Classic Horror Collection

Wilbert Rietman
23-05-2007

5

Classic Horror Collection (DVD)

Onder de noemer Classic Horror Collection heeft RCV vier titels verzameld in één box, die met recht de titel ‘Classic Horror’ mogen dragen. Alle vier de films kenden hun oorspronkelijke première in zwart/wit, maar zijn hier ingekleurd terug te vinden. De films zijn:

House on Haunted Hill (1959 – 72 min.)
De excentrieke miljonair en playboy Frederick Logan (de legendarische Vincent Price) organiseert samen met zijn vrouw een feest in een spookhuis. Hiervoor hebben ze vijf onbekenden uitgenodigd. Een ieder van hen ontvangt 10.000 dollar, mits ze een hele nacht durven door te brengen in het huis met een verleden. Na het sluiten van de deuren om middernacht wordt duidelijk dat er echte spoken huizen in het pand en dat deze geesten alles behalve goedgezind zijn.

Night of the Living Dead (1968 – 92 min.)
Barbra en haar broer Johnny bezoeken het graf van hun overleden vader. Op het kerkhof worden ze lastig gevallen door een zonderling type. De ontmoeting kost Johnny zijn leven, maar Barbra weet te vluchten. De mysterieuze man blijkt een zombie en hij is niet alleen. Barbra komt samen met een stel anderen terecht in een huis. Het duurt niet lang of het huis wordt belaagd door hordes zombies. Zal de groep stand weten te houden en de nacht weten te overleven?

The Little Shop of Horrors (1960 – 69 min.)
Seymour is het sullige hulpje van bloemist Mushnik. Mushnik wil Seymour het liefste ontslaan, maar geeft hem nog één kans als de nieuwe, door Seymour gekweekte plant, een succes zal zijn voor de winkel. Een succes wordt de nieuwe plant, genaamd Audrey II, zeker. Alleen heeft Seymour er niet bij verteld dat de plant gevoed moet worden met bloed…

Carnival of Souls (1962 – 80 min.)
De jonge vrouw Mary Henry raakt betrokken bij een ongeval samen met haar vriendinnen. Op wonderbaarlijke manier blijkt Mary als enige het ongeluk te hebben overleeft. Vanaf deze tijd lijdt zij aan vreemde hallucinaties en ziet ze geesten. Het lijkt erop dat de dood het niet met haar miraculeuze overleving eens is en haar probeert terug te halen naar het dodenrijk.

Eén van de vele verhalen die circuleren in filmland is dat Orson Welles vlak voor zijn dood met zijn collega en goede vriend Henry Jaglom had gesproken over Citizen Kane. “Beloof me één ding, houd Ted en zijn verdomde kleurkrijtjes uit de buurt van mijn film”, zou Welles gezegd hebben. Welles refereerde hiermee aan Ted Turner, de toenmalige baas van MGM, die druk bezig was vele zwart-witklassiekers in te kleuren. Hieronder zaten titels als Casablanca en The Maltese Falcon en het kostte hem ongeveer 200.000 dollar per film. Gelukkig liet het publiek deze heruitvoeringen links liggen, want zeg nou zelf, een zwart-wit film hoort zo te blijven. Los van dit feit staat het gegeven dat sommige films bewust zwart-wit zijn geschoten, zoals Psycho, het in deze box terug te vinden Night of the Living Dead, maar ook recentere titels als Schindler’s List en Sin City.
Maar nu terug naar deze box, door RCV gebombardeerd als Classic Horror Collection. Klassiek mogen de titels zichzelf noemen en de vier prenten mogen zich ook stuk voor stuk horrorfilm noemen. Uitzondering hier is het bizarre The Little Shop of Horrors, wat toch hoofdzakelijk een komedie is. De vier verhalen delen nog een overeenkomst, ze kennen namelijk allemaal een remake. William Castle's House on Haunted Hill kende zijn remake in 1999, George A. Romero's Night of the Living Dead in 1990, Roger Cormans The Little Shop of Horrors in 1986 naar aanleiding van de succesvolle musical en Herk Harvey’s Carnival of Souls tenslotte in 1998 onder de vlag van Wes Craven Presents. Qua keuze voor titels zit het dus wel snor met deze box. Wat betreft de inkleuring vallen er wel een paar opmerkingen te maken. Hoe ver we inmiddels ook zijn met de techniek, de kleur van de menselijke huid blijkt slecht na te maken. Ook de kleuren van het groen (zoals gras, struiken etc.), van vuur, water, zand en van de lucht komen te ongeloofwaardig over. Als we kijken naar de kwaliteit van de inkleuring, staat Night of the Living Dead stijf onderaan. Hierover meer onder het kopje beeldkwaliteit. Als het gaat om de inhoud van de box, een goede zet van RCV, alleen jammer dat de films zijn ingekleurd. Een box louter bestaand uit de originele zwart-wit-uitvoeringen, had meer waarde gehad.

Genre: Horror
Jaar: 1959
Speelduur: 313 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212841

We bespreken de beeldkwaliteit voor de vier films apart, omdat deze verschilt per film.

House on Haunted Hill heeft een 1.33:1 beeldformaat, wat nogal afwijkt van zijn originele bioscoopformaat van 1.85:1. Hier is de inkleuring redelijk tot goed gelukt en valt het vaak niet op dat de film oorspronkelijk zwart-wit was. Wel bevat het beeld behoorlijk veel beschadigingen in de vorm van krasjes en vuiltjes. Voor een film van bijna 50 jaar oud is de kwaliteit acceptabel. De optionele Nederlandse ondertiteling staat iets te hoog in beeld en het verhaal is verdeeld in 10 hoofdstukken. Zie screenshots 1 en 2.

Night of the Living Dead staat in het formaat 1.33:1 op de schijf, daar waar zijn originele formaat 1.37:1 was. Qua inkleuring lijkt het één en ander mis te zijn gegaan. Het huis, waar een groot gedeelte van het verhaal zich afpeelt, is wel heel kleurrijk van binnen met zijn blauwe muren, roze gordijnen en bruinrode vloer. Ook lijken de kleuren nogal eens te verspringen. Over het algemeen genomen is het zo dat de kleuren onrealistisch overkomen, waarbij de kleur van vuur een dieptepunt vormt. Het beeld op zich oogt vrij wazig en onduidelijk. Bij dit beeld zijn wederom veel krasjes en vuiltjes aanwezig alsmede filmgrain. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Een slechte beeldkwaliteit die het kijkplezier verpest. Ook hier een iets te hoge Nederlandse ondertiteling (optioneel) en een verdeling in 11 hoofdstukken. Zie screenshots 3 en 4.

The Little Shop of Horrors wordt ook weergegeven in het 1.33:1 formaat, waar 1.37:1 het originele formaat was. Verwacht hier wel weer een redelijke inkleuring, hoewel Audrey II er wel heel onnatuurlijk uitziet in deze tinten. Over het geheel gezien is de kwaliteit van het beeld redelijk te noemen, al worden er wel krasjes, vuiltjes en cigarette burns waargenomen. Opvallend is de scherpte en detaillering van het beeld, wat gezien het karakter (een low budget film van bijna 50 jaar oud) van de film doet verbazen. De vertelling heeft een optioneel Nederlands en iets te hoog geplaatst ondertitelspoor meegekregen en een verdeling in 9 hoofdstukken. Zie screenshot 5.

Voor Carnival of Souls geldt ook een verhouding van 1.33:1, wat een klein beetje afwijkt van de originele 1.37:1 verhouding. De pakweg eerste tien minuten van de film kennen een redelijke inkleuring, maar daarna wordt het huilen met de pet op. Vanaf dan zien de kleuren er grofweg nep, overdreven en te fel uit. Ook hier lijken de kleuren zo nu en dan te verspringen. Verder is het beeld vrij wazig en is de detaillering slecht. Het beeld kent vrij veel beschadigingen in de vorm van krasjes, vuiltjes en cigarette burns. Onacceptabel en niet netjes dus. Deze prent kent net als de rest een optioneel Nederlands ondertitelspoor, wat te hoog in het beeld staat. De verdeling is in 10 hoofdstukken. Zie screenshot 6.

Op het gebied van geluid zijn de films goed met elkaar te gebruiken. Ze kennen allen een Engelstalig Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kbit/s), met uitzondering van Night of the Living Dead dat een Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s) track heeft meegekregen, maar helaas wel unwrapped is. Voor die laatste geldt dan dat het geluid (inclusief de dialogen) verspreid is over alle kanalen. Van een goede plaatsing van de effecten is dus totaal geen sprake en krijg je een vreemd geluidsbeeld. Voor alle vier de tracks geldt overigens dat de algemene kwaliteit niet echt denderend is, wat te maken heeft met de leeftijd van het materiaal. Piepjes, kraakjes en krasjes zijn in overvloed te horen. Soms zijn de dialogen zelfs onverstaanbaar. De muzikale soundtrack komt vaak nogal schel over. Als geheel klinkt het allemaal vrij dof en loopt het geluid niet geheel synchroon met het beeld. Een onvoldoende dus, waarbij we wel rekening dienen te houden met de leeftijd van het materiaal.

Extra’s heeft deze boxset niet meegekregen of je moet onder extra’s de drie dezelfde promotionele trailers verstaan, waarmee elke DVD start. Zelfs menu’s zijn niet aanwezig, een gemis wat we helaas vaker zien bij uitgaven van RCV.

Onder de noemer Classic Horror Collection heeft RCV een viertal films gebundeld met een aantal overeenkomsten. Zo zijn ze alleen een “classic horror”, kennen ze alle vier een remake, maar bovenal waren het alle vier van oorsprong een zwart-wit film die nu is ingekleurd. Die inkleuring doet de vertellingen geen goeds. Night of the Living Dead en Carnival of Souls zijn er zelfs op achteruit gegaan. Qua geluid hoeven we niets schokkends te verwachten, wat ook niet gek is voor low budget horrorfilms van bijna 50 jaar oud. Op het gebied van extra’s worden we door RCV weer eens teleurgesteld en zijn er zelfs geen menu’s te vinden. Een aardige box voor de liefhebber van dit genre, maar als er louter de originele versies aanwezig waren geweest, had de set een punt meer kunnen verdienen.