Maigret – Series 1

15-06-2007

8

Maigret – Series 1 (DVD)

Maigret in Montmartre/Maigret et les plaisiers de la nuit
Midden in de nacht komt Lilli, een stripper uit een nachtclub, dronken naar het politiebureau. Ze heeft in de club opgevangen dat ene Oscar een nog onbekende gravin gaat vermoorden. De politie neemt haar echter niet serieus en stuurt haar naar huis. De volgende ochtend wordt Lilli dood aangetroffen in de club. Inspecteur Maigret krijgt de zaak in handen en heeft een hele kluif aan deze moord.

Maigret en de vrouw van de inbreker/Maigret et la grande perche
De vrouw van een inbreker komt naar de politie, omdat haar man tijdens een klus een lijk heeft zien liggen in het huis van zijn inbraak. Zelf durft hij niet naar de politie te gaan. Inspecteur Maigret neemt een kijkje in het huis, maar het lijk wordt niet gevonden. Maigret gaat toch op onderzoek uit en alles wijst erop dat er iets niet klopt. De vrouw van de eigenaar van het huis, een Nederlandse, is uit huis vertrokken, maar daarna nooit meer gezien. De man blijft echter ontkennen dat er iets is gebeurt en Maigret heeft geen bewijs tegen hem.

Maigret en de Vlaamse winkel/Maigret chez les Flamands
Een Vlaamse familie runt een café in Givet, in het noorden van Frankrijk. Germaine Piedboeuf heeft een kind van Joseph, zoon van het Vlaamse echtpaar. Germaine moet het kind alleen opvoeden, want Joseph studeert in Leuven. Ze krijgt regelmatig geld van de familie om zichzelf en het kind te kunnen onderhouden. Dan verdwijnt Germaine plotseling. Iedereen vermoedt dat ze is vermoord en de dorpsgemeenschap houdt Joseph hiervoor verantwoordelijk. De familie heeft hierdoor last van zware tijden en roept de hulp in van inspecteur Maigret om de zaak nader te bekijken. Maigret reist op persoonlijke titel naar Givet en helpt de familie en de plaatselijke politie een handje.

Maigret en de rechter/Maigret et la maison du juge
Een nieuwsgierige vrouw ziet in het huis van haar buurman, een rechter, het lijk van een man liggen en waarschuwt inspecteur inspecteur Maigret. Als hij in het dorp arriveert en het huis van de rechter wil bezoeken is deze net bezig om het lijk het huis uit te slepen. De rechter ontkent echter iets met de dood van de man te maken te hebben.

Maigret en het lijk zonder hoofd/Maigret et le corps sans tête
In een rivier wordt een in stukken gezaagd lijk gevonden. Het is onbekend wie het is, omdat het hoofd ontbreekt. Inspecteur Maigret komt naar de plek des onheils om het onderzoek te leiden. De enige plek om te telefoneren is in een klein café, waarvan de eigenaar afwezig blijkt te zijn. Zijn vrouw is echter weinig mededeelzaam als Maigret haar meer vragen stelt. Heeft zij iets met de moord op de in stukken gezaagde man te maken? En wie is de jonge man die hard wegrende toen Maigret op de locatie aankwam?

Maigret en het kruispunt/Maigret et la nuit du carrefour
In een afgelegen gehucht wordt in een auto, in een garage, het lijk van een Vlaamse diamantair gevonden. Hoofdverdachte is Karl Von Ritter, kunstenaar en eigenaar van de garage, maar niet van de auto. Die is van buurman Michonnet. Bewijs is er niet, dus Von Ritter mag weer naar huis. Inspecteur Maigret gaat zelf op onderzoek uit in het gehucht en komt er al snel achter dat lang niet iedereen is zoals hij zich voordoet. Maar wie de moord op de diamantair heeft gepleegd blijft vooralsnog onduidelijk.

Het karakter Maigret is ontsproten aan het brein van de Waalse schrijver Georges Simenon. Hij schreef 84 boeken over deze pijprokende inspecteur van politie. Vele malen zijn de belevenissen van inspecteur Maigret naar het witte doek overgebracht of bewerkt voor televisie, maar de langstlopende serie (van 1991-2005) is die met Bruno Cremer als Maigret. Cremer is uitstekend gecast als Maigret. Hij is erg geloofwaardig en is zeker een van de betere Maigret-vertolkers uit de geschiedenis. Uit de beginperiode van deze serie staan zes afleveringen op deze DVD-box. Maigret is een ander soort inspecteur dan de gemiddelde detective die we tegenwoordig kennen van (vooral) de BBC. De fervent pijprokende Maigret kijkt veel meer naar de psychologische kant van de mensen. Hij bestudeert en analyseert de verdachten en slachtoffers meer dan dat hij op zoek gaat naar technisch bewijs. De verhalen bevatten daardoor minder actie, achtervolgingen of schietpartijen. Een aflevering kan soms voor een kwart uit verhoren bestaan, zodat Maigret een steeds beter beeld krijgt van de ondervraagde. Dit maakt de serie duidelijk anders dan anderen.
Elke aflevering is gemaakt door een andere regisseur. Dit heeft als consequentie dat er een redelijk verschil bestaat tussen de afleveringen. Zo is de een veel filmischer gedraaid (Maigret en de Vlamingen) dan de ander en ook de karaktertrekken van Maigret verschillen soms. Zo is hij in Maigret en de rechter een nogal arrogante, denigrerende brombeer die regelmatig uit z’n slof schiet, terwijl hij in andere afleveringen vaak een sympathieke en goedaardige man is. In de verhalen komen regelmatig Vlaamse/Nederlandse tintjes voor. Zo worden er enkele zinnetjes Nederlands gesproken in Maigret en de Vlamingen en Maigret en de vrouw van de inbreker. Belg Johan Leysen heeft een grote rol in Maigret en het kruispunt, dat door een gedeeltelijk Nederlandse crew is gedraaid.
Maigret is een degelijke serie die het moet hebben van goede karakterstudies, waarbij het echte technische speurwerk op het tweede plan staat. Duidelijk geen serie in de trend van C.S.I. of Silent Witness, maar zeer zeker de moeite waard voor detective-liefhebbers.

Genre: Detective
Jaar: 1991
Speelduur: 539 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344728713

• Pilotaflevering Judge John Deed

De afleveringen van Maigret staan in 1.66:1 beeldformaat op de DVD, maar helaas niet anamorf. Hierdoor wordt niet voldoende gebruik gemaakt van het aantal beeldlijnen. De eerste afleveringen van deze serie stammen uit het begin van de jaren ’90. Er werd gefilmd op Super-16mm film. Er zijn af en toe lichte beschadigingen te zien, maar storend zijn deze nergens. Het beeld heeft een redelijke scherpte en af en toe is er een hele lichte edge-enhancement toegepast. Het contrast is vrij hoog. Bij sommige afleveringen spelen veel scènes zich af in de nacht en daarbij vallen veel details weg in het donker. Het zwartniveau, dat meer naar het donkergrijs neigt, is matig. Ook de kleuren zijn wat aan de fletse kant. Met enige regelmaat zijn er in de achtergrond flinke compressiefouten te zien. Vooral de aflevering Maigret en het kruispunt heeft daar last van. Het is duidelijk dat er weinig tot niets aan het beeld is opgeknapt voordat het op DVD is gezet.
Elke aflevering bestaat uit 12 hoofdstukken. De DVD’s zijn van het type 5 en er is dan ook geen laagwisseling. Deel 6 is een DVD van het type 9, waarbij de aflevering van Judge John Deed op de tweede laag staat. Doordat de ondertiteling volledig in het beeld is geplaatst en niet in de zwarte balk is met behulp van de beeldinstellingen het beeld wel schermvullend te maken.

Elke aflevering heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack, die gecreëerd is uit het oorspronkelijke stereogeluid (unwrapped). Het surroundgeluid bevat hetzelfde als de frontkanalen en zorgt zodanig voor een ruimtelijk karakter, maar voegt verder niet veel toe.
Het geluid heeft verder een voornamelijk mono karakter. Alleen de muziek en enkele buitenatmosferen zijn stereo. Bijna alle dialogen zijn origineel direct geluid en zijn duidelijk verstaanbaar en hebben een mooi perspectief. Personen dichtbij klinken dichtbij en personen verderder weg klinken ruimtelijker. Het geheel klinkt een beetje dof en soms (Maigret en de Vlamingen) ‘pompt’ het geluid een beetje. Naast het originele geluid is er weinig toegevoegd aan effecten en atmosferen, waardoor het bij vlagen wat karig is wat er voorgeschoteld wordt. De muziek is erg sfeervol en de themamuziek blijft erg goed in je hoofd hangen. Jammer is alleen dat het originele stereogeluid niet aanwezig is op deze DVD’s.

De DVD’s hebben geanimeerde menu’s, met een fragment uit de film als achtergrond. De menu’s zijn in 1.33:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid, waarbij de themamuziek van de serie is te horen. De DVD-box bestaat uit twee keepcases met elk drie DVD’s, die gezamenlijk in een kartonnen slipcase zitten.

Pilotaflevering Judge John Deed (90 min)
De eerste complete aflevering van Judge John Deed. Het is de pilot, waarin de karakters in deze serie worden geïntroduceerd. Vreemd genoeg staat deze aflevering niet op de DVD-box van seizoen 1 van de serie Judge John Deed.

Georges Simenon’s karakter Maigret heeft z’n handen vol aan diverse onderzoeken naar moordenaars en bedriegers. Bruno Cremer is een van de betere Maigret vertolkers uit de geschiedenis. De afleveringen verschillen onderling nogal van elkaar, maar elk verhaal is duidelijk in de beste Maigret-traditie verfilmd, met natuurlijk Maigret zelf als rode draad. De werkwijze van Maigret is meer gericht psychologisch dan op technisch speurwerk. Daarmee onderscheidt deze serie zich van de tegenwoordig bekende detectiveseries van de BBC en de C.S.I.-series.
Het beeld van deze serie is nauwelijks bewerkt voordat het op DVD is gezet. Daardoor zijn er nogal eens kleine beschadigingen te zien en zijn de kleuren wat flets. Met het geluid probeert men mee te rijden op de Dolby Digital 5.1 trein, maar het voegt nauwelijks iets toe aan het geheel. Als extra is er de volledige pilotaflevering van de serie Judge John Deed, die niet op de eigen DVD box van deze serie staat.