Perfect Creature (SE)

20-04-2007

7.5

Perfect Creature (SE) (DVD)

In een andere wereld, die zowel overeenkomsten als verschillen kent met de onze, leven mens en vampier (hier broeders geheten) in harmonie met elkaar. De mens doet zijn ding en de broeders staan de mens bij met hun wetenschap en religie als een soort van wijze bewakers. Dit gaat zo al eeuwen goed en in die eeuwen heeft deze samenstelling al menig tegenslag weten te doorstaan. Als op een dag een broeder een mens doodt, staat de wereld op zijn kop. Dit is immers nog nooit eerder gebeurd. Broeder Edgar (Leo Gregory ) lijkt de schuldige en de drager van een vreemd, nieuw virus. Broeder Silus (een perfect gecaste Dougray Scott) wordt op onderzoek uitgestuurd, hierbij ondersteund door de vrouwelijke politieagente Lilly (Saffron Burrows).

Apart, vreemd en uniek, zomaar een paar kreten die stuk voor stuk van toepassing zijn op deze Perfect Creature. Deze productie is de op drie na duurste Nieuw Zeelandse film ooit. Dit budget is voornamelijk op gegaan aan de special effects, die soms mooie opleveren, maar ook erg fake over kunnen komen. De prent laat zich niet makkelijk in een hokje duwen qua genre. Zo zitten er kenmerken in van een actiefilm, maar ook van een horror, (occulte) thriller, science fiction en fantasy. Ook op het gebied van inspiratiebronnen is de film schatplichtig aan een hoop andere vertellingen. Er zijn elementen te bespeuren uit Se7en, Underworld, The Matrix en Underworld (DC). Gooi genoemde genres en films in de mixers en het resultaat zal op Perfect Creature lijken, maar dan wel prima staand op eigen benen. Het verhaal wordt wel traag verteld, maar dit is niet een storende factor. De grootste pluim gaat naar de art direction. De sfeer die hiermee wordt bereikt doet denken aan Sky Captain and the World of Tomorrow, alleen van iets mindere kwaliteit. De dienst doende acteurs spelen fantastisch, met name Dougray Scott komt goed uit de verf. Prima werk dus van regisseur en schrijver Glenn Standring, voor wie dit de tweede lange speelfilm is na het in 2000 verschenen The Irrefutable Truth About Demons. Als de heer Standring dit niveau vol weet te houden, wacht hem een mooie en glorieuze toekomst. De hier besproken versie van de film wordt aangeprezen als Director’s Cut. Dit omdat de prent in de Verenigde Staten uitgebracht werd in een verkorte versie door distributeur 20th Century Fox. Gelukkig kunnen wij genieten van de juiste versie. Voor de mensen die zin hebben in een actiefilm wellicht aan de trage kant, maar verder een leuke huurtip (die vooral in de smaak lijkt te vallen bij vrouwen). Ook prima geschikt als je niet van vampiers houdt.

Genre: Horror, Science fiction, Thriller
Speelduur: 90 min
Verpakking: Star Metalpak
EAN: 8715664042663

• Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • The Story
  • The Actors
  • The Characters
  • The World
  • The Crew
  • The Director

In de bioscoop kende deze prent een beeldverhouding van 2.35? en zo staat hij ook anamorf op de schijf. Wat vooral opvalt aan het beeld is de grote hoeveelheid aanwezige grain. Dit is gelijk het grootste minpunt van het beeld, alhoewel de donkere gedeeltes niet altijd even duidelijk overkomen. Verder valt er weinig spectaculairs te melden over het beeld. De kleuren ogen mooi en natuurlijk. Zaken als contrast, schaduw en zwartniveau zijn prima voor elkaar. Een prima beeld van het niveau wat je mag verwachten van een recente productie. Het verhaal kent een verdeling in 13 hoofdstukken en een optionele Nederlandse ondertiteling, die op de goede hoogte in het beeld geplaatst is.

Een productie vol spanning en actie als Perfect Creature leent zich prima voor de twee geboden audiotracks. Dit zijn een Dolby Digital 5.1 track (met een bitrate van 448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (met een bitrate van 754 kbit/s), beiden in de originele Engelse taal. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen uit de centerspeaker. De voorste kanalen geven mooi de muziek en de overige geluidseffecten weer. De achterste kanalen hebben een ondersteunende rol, waardoor de tracks mooi ruimtelijk overkomen. Het LFE kanaal laat ook goed van zich spreken, met name tijdens de actiescènes, door middel van een mooi diep laag. De twee tracks doen niet voor elkaar onder, maar toch krijgt de DTS track de voorkeur vanwege een tikkeltje meer dynamiek. Al met al twee prima tracks die uitstekend volstaan voor een film als deze.

De statische menuschermen worden anamorf gepresenteerd in de verhouding 1.78? met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Deze Special 2 Disc Edition heeft een aantal (Nederlands ondertitelde) extra’s meegekregen die grotendeels op de tweede DVD zijn terug te vinden. Op de eerste schijf vinden we alleen een drietal trailers. Op de andere disk is het volgende terug te vinden:

The Story (20 min.)
Featurette waar in wordt gegaan op het verhaal achter Perfect Creature. Dit wordt gedaan door middel van interviews met de cast en crew.

The Actors (16 min.)
Interviews met de cast en crew over de acteurs zelf en de casting van het gezelschap.

The Characters (4 min.)
Filmpje wat naadloos aansluit op de vorige en waarin men dieper ingaat op de personages die de film rijk is.

The World (5 min.)
Hier wordt gepraat over het uiterlijk van de wereld waarin Perfect Creature zich afspeelt en hoe dat tot stand is gekomen.

The Crew (16 min.)
Dit is niet alleen een filmpje over de taken van de crew en de uitvoering hiervan. Hier en daar worden de spreekwoordelijke veren gestoken op plekken waar de zon niet schijnt.

The Director (3 min.)
In het slot van deze serie wordt Glenn Standring nog even flink in het zonnetje gezet. Ook hier een waar regiment aan complimentjes van een ieder die aan de film heeft meegewerkt.

Bovenstaande extra’s zijn ook achter elkaar af te spelen.

Trailer (1 min.)
De bioscooptrailer van de film.

Photo Gallery
Hier zijn tien foto’s te zien, allen rechtstreeks afkomstig uit de film.

Liner Notes
Acht schermen met tekst over het produceren van deze film.

Also or Soon Available
Hier kun je vijf trailers terugvinden van andere uitgaven van Dutch Filmworks.

Perfect Creature is een originele kijk op de vampierenfilm. Door het geheel een science fiction en zelfs een religieus tintje mee te geven, stijgt de film boven zijn soortgenoten in het genre uit. De kleine minpunten die de film kent, zijn de snelheid van het verhaal, een aantal plotgaten, maar vooral de vele verwijzingen naar andere films. Op het gebied van beeld en geluid scoort de DVD-set een ruime voldoende. Ook op het gebied van de extra’s wordt de liefhebber tevreden gesteld met een aantal interessante features. Gewoonweg prima kijkvermaak met een origineel verhaal en een goede aanpak.