Swordfish

28-05-2007

6.9

Swordfish (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is overgenomen van onze eerdere recensie van de SD DVD uitgave.

Stanley Jobson (Hugh Jackman) is een superhacker. Hij is voorwaardelijk vrij, maar mag onder geen beding nog een computer aanraken. Jobson komt echter via de aantrekkelijke Ginger (Halle Berry) in contact met charismatisch meesterbrein Gabriel Shear (John Travolta), die hem geen keuze laat: Jobson zal een astronomisch bedrag aan geheime overheidsfondsen – codenaam Swordfish – naar Shear’s rekening moeten sluizen. De betaling die Jobson hiervoor ontvangt is namelijk hard nodig om zijn verwaarloosde dochtertje uit de handen van zijn ex-vrouw te redden...

Swordfish uit 2001 is een film met Hollywood-veteraan John Travolta in één van de hoofdrollen. Hij speelt deze keer “De Slechterik”, een rol die hem getuige Broken Arrow en Face/Off prima ligt. Zo ook in dit geval. Na een aantal matige vertolkingen (met Battlefield Earth als absoluut dieptepunt) is de 48 jaar oude acteur in deze film namelijk weer eens ouderwets goed op dreef en laat daarmee zien dat hij voorlopig nog zonder moeite mee kan draaien in het wereldje. De vrouwelijke hoofdrol in Swordfish komt voor rekening van actrice Halle Berry, die eveneens prima acteerwerk laat zien. Dit is echter niet het enige dat ze laat zien, want de actrice is tevens het onderwerp van een veelbesproken topless scène. De toelage van $500.000 die men haar (volgens geruchten) betaald zou hebben om uit de kleren te gaan had echter beter besteed kunnen worden, want de betreffende scène is kort, weinig spraakmakend en bovendien compleet overbodig. Als derde hoofdpersoon zien we tenslotte de uit Australië afkomstige Hugh Jackman, die faam verwierf met zijn rol als Wolverine in de film X-Men. Nieuwkomer Jackman acteert weliswaar uitstekend, maar weet helaas niet helemaal te overtuigen als beruchte hacker. Ook verhalenderwijs laat Swordfish zo nu en dan een steekje vallen. Spectaculaire actie heeft namelijk duidelijk de overhand in het enigszins warrige verhaal, en dat is de geloofwaardigheid niet ten goede gekomen. Met het amusementsgehalte zit het echter wel snor. Dat is bijna vanzelfsprekend, aangezien Swordfish werd geregisseerd door Dominic Sena (Gone in 60 Seconds) en geproduceerd door Joel “The Matrix” Silver. Met deze mannen aan het roer weet Swordfish van de veelbelovende openingsscène tot de spectaculaire ontknoping de verwachtingen op actiegebied volledig waar te maken, met een verbazingwekkende “bullit-time”-explosie en een flitsende autoachtervolging als hoogtepunten. Swordfish is dan ook een uitstekende actiefilm die de liefhebber, mits deze niet te veel nadenkt over de film, een ruime portie explosief vermaak te bieden heeft. Dus: Verstand op nul en knallen maar!

Warner heeft Swordfish in High Definition uitgebracht op onder andere Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie
Jaar: 2001
Speelduur: 99 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932828498

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar regisseur
  • Muziekvideo
  • Alternatieve einden
  • Effects in Focus

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van het Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. Zoals bij alle Blu-ray uitgaven is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij Blu-ray heb je geen last van de vier procent versnelling zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 99 minuten tegenover 95 minuten op de PAL DVD uitgave.

De transfer van de SD DVD uitgave van Warner hebben we in 2002 al als zeer goed beoordeeld. Het beeld van deze Blu-ray Disc uitgave is vergeleken met de SD DVD uitgave, waarbij de laatste via upscaling naar 1080 beeldlijnen werd weergegeven. De Blu-ray Disc oogt haarscherp met een zeer gedetailleerd beeld. Het zwartniveau is bijzonder goed met een fraai diep zwart en prima schaduwdetail. Ook op deze Blu-ray Disc uitgave komt het bijzondere kleurgebruik van de film goed tot uiting. De meerwaarde van de Blu-ray Disc zit in de iets betere detaillering, vooral zichtbaar bij de achtergronden. Het beeld is volledig vrij van artefacten en oogt bijzonder schoon. De aliasing die zichtbaar was bij de SD DVD uitgave is nu geheel verdwenen. In heel lichte mate is wat ruis in het beeld te zien, maar dit mag nauwelijks naam hebben. Ook de eerder gesignaleerde edge enhancement is nu niet meer te zien. Kortom, deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer fraai beeld dat nog weer iets mooier is dan de SD DVD uitgave. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack met een bitrate van 640 kb/s. Bij de SD DVD is de toegepaste bitrate 384 kb/s. De hogere bitrate doet de uitstekende actierijke soundtrack met veel harde muziek, een stevige dynamiek en agressief gebruik van de surroundkanalen zeker goed. Het totale surroundgevoel is nog iets beter, de dynamiek nog iets groter en het diepe laag via het LFE-kanaal nog iets strakker en dieper. De verschillen zijn niet groot, maar bij een direct a-b vergelijking wel te ontdekken. De soundtrack van Swordfish is prima materiaal om je installatie mee te demonstreren. Speciaal de openingsscène met de eerder genoemde “bullit-time”-explosie is prima demomateriaal. Het schitterende visuele spektakel gaat namelijk gepaard met een al even indrukwekkend geluidsgebruik, met volop split-surround en een sterk voelbare aanwezigheid van het LFE-kanaal. Wat zou het spektakel nog indrukwekkender zijn geweest als Warner een ongecomprimeerde PCM 5.1 track had toegepast. Maar deze soundtrack is al zeer goed.

De Blu-ray Disc biedt dezelfde extra’s als op de SD DVD uitgave. Alle extra’s zijn nu in 480p resolutie.

Director’s Commentary
De gesproken toelichting van regisseur Dominic Sena is redelijk interessant. Het commentaar concentreert zich vooral op de uitleg van het verhaal, de opzet van de scènes, de cast keuze en de sets.

The Making of: Swordfish (15 min)
Het vrij standaard promotioneel getint HBO First Look kijkje achter de schermen met de bekende interviews, kijkjes op de set en filmfragmenten. Met ook in de laatste paar minuten in het kort de totstandkoming van enkele special effecten, waaronder de “bullit-time”-explosie.

Alternate Endings (6 min)
De twee alternatieve eindes kunnen optioneel van Sena’s commentaar voorzien worden. De beeldkwaliteit (2.35:1 niet anamorf) van de fragmenten is nogal beroerd met veel aliasing en compressie-artefacten. Beeldresolutie van deze scènes is 480i (interlaced). Optioneel te bekijken met audiocommentaar van regisseur Dominic Sena.

The Effects in Focus: The Flying Bus (8 min)
Uitgebreide uitleg over het maken van de spectaculaire slotscène van de film.

Planet Rock Club Reel (4 min)
Technobeat muziekvideo met filmclips als achtergrond.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer.

Swordfish is een uiterst vermakelijke actiefilm, die een gebrek aan geloofwaardigheid compenseert met een hoog amusementsgehalte. Deze Blu-ray uitgave biedt een iets betere beeld- en geluidskwaliteit dan de SD DVD. De extra’s zijn nagenoeg gelijk gebleven aan de SD DVD uitgave.