Sanne Wallis de Vries - Vier

Wilbert Rietman
14-05-2007

2.9

Sanne Wallis de Vries - Vier (DVD)

De vierde theatershow van cabaretière Sanne Wallis de Vries is simpelweg getiteld Vier. Dit programma behandelt op Sannes gebruikelijke manier haar hersenkronkels en –spinsels, haar verhalen over de gebeurtenissen om haar heen en enkele gedichten/liederen. Dit alles afgewisseld met zang en dans. Hierin wordt Wallis de Vries voor het eerst ondersteunt door twee sidekicks, Cindy Grande en Vera Kaye, die ze naar eigen zeggen nodig heeft voor cabaretsubsidie. We krijgen alles te weten wat er op dit moment speelt in het leven van Sanne Wallis de Vries, haar belevenissen in de “inner circle”, haar strubbelingen met het ouder worden, maar ook verhalen over haar familie en privé-leven passeren de revue. Hier en daar is er nog plek voor imitaties, een gedicht en samenspel. Gooi bovenstaande ingrediënten in de mixer en het resultaat is deze show, Vier.

Sanne Wallis de Vries kende haar wieg in Amsterdam en groeide op in Alphen aan den Rijn. Na het behalen van haar diploma aan het gymnasium volgde ze drie verschillende universitaire opleidingen in Amsterdam en Utrecht. Vanaf 1991 volgde ze kleinkunstlessen bij Selma Susanna, die sindsdien een grote rol in haar carriere zou blijven spelen. In 1995 deed ze mee met het Leids cabaretfestival met de groep Sofietje. Ze viel op en mocht toetreden tot de Comedytrain. Het jaar daarop deed ze solo mee aan het Leids cabaretfestival en won zowel de jury- als de publieksprijs. Sindsien is het snel gegaan met Wallis de Vries. Ze presenteerde het programma Waskracht en richtte met vijf anderen een eigen kleinkunstopleiding op. Ze speelde verder nog een hoofdrol in de musical Foxtrot, werkte mee aan Kopspijkers, was co-auteur van het boek Rinus aan de Rekstok en speelt tegenwoordig typetjes in het satirische TV-programma Koefnoen. Op cabaretgebied speelde ze voor het hier besproken Vier, een heuse trilogie in de vorm van de shows Sop, Zin en Stuk.
Vier is dus alweer haar (de titel zegt het al) vierde show en zeker de minste van het stel. Het programma werd dan nog wel genomineerd voor de Poelifinario 2006 (de prijs voor theatermakers met de beste avondvoorstelling), maar het feit dat meerdere bezoekers de show voortijdig verlieten, zegt ook wel genoeg. De show leent zich niet echt voor een lekker avondje lachen, wat toch wel verwacht wordt van een show. Daarentegen experimenteert Wallis de Vries met het (uiterlijk van het) podium, haar twee sidekicks Vera Kaye en Cindy Grande, licht en geluid en met kostuums. Dit alles gaat te koste aan het verhaal van de show, waardoor het geheel nogal warrig, vreemd en vooral traag overkomt. Met name de hersenspinsels van Wallis de Vries en het gedans tussendoor kan echt storen. De show bestaat gewoonweg meer uit theater dan uit het cabaret wat wij als verwende kijker gewend zijn. Zelfs de echte liefhebber zal een beetje bedrogen uitkomen.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 113 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221026061

• Vier, Korte Versie
  • De Waarheid Achter Vier

Deze theatervoorstelling is anamorf vastgelegd in de verhouding 1.78:1. Over het algemeen is het zo dat cabaretvoorstellingen vastgelegd worden op video en dat is ook bij deze zo. Dit is vooral te merken aan het harde contrast en de aanwezigheid van interlacing. Beschadigingen in de vorm van vuiltjes en krasjes zijn niet aanwezig. Wel is er in lichte mate filmgrain aanwezig. De kleuren ogen mooi en natuurlijk. Wel is het zo dat het in het theater aan de donkere kant is en de belichting te kunstmatig, maar alles blijft goed te volgen. De show is verdeeld in maar liefst 29 hoofdstukken. Een (Nederlandse) ondertiteling is, helaas voor de doven en slechthorenden onder ons, niet aanwezig.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s), vanzelfsprekend in de Nederlandse taal. Veel bijzonders valt er niet te vertellen over deze goed klinkende audiotrack. De spraak, zang en toegevoegde muziek komen goed verstaanbaar over. De surrounds dragen bij aan de ruimtelijkheid van de track, waarin ook het geluid uit de zaal een klein plekje heeft gekregen. Simpelweg een prima en fijn klinkende track.

Het statische menuscherm wordt anamorf weergegeven in de verhouding 1.78:1 zonder achtergrondgeluid en geeft toegang tot de volgende extra’s:

Vier, Korte Versie (55:24 min.)
De verkorte versie zoals hij is uitgezonden op de televisie. Ook hier is het beeldformaat 1.78:1 anamorf en bestaat het geluid uit een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 448 kbit/s.

De Waarheid Achter Vier (21:19 min.)
Het hoogtepunt van de DVD is deze mockumentary waarin Anja Tamminga (Dian Liesker) namens TV Assen gaat uitzoeken wat wel en wat niet waar is uit de show Vier. Natuurlijk met medewerking van Sanne Wallis de Vries zelf, maar ook met o.a. Jack Spijkerman en Frank Lammers. Beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf en het geluid is een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Hiernaast is het zo dat er een boekje aan de set is toegevoegd met daarin de credits en de teksten van de liedjes die in de show voorkomen.

Het cabaretwerk van Sanne Wallis de Vries was altijd al anders dan haar werk voor de televisie. Het is experimenteler en kent meer theaterelementen. In de hier besproken show Vier slaat Wallis de Vries een beetje door. Dit cabaretprogramma is erg traag te noemen, maar ook saai, te lang en niet grappig. Het kwam dan ook vaak voor dat bezoekers van deze voorstelling, voortijdig het theater verlieten. De herkansing is er dus min of meer voor de DVD, die gelukkig een kortere versie van de voorstelling kent. Op het gebied van beeld en geluid stelt de schijf niet teleur. In de vorm van De Waarheid Achter Vier is er zelfs nog iets leuks te bespeuren. Alleen voor de echte fans van Wallis de Vries.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door CNR Entertainment.