Save The Last Dance 2

24-05-2007

4.2

Save The Last Dance 2 (DVD)

Sara Johnson (Izabella Miko) droomt van een carrière als ‘prima ballerina’; ze wil de allerbeste balletdanseres worden. Ze begint als eerstejaars op het prestigieuze Juilliard School in New York. Zij krijgt daar balletles van Monique Delacroix (Jacqueline Bisset), een voormalig ‘prima ballerina’ die Sara als haar grote voorbeeld heeft. Monique vergt van haar studenten meer dan het uiterste, alleen een paar zullen de eindstreep van de harde opleiding halen. Op Juilliard ontmoet Sara ook de Hip-Hop muziekleraar Miles (Colubmus Short). Miles ziet in Sara de ideale danseres voor zijn zelf gecomponeerde moderne muziek. Sara voelt zich tot Miles en zijn muziek aangetrokken. Maar dit staat haaks op de totale toewijding die Monique van Sara vergt.

Save the Last Dance 2 is, zoals de titel al heel verrassend verraadt, het vervolg op Save the Last Dance uit 2000. De overeenkomst met deze eerste film is de naam van de hoofdpersoon, Sara Johnson. In het begin van de film wordt de koppeling gemaakt met de eerste film als haar vertrekt van Chicago naar New York wordt belicht. Net zoals in de eerste film wordt de klassiek geschoolde Sara weer aangetrokken door de moderne Hip-Hop muziek en dans. En ook nu wordt dit keuzeproces beïnvloed door anderen. In de eerste film speelde Julia Stiles de hoofdrol; nu wordt deze rol gespeeld door actrice Izabella Miko. Miko speelde in Coyote Ugly (2000) ook al een dansrol toen zij als Cammie op de bar danste. Wederom heeft Sara een gekleurde mannelijke tegenspeler, die haar helpt haar dromen te realiseren. In dit vervolg wordt deze rol gespeeld door Columbus Short, die de rol van de muziekleraar Miles speelt. Jacqueline Bisset speelt de rol van de dominanten balletinstructrice, die met harde discipline Sara probeert voor te bereiden op een carrière als ‘prima ballerina’.
In basis is Save the Last Dance 2 gelijk aan haar voorganger. Wederom is het een film over het verwezenlijken van je droom. Maar ook een film over een schijnbaar ‘onmogelijke’ relatie tussen twee werelden, klassiek en modern. Ook nu zorgen muziek en dans voor de ontspannende afleiding in het verhaal. De werktitel van de film is Steppin Up: Save the Last Dance 2. De film vertoont grote overeenkomsten met de in hetzelfde jaar gereleasde Step Up.

Speelduur: 88 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Portugees, Spaans
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865552827

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. De film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is ruim voldoende, met natuurlijk ogende kleuren. De scherpte van het beeld en de detaillering zijn redelijk. De detaillering van het beeld is niet zo goed als verwacht bij een nieuwe film, mede door de ruim aanwezige filmgrain in het beeld. Het contrast en het zwartniveau zijn prima. Ook in de avondscènes blijven alle details goed zichtbaar. Het is een nieuwe film, waarbij het beeld verder vrij is van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 10 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Met een zeer goede dynamiek komt de soundtrack uit de speakers. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, maar de achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en ruimtelijkheid van de muziek. Hierdoor ontstaat een mooie, ruimtelijke soundtrack. Het laag is goed strak, waarbij passend gebruik wordt gemaakt van de subwoofer voor die lekker ritmische dreun in de muziek. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De Nederlandstalige statische breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondgeluid.

On Their Toes: The Cast & Crew of Save the Last Dance 2 (13½ min)
Een korte making-of featurette met de standaard interviews met de hoofdrolspelers en andere betrokkenen, korte impressies op de set en natuurlijk veel filmfragmenten. Uiteraard veel aandacht voor het feit dat dit een vervolg is.

Original Theatrical Trailer for Save the Last Dance (2½ min)
De bioscooptrailer van de eerste film.

DVD Trailer for Save the Last Dance 2 Trailer (2 min)
De trailer van de film.

Save the Last Dance 2 is het vervolg op de film met de bijna gelijke titel, zonder de twee. Wederom staat hoofdpersoon Sara Johnson voor een moeilijke keuze tussen klassiek ballet en moderne hip-hop en de verwezenlijking van haar levensdroom. De muziek en dans zorgen ook nu voor de nodige plezierige afleiding in dit ‘spanningsveld’. De cast is een geheel andere, met dit nu Izabella Miko in de hoofdrol. Paramount heeft de film uitgebracht met voldoende kwaliteit beeld en geluid. Op het gebied van extra’s is een korte making of toegevoegd en een paar trailers. Een leuk vervolg, die vooral de (MTV) tienerjeugd aanspreekt.