Click

14-05-2007

4.3

Click (DVD)

Michael Newman (Adam Sandler) is architect van beroep en probeert snel carrière te maken op het kantoor waar hij werkt. Er gaat dus veel tijd zitten in zijn baan en daarom houdt hij niet altijd tijd over voor zijn gezin. Zijn vrouw Donna (Kate Beckinsale) is hier niet blij mee en Michael belooft beterschap. Maar wanneer hij een weekendje weg met de kinderen moet afzeggen is voor haar de maat vol. Michael heeft het nu dus thuis niet erg prettig en ook zijn baas (David Hasselhoff) zit in zijn nek te hijgen. Tijdens een kort moment van ontspanning voor de televisie raakt Michael gestressed wanneer hij niet de juiste afstandsbediening kan vinden om het apparaat te bedienen. Als een speer vliegt hij naar de winkel om er één te halen waarmee hij al zijn apparatuur kan bedienen. Van de magazijnmedewerker in de winkel waar hij heengaat, krijgt Michael een hele bijzondere afstandsbediening. Thuis aangekomen merkt hij pas hoe bijzonder, Michael kan namelijk niet alleen zijn apparatuur bedienen maar zijn hele leven controleren met het handige apparaatje. Saaie momenten spoelt hij gewoon door en wanneer zijn vrouw loopt te zeuren zet hij gewoon het geluid uit. Allemaal leuk en aardig tot het apparaat een eigen wil lijkt te krijgen en Michael de controle over zijn eigen leven begint te verliezen.

Het verhaal van Click lijkt op papier een hele leuke, dat moeten de makers ook vast gedacht hebben. Helaas valt dit in de praktijk wat tegen en blijft er een film over die niet weet te overtuigen. De film werd naar buiten gebracht als een komedie maar eigenlijk zijn er te weinig leuke momenten om hiervoor door te mogen gaan. Aan het einde van de prent ontspoort het geheel zelfs richting het melodramatische en worden we getrakteerd op een tergend lang einde waarin de hoofdpersoon wordt geconfronteerd met zijn daden. Dit hoofdkarakter wordt neergezet door Adam Sandler, de komiek wiens roem in Amerika geen grenzen lijkt te kennen. In de rest van de wereld zijn we wat minder gecharmeerd van deze acteur maar doorgaans levert hij toch wel aardige komedies af. Films als Little Nicky, Happy Gilmore, The Waterboy en 50 First Dates mogen geen klassiekers in het genre genoemd worden maar voldoen toch allemaal wel voor een leuke avondje lachen voor de buis. Doorgaans speelt Sandler dezelfde soort types, maar in Click speelt hij een man die in eerste instantie aardig en leuk overkomt, maar gaandeweg veranderd in een egoïst die geen oog meer heeft voor de mensen om hem heen. Vanaf het moment dat hij de universele afstandsbediening in handen krijgt is hij alleen met zichzelf bezig en slaat hij grote delen van zijn leven over. Sandler speelt de rol ook wat ingetogen, daar waar hij in andere films nog wel eens flink uit de band wil springen met enkele goed getimede tirades, blijft het hier allemaal wat aan de rustige kant. Dit zorgt ervoor dat zijn karakter niet echt leuk is om naar te kijken en de matige komediescenes, die vooral bestaan uit goedkope grappen, zorgen ervoor dat de film gewoon niet leuk genoeg is. Zoals gezegd ontspoort het geheel aan het einde van de film wanneer Sandler's karakter de rekening gepresenteerd krijgt van het vele skippen door zijn leven. Dit duurt allemaal wat te lang en de makers willen ons iets te graag een boodschap meegeven.
Naast Sandler zien we nog enkele bekende acteurs voorbijkomen waaronder Kate Beckinsale als zijn vrouw, Christopher Walken als de magazijnmedewerker van wie hij de afstandbediening krijgt, David Hasselhoff als zijn baas en Henry Winkler als zijn vader. Deze karakters dienen slechts ter ondersteuning en vooral Christopher Walken komt er bekaaid vanaf. Deze eens zo bekende en getalenteerde acteur lijkt de laatste jaren alleen maar te kiezen voor makkelijke bijrollen en dat is zeker jammer.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Click dus helaas wat tegenvalt. Er zijn zeker enkele leuke momenten te bespeuren maar te weinig om echt indruk te maken. Het einde verpest veel en duurt gewoonweg te lang.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 8712609041088

• Featurettes

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.85:1. Het geheel is opgenomen in HD, maar dit is niet echt af te zien aan de beeldkwaliteit. Niet dat het beeld slecht genoemd kan worden, maar we hebben wel eens betere transfers gezien die afkomstig waren van een HD bron. Zo oogt het beeld hier en daar wat soft en valt het detail wat tegen voor film geschoten in High Definition. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende. Artefacten zijn er nauwelijks, slechts in enkele scènes wat filmgrain. Een ruime voldoende nog altijd voor deze transfer maar vergeleken met andere HD transfers valt het wat tegen.
De film is verdeeld in 27 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD te vinden. De track maakt goed gebruik van de aanwezige kanalen en klinkt mooi ruimtelijk. Dit vooral in de scènes met special effects waar het karakter van Adam Sandler door het menu van zijn leven bladert en bijvoorbeeld teruggaat in de tijd. De surrounds laten hier de effecten horen in split-surround. De centerspeaker geeft de dialogen weer en deze zijn goed te volgen. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen waar de muziek en overige geluiden prima tot hun recht komen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een goed gedoseerd laag en dit vooral ook tijdens de special effect scènes. De track klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De mooi vormgegeven menu's bestaan uit beelden uit de film, aangevuld met animaties en worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. De achtergrondmuziek is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar tijdens de film is ingesproken door hoofdrolspeler Adam Sandler, regisseur Frank Coraci, schrijver Steve Koren en Executive Producer Tim Herlihy. De mannen leveren een leuk en informatief commentaar af waar ze veel vertellen over het maken van de film en reageren op zaken die op het scherm te zien zijn. Soms dwalen ze een beetje af maar over het algemeen is het allemaal best vermakelijk.

Deleted Scenes (3 min.)
Vier verwijderde scènes die los te bekijken zijn of allemaal achter elkaar. Er wordt geen uitleg gegeven over het hoe en waarom van het sneuvelen van deze scènes.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Featurettes
Zeven featurettes met elk hun eigen onderwerp. Leden van de cast en crew vertellen over het betreffende onderwerp en zo krijgen we als kijkers een aardig beeld van het totstandkomen van de film.

Make Me Old And Fat (6 min.)
Hier krijgen we te zien hoe de acteurs ouder gemaakt worden aangezien de film grote delen van het leven van Adam Sandler's personage beslaat. Ook zien we hoe Sandler dikker gemaakt wordt en hoe deze scènes opgenomen werden.

FX Of Click (5min.)
De titel zegt het al, een featurette over de effecten van de film. We zien hoe deze effecten tot stand kwamen en tegen welke problemen de makers aanliepen.

Design My Universe (4 min.)
De sets, decors en alles wat komt kijken bij het inrichten van een set is waar deze featurette over gaat.

Cars Of The Future (3 min.)
Een gedeelte van de film speelt zich af in de toekomst en daarom moesten er enkele futuristische auto's ontworpen worden.

Humping Dogs (1 min.)
De hond van het gezin in de film heeft als hobby het berijden van een pluchen eend. Er werden meerdere honden gebruikt en hier kunnen we zien hoe men ze zo ver kreeg dat ze de eend gingen berijden.

Director's Take (4 min.)
De minst interessante featurette van allemaal aangezien we hier alleen maar leden van de cast en crew te zien krijgen die zich positief uitlaten over de regisseur. Een negatieve opmerking hadden we uiteraard niet verwacht en daarom allemaal erg voorspelbaar.

Fine Cookin' (2 min.)
Hier zien we Adam Sandler die in zijn dikke make-up over set wandelt en zich overal een beetje misdraagt en over eten praat.

Enkele trailers van andere Sony en Columbia Pictures uitgaven.

In Click zien we Adam Sandler als Michael Newman, een hardwerkende architect die hierdoor weinig tijd heeft voor zijn gezin. Hij wil graag promotie maken en werkt zich daarom tien slagen in de rondte. Wanneer hij een nieuwe afstandsbediening gaat kopen, krijgt hij wel een hele bijzondere in handen. Met dit apparaat kan hij zijn gehele leven beïnvloeden zoals het doorspoelen van vervelende momenten, het op pauze zetten van zijn vrouw als ze weer eens zeurt en ga zo maar door. Zijn redding lijkt nabij maar al snel begint Michael de negatieve kanten te ervaren van dit handige apparaatje. Click moet gezien worden als komedie, maar is helaas niet grappig genoeg om te overtuigen. Het einde is bovendien te lang, te prekerig en te melodramatisch. Beeld en geluid zijn in orde en er zijn enkele extra's toegevoegd die het geheel mooi aanvullen.