Altered

Wilbert Rietman
19-06-2007

5.3

Altered (DVD)

Otis, Wyatt, Cody en Duke zijn vier mannen die een verleden met elkaar delen. In hun jeugd zijn ze namelijk alle vier ontvoerd door aliens. Eén van hen, Cody’s broertje, heeft indertijd de kidnapping niet overleefd. Na vijftien jaar zijn de vier overlevenden hun eigen weg gegaan. Anno nu hebben Otis, Cody en Duke tijdens een geplande jachtpartij een alien weten te vangen. Ze brengen hem naar Wyatt met de intentie het buitenaardse wezen te martelen. Wat ze echter niet weten, is dat het doden van een alien, een oorlog met de buitenaardsen als gevolg heeft.

Eduardo Sánchez brak, samen met Daniel Myrick, wereldwijd door met de horrorhit The Blair Witch Project uit 1999. Zeven jaar later, in 2006, verscheen dan eindelijk zijn tweede film, het hier besproken Altered. Het budget van de film is zichtbaar aan de lage kant geweest. Zo lijken de scènes in het bos in de studio gefilmd en lijkt de alien (die toch angstaanjagend over moet komen) weggelopen uit Creature from the Black Lagoon. Let trouwens bij het wezen eens op zijn voorhoofd, waar een vagina lijkt te zitten.
Toch hoeft dit niet meteen een slechte film op te leveren. Helaas is deze prent ook niet geheel geslaagd te noemen. Het begin is redelijk voortvarend, maar al gauw zakt het geheel een beetje in. Het amateuristische acteerwerk (van onder andere Michael C. Williams, die we ook kennen van The Blair Witch Project) is één van de redenen, waardoor het kijkplezier achterblijft. Maar ook als het verhaal een tijdje onderweg is, krijg je als kijker het gevoel dat je dit allemaal al eens eerder en beter hebt gezien. Zo vertoont de vertelling duidelijk raakvlakken met Stephen King’s Dreamcatcher en Predator. Ook lijkt Sánchez niet echt te weten welk genre dit verhaal moet zijn. Dan wordt het gore-gehalte van de film opgekrikt en het volgende moment krijgen we thrillerachtige scènes te zien om vervolgens weer meer de science fiction kant op te gaan. Dit doet de film allemaal geen goed.
Wie weet had er met een groter budget en een beter uitgediept verhaal meer ingezeten. Nu blijft Eduardo Sánchez toch vooral een talent met die ene hit op zijn naam. Hopelijk wordt zijn volgende film een echte knaller en zal hij beter weer kunnen gaan samenwerken met zijn Blair Witch-maatje Daniel Myrick.

Genre: Horror, Science fiction, Thriller
Speelduur: 84 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045211172

De beeldverhouding wordt anamorf weergegeven in 1.85:1. Dit is ook het originele bioscoopformaat van de film. Voor een low budget productie ziet de transfer er redelijk goed uit. Beschadigingen zijn er niet aanwezig, wel bevat het beeld veel filmgrain. Ook is er hier en daar edge enhancement zichtbaar. Het contrast en de schaduwdetail vallen tegen, waardoor donkere scènes niet altijd goed te volgen zijn. Wel ogen de overige kleuren vrij natuurlijk. Door de aanwezige grain valt de detaillering af en toe tegen. Fouten als resultaat van slechte compressie zijn verder niet te bespeuren.
Het verhaal is verdeeld in 10 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling tenslotte, is optioneel en duidelijk leesbaar op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

Qua geluid heeft de film een origineel Engelstalige Dolby Digital 5.1 track meegekregen met een bitrate van 384 kbit/s. De track leent zich uitstekend voor een film als deze en draagt zeker bij aan de sfeer en de opbouw van de spanning. De dialogen komen enigszins dof over, maar zijn altijd goed te volgen en verstaanbaar en worden goed weergegeven door de centerspeaker. De frontspeakers geven een mooi breed stereogeluid weer, wat te merken is aan de mooie weergave van de (spannende) muziek en omgevingsgeluiden. De frontspeakers worden hierbij ondersteund door de surrounds. Ook het LFE kanaal doet een duit in het zakje door een mooi en diep laag, wat zeker bijdraagt aan sommige schrikmomenten. Toch lijkt de track niet helemaal voluit gaan, wat kan liggen aan de lage bitrate. Wie weet had de track bij een maximale bitrate veel steviger geklonken.

Helaas is het bij deze RCV uitgave weer eens droef gesteld met de extra’s. Zoals wel vaker het geval is, start de DVD met een aantal trailers die eenvoudig door te skippen zijn. Een menu is zelfs niet aanwezig.

Het lijkt de laatste tijd horrorfilms te regenen en tussen de vele miskleunen, zijn er maar een paar toppertjes te bespeuren. Altered raakt wal noch schip in dit geval. De film kent zeker zijn momenten, maar de algehele uitwerking blijkt niet sterk genoeg om de volledige 84 minuten te blijven boeien. Regisseur van dienste, Eduardo Sánchez, heeft zeker wat in zijn mars, maar zal toch grotere middelen moeten krijgen om er bovenuit te stijgen. De prent heeft een aardige beeld- en geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD waar wel een paar dingetjes aan op te merken vallen. Extra’s zijn er niet te vinden op de schijf, een euvel waarmee RCV uitgaven wel vaker mee te kampen lijken te hebben.