Material Girls

20-04-2007

3.9

Material Girls (DVD)

De twee schatrijke zusjes Ava (Haylie Duff) en Tanzie Marchetta (Hilary Duff) leiden een jetsetleven vol feestjes, knappe jongens en dure kleren. Als erfgenamen van hun vaders multinational cosmeticabedrijf hoeven ze alleen maar af en toe een directievergadering bij te wonen. Zaakwaarnemer Tommy Katzenbach (Brent Spiner), die een goede vriend was van vader Marchetta, doet de rest. Hun grootste rivaal is Fabiella (Anjelica Huston), die maar wat graag het Marchetta bedrijf wil overnemen. En die kans krijgt ze als zich opeens een schandaal voordoet. De huidcrème van Marchetta zou onherstelbare huidschade als gevolg hebben. Door dit schandaal verliezen Ava en Tanzie bijna alles en moeten ze zich opeens staande houden in de echte wereld. Dankzij de echte vriendschap van hun huishoudster Inez (Maria Conchita Alonso) en pro-deo advocaat Henry Baines (Luuk Haas) ontdekken de beide zusjes dat ze veel meer kunnen dan ze zelf dachten en gaan ze de strijd aan om hun vaders goede reputatie te beschermen.

Material Girls is een komedie over liefde, geld en de juiste huidcrème. Hoofdrolspelers zijn de zusjes Hilary Duff en Haylie Duff. Hilary Duff behoeft weinig introductie. Dankzij de speelfilm en de televisieserie Lizzie McGuire en haar carrière als popzangeres is ze uitgegroeid tot een tienerster. Zusje Haylie is iets minder bekend, maar ook erg actief als TV actrice. Ze speelt onder andere ook mee in de televisieserie Lizzie McGuire. Nu staan beide zusjes samen in de spotlights van de film Material Girls en spelen hierin ook zusjes. Oorspronkelijk waren de hoofdrollen geschreven voor de zusjes Mary-Kate en Ashley Olsen. Veel om het lijf heeft Material Girls niet. Het verhaal is weinig verrassend of vernieuwend. Het acteerwerk van de cast valt tegen. Beide zusjes Duff waren voor hun rol in deze film genomineerd voor een Razzie Award. Als je niet al te veel verwacht, valt het nog wel mee. Op de IMDB is een lezer die bij diverse keren aangeeft dat de film “it's cute and fun” is. En zo moet je de film inderdaad ook bekijken. Doelgroep is duidelijk het jeugdige tienerpubliek, en dan meest waarschijnlijk de tienermeiden. Qua aankleding en aanstellerigheid komen de dames in het begin van de film goed over als verwende egocentrische krengen. Of het acteerwerk nu echt slecht is, of dat het juist bewust ‘over the top’ wordt neergezet, is iets dat je voor jezelf moet uitmaken. De film is geregisseerd door Martha Coolidge, die vooral bekend is van TV producties. Ze heeft enkele afleveringen van de Tv-series CSI en Sex and the City geregisseerd. In 2004 regisseerde zij de leuke romantische komedie The Prince & Me. In de soundtrack van Material Girls zit natuurlijk een uitvoering van het Madonna liedje “Material Girl”, in dit geval gezongen door de zusjes Duff.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 94 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481145

De film staat met een verhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. En dat is niet het originele beeldformaat, dat is 2.35:1. Bij het bekijken van de film valt op dat regelmatig links en rechts beeld weggevallen is of acteurs niet helemaal in beeld passen. Zie bijvoorbeeld screenshot 3. We hebben dus te maken met een pan & scan transfer. De verdere kwaliteit van het beeld is best goed. Kleuren ogen goed verzadigd en natuurlijk. Contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. Het beeld is voldoende scherp en gedetailleerd. Af en toe zijn wat compressiefoutjes in de achtergrond te zien. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld. De film is slechts opgedeeld in 7 chapterstops. In de film zit geen laagwisseling, de DVD is enkellaags.

Volgens de cover is de geluidstrack een Dolby Digital 5.1 track. Maar helaas, deze uitgave heeft slechts een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 k/bs). Een teleurstellende soundtrack, zeker als je de jonge leeftijd van de film in acht neemt. De soundtrack heeft een redelijk stereobeeld en detaillering. Dialogen zijn goed te volgen en concentreren zich op het midden van het geluidsbeeld. Bij enkele scènes is te zien dat de dialogen later zijn ingesproken. Inschakeling van de DPL-II geeft een licht surround gevoel.

De statische menuschermen zijn niet voorzien van achtergrondmuziek. Deze uitgave heeft als extra drie trailers van andere Bridge DVD uitgaven.

Material Girls is een komedie over liefde, geld en de juiste huidcrème. Een luchtige film voor tienermeiden met in de hoofdrollen de zusjes Hilary Duff en Haylie Duff. Zij spelen twee rijke verwende zusje die door een schandaal alles kwijtraken en dan in de echte wereld zich staande moeten houden. Gelukkig zijn er nog echte vrienden. Het beeld is een pan & scan 1.78:1 beeld, dat afwijkt van het 2.35:1 beeldformaat. In tegenstelling tot de vermelding op de cover is geen Dolby Digital 5.1 soundtrack aanwezig, maar een magere Dolby Digital 2.0 soundtrack. Behoudens een paar reclametrailers heeft deze uitgave geen extra’s.