Young Mr. Lincoln

27-04-2007

7.5

Young Mr. Lincoln (DVD)

Abraham Lincoln (Henry Fonda) is een doodnormale man die woont in het wat saaie Kentucky. Op een dag krijgt hij een wetboek in handen besluit rechten te gaan studeren. Hij verhuist naar het stadje Springfield in Illinois en hier wil hij zijn nieuwe vak gaan beoefenen. In het begin valt er niet veel te beleven, maar op de nationale feestdag 4 juli wordt er een man vermoord. Twee broers worden beschuldigd van het feit en de plaatselijke bevolking is er op uit om de twee mannen ter plekke te lynchen. Lincoln weet dit te voorkomen en de bewoners te overtuigen van het feit dat de twee mannen een eerlijke proces verdienen. Hij zal zelf de verdediging op zich nemen, maar al snel blijkt dat dit proces een hele lastige zal worden. De wet zegt dat je onschuldig bent tot anders bewezen, maar in dit geval lijkt het lot van de broers allang vast te liggen.

Young Mr. Lincoln is een film van de beroemde regisseur John Ford, bekend van zijn vele westerns met ondere andere John Wayne. De hier besproken film stamt uit 1939 en wordt wel eens de verloren John Ford klassieker genoemd. Het onderwerp is sowieso heel anders dan de films waar hij bekend mee zou worden, maar de status van klassieker is ietwat overdreven. Niet dat het een slechte film, dat zeker niet, maar echt blijven hangen doet het allemaal ook niet. Grootste reden hiervoor is dat het verhaal te traag op gang komt. Pas wanneer de rechtszaak gaat beginnen, komt er wat vaart in het geheel en dit is ruim over de helft van de film.
Het verhaal beschrijft het vroege leven van de 16e president van Amerika, Abraham Lincoln. Dit was voordat hij de politiek in ging en probeerde zijn brood te verdienen met het uitoefenen van het vak van advocaat. Hij verhuist hiervoor naar het stadje Springfield in de staat Illinois waar hij de verdediging op zich neemt van twee broers die verdacht worden van moord.
De rol van Lincoln wordt prima neergezet door de bekende acteur Henry Fonda. Hij zet de toekomstige president neer als een echt mens in plaats van een legendarisch figuur uit de Amerikaanse geschiedenis. Hierdoor is het voor ons kijkers makkelijker om je in te leven in het personage. De overige rollen dienen slechts ter ondersteuning, maar de betrokken acteurs doen hun werk allemaal naar behoren. Ondanks het wat trage en matige verhaal is de film dus zeker wel de moeite waard om te bekijken, al is het alleen al om de vakkundige hand van John Ford te ontdekken. De manier waarop hij bepaalde scènes in beeld brengt kan gerust wonderschone klasse genoemd worden en dit is dan ook gelijk één van de sterkste punten van de film. Young Mr. Lincoln is dus geen klassieker in het genre, maar fans van John Ford en klassieke films in het algemeen zullen zich niet vervelen met deze prent.

Jaar: 1939
Speelduur: 96 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071713

• Ook verkrijgbaar

Zoals gezegd stamt de film uit 1939 en het mag dan ook geen verrassing heten dat het beeldformaat 1.33:1 is en zwart-wit. De kwaliteit van het beeld kunnen we, voor een oude film zoals deze, niet slecht noemen maar helemaal perfect is het helaas ook niet. Ten eerste zijn er regelmatig beschadigingen te zien en ook filmgrain komt vaak voorbij. Het beeld is verder wel mooi scherp en dat is toch niet onbelangrijk. Ook de verschillende tinten zwart en grijs komen goed over en het beeld kijkt hierdoor lekker weg. Zeker voor een oude film zoals deze, een goede beeldkwaliteit en één die zeker voldoet.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid staat in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s) op de DVD en de track is mono. Ook dit mag geen verrassing zijn met een film van deze leeftijd. Het geluid voldoet daarom ook voor een film zoals deze, hoewel de track wel iets beter had gemogen. Nu klinkt het allemaal wel erg plat en soms te schel. Ook is er redelijk wat ruis te horen en dit valt vooral op tijdens de wat rustiger scenes. De dialogen zijn daarentegen prima te volgen en dit is ook zeker wat waard. Verder valt er eigenlijk niet te vertellen over deze track. Eén die voldoet voor een film zoals deze dus, maar met hier en daar wat minpuntjes.

De menu's worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De DVD bevat geen filmgerelateerde extra's, alleen wat trailers van films die ook van de productiemaatschappij Green Cow afkomstig zijn.
Fans van de film die graag wat extra's zien kunnen we verwijzen naar de regio 1 Criterion uitgave die wel extra's bevat.

Young Mr. Lincoln vertelt het verhaal van het vroege leven van de 16e president van Amerika, Abraham Lincoln. We zien hoe hij carrière probeert te maken als advocaat en aangekomen in het stadje Springfield neemt hij al snel de verdediging op zich van twee broers die verdacht worden van moord. De film is geregisseerd door John Ford, maar is totaal anders dan de westerns waarmee hij zo bekend werd. Het verhaal komt ook wat traag op gang en pas wanneer de rechtszaak begint komt er wat vaart in. Dit voorkomt ook dat de prent een echte klassieker genoemd kan worden, maar de vakkundige hand van Ford is duidelijk zichtbaar in enkele prachtig geschoten scènes. Beeld en geluid zijn voor een film van deze leeftijd voldoende, maar bevatten wel wat zaken die beter hadden gemogen. Extra's zijn niet aanwezig, alleen wat trailers van andere Green Cow uitgaven.