Mongolian Ping Pong

21-05-2007

4.5

Mongolian Ping Pong (DVD)

De jonge Bilike woont samen met zijn ouders, oudere zus en oma op de steppe van het Chinese platteland, vlak bij de Mongoolse grens. Op een dag vindt hij in een rivier een klein, wit balletje. Niemand kan zeggen wat het is. Bilike en zijn twee vriendjes beschouwen het als een kostbaar iets en noemen het hun lichtgevende parel. Als dan uiteindelijk iemand weet te vertellen dat het een pingpongballetje blijkt te zijn is Bilike uitermate teleurgesteld. Maar pingpong is de nationale sport van China en een pingpongballetje wordt ook wel de nationale bal genoemd. Bilike denkt nu dus de nationale bal in handen te hebben. Die hoort niet op de steppe thuis, maar in de hoofdstad Beijing. Met zijn vriendjes zoekt hij een manier om deze nationale bal in de hoofdstad te krijgen.

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden speelt Mongolian Ping Pong zich niet af in het land Mongolië, maar in de provincie Binnen-Mongolië, in het noorden van China. Het landschap is wel te vergelijken met dat van Mongolië. Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten met Cave of the Yellow Dog. Ook hier zien we een nomadenfamilie in de hoofdrol. Ze onderhouden zich voornamelijk met het hoeden van schapen. Ze maken zelf hun huis en leven van schapenvlees, zelfgemaakte kaas en scheppen water rechtstreeks uit de rivier. Waar Cave of the Yellow Dog meer een antropologische speelfilm is, is Mongolian Ping Pong een fictief verhaal. Het idee van het onbekende pingpongballetje is origineel bedacht, maar het resultaat is niet erg consistent. De film begint vrij traag en lijkt nergens heen te gaan. De scènes zijn nogal fragmentarisch. Als hiermee duidelijk moet worden gemaakt hoe het leven op het platteland in China is, dan is men daar behoorlijk goed in geslaagd. Het is allemaal redelijk saai en de drie jongetjes zijn bij vlagen irritant om naar te kijken. Regisseur Ning Hao observeert de jongetjes met z’n camera, maar weet niet goed invulling te geven aan datgene wat hij wil vertellen. Het tij keert zich ten goede als de jongens realiseren dat ze de ‘nationale bal’ in hun bezit hebben, maar dan zijn we al over de helft van de film. Wie dan nog niet is afgehaakt krijgt een leuke drie kwartier te zien met de nodige humor en meer vaart in de film. Dan ga je ook meer meeleven met de jongens. De onwetendheid over hun eigen streek, de onmogelijke reis naar Beijing of de eenzaamheid in de woestijn worden dan ontroerend. Neemt niet weg dat de film een stuk minder indruk maakt dan de eerder genoemde Cave of the Yellow Dog.

Jaar: 2005
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 2.0 - Mongools
Uitgever: Video Film Express
EAN: 5425019001148

• Also Available

In het oorspronkelijke formaat van 1.85:1 staat de film anamorf op de DVD. De kwaliteit is redelijk, maar niet spectaculair. De gebruikte filmprint is vrij van beschadigingen en vuil. De scherpte geeft over de hele linie een licht softe indruk. Het contrast is aan de lage kant en ook de helderheid is niet helemaal optimaal. Het zwartniveau is matig, zeker bij de interieurscènes. De kleuren zijn aan de fletse kant. Daardoor komen de landschapsshots niet echt goed tot hun recht. Gedurende de hele film is lichte filmgrain zichtbaar. Compressiefoutjes zijn niet zichtbaar. De laagwisseling is goed geplaatst en valt nauwelijks op. De film telt twaalf hoofdstukken. De optionele ondertiteling is prima leesbaar en goed laag geplaatst.

Op de DVD staat een geluidstrack in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Er is zeker aandacht besteed aan deze geluidstrack, die goed klinkt. Er is wel wat nagesynchroniseerd om de dialogen wat beter te krijgen, maar ze komen dan uiteindelijk ook behoorlijk goed uit de verf. Er is voldoende laag aanwezig om een vol geluid te creëren, maar soms klinkt het geheel een beetje dof. Er wordt goed gebruik gemaakt van stereogeluid met de frontkanalen. Naast muziek en atmosfeergeluiden worden ook geluidseffecten gebruikt in het stereobeeld. Subtiliteit is soms een beetje ver te zoeken, maar over het algemeen bevat de DVD een degelijke geluidsband.

Het menu van de DVD bevat geanimeerde menuschermen met shots uit de film als achtergrond. Het gebruikte geluid in DD 2.0 formaat is een stuk monnikengezang, wat ook in de film voorkomt. De DVD bevat twee trailers van andere uitgaven van filmdistributeur Lumiere.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Bilike vindt een klein wit balletje drijvend in de rivier. Niemand kan hem vertellen wat voor balletje het is en hij koestert het als zijn lichtgevende parel. Als duidelijk wordt dat hij een pingpongballetje in bezit heeft, wat ook wel de ‘nationale bal’ wordt genoemd, zien Bilike en zijn vrienden het als hun taak om deze ‘nationale bal’ terug te brengen naar de hoofdstad.
Mongolian Ping Pong komt langzaam op gang en is in het begin nogal fragmentarisch. Pas op het einde van de film komt er vaart en humor in het verhaal. De beeld- en geluidskwaliteit zijn van een redelijk niveau, maar niet spectaculair. Behalve een trailer bevat deze DVD geen extra’s.