Closer, The - Seizoen 1

16-04-2007

8.8

Closer, The - Seizoen 1 (DVD)

Los Angeles is een plaats waar, helaas voor de inwoners, veel moorden gepleegd worden. Een moord is altijd voorpaginanieuws maar helemaal wanneer het een bekende inwoner van de stad betreft. In Los Angeles wonen veel bekende sterren, megarijken en politiek belangrijke mensen. Een moord op één van deze personen kan al snel ontaarden in een mediagekte, iets dat de politie vaak bemoeilijkt in haar optreden. Daarom richt het politiekorps van de stad een speciale eenheid op die gevoelige zaken zoals snel dient op te lossen. Aan het hoofd van de afdeling staat CIA-agente Brenda Johnson (Kyra Sedgwick) die hiervoor overgeplaatst wordt uit Atlanta. Zij staat bekend om haar keiharde manier van werken en aan haar de taak bekentenissen los te krijgen die een veroordeling mogelijk maken en het liefst zo snel mogelijk.

Disc 1

Aflevering 1: Pilot
Een mysterieuze wiskundige is hoofdverdachte in een gruwelijke moordzaak, maar volgens Johnson klopt er iets niet.

Aflevering 2: About Face
Adembenemende schoonheid. Een beeldschoon model, getrouwd met een filmster, valt dood neer na het gebruiken van giftige haarconditioner.

Aflevering 3: The Big Picture
Gewoon weer een dode prostituee of het begin van een sappig politiek schandaal? Een vermoorde prostituee blijkt verschillende Vips als klant te hebben gehad.

Disc 2

Aflevering 4: Show Yourself
Bij de jacht op een sluipschutter werkt Johnson samen met een gepensioneerde marinekolonel die denkt dat de schutter zijn zoon is.

Aflevering 5: Flashpoint
Een dodelijke bijwerking: de klinische studie naar een mogelijk zeer winstgevend nieuw medicijn leidt tot moord.

Aflevering 6: Fantasy Date
Een online advertentie voor kinky seks leidt tot de dood van de dochter van een vrouwelijke congreslid en levert gevaar op voor Johnson.

Aflevering 7: You Are Here
Een autistische jongen vormt mogelijk de sleutel tot de moord op zijn vader, als Johnson tenminste een manier kan vinden om tot zijn bijzondere wereld door te dringen.

Disc 3

Aflevering 8: Batter Up
Tijdens het onderzoek naar een haatmisdrijf wordt Johnson ook nog in beslag genomen door een zieke kat en personeel met conflicterende loyaliteiten.

Aflevering 9: Good Housekeeping
Een jonge vrouw, verkracht en vermoord. Een bekende zedendeliquent in staat van beschuldiging gesteld. Wat op het eerste gezicht een doodeenvoudige zaak lijkt, zou wel eens heel anders kunnen uitpakken.

Aflevering 10: The Butler Did It
Een rijke weduwe overlijdt, kort daarna hangt haar butler zich op. Wat begint als een klassieke Agatha Christie, blijkt meer weg te hebben van L.A. noir.

Disc 4

Aflevering 11: L.A. Woman
Johnsons conflict met de FBI over wie bevoegd is in een moordzaak heeft één bijkomend voordeel: ze krijgt de kans om met Fritz samen te werken.

Aflevering 12: Fatal Retraction
Drie jaar eerder is een psychopaat veroordeeld voor de moord op Lisa Barnes. En nu ligt het lichaam van Barnes in het mortuarium: nog maar zes uur dood.

Aflevering 13: Standards and Practices
Johnson heeft twee problemen: een filmproducent die dood in zijn jacuzzi ligt en een klacht die tegen haar is ingediend wegens onbetamelijk gedrag voor een agent.

De laatste jaren schieten de politieseries als paddestoelen uit de grond. Vooral de series gebaseerd op forensische zaken zijn erg populair en dit komt uiteraard grotendeels door het succes van shows als CSI. Door dit grote aanbod van shows moet een serie iets bijzonders hebben om op te vallen en boven het maaiveld uit te steken. The Closer is zo'n serie en één die weet te overtuigen. Het gegeven is op zich niks bijzonders, een team van agenten onderzoekt een reeks moorden verdeeld over de verschillende afleveringen, maar de manier waarop het geheel gemaakt is maakt deze show het bekijken waard. De afleveringen zijn sterk geschreven en de acteurs spelen hun rollen naar behoren. Vooral hoofdrolspeelster Kyra Sedgwick speelt erg sterk en zij mocht dit jaar een Golden Globe in ontvangst nemen voor haar optreden. Sedgwick speelt de hoofdrol en eigenlijk draait de gehele show om haar. Haar karakter geeft leiding aan het team van agenten dat de moorden onderzoekt en bovendien mogen we meekijken in haar privé-leven. Elke aflevering staat er een moord centraal en meestal één op een persoon met een publieke functie of iemand die erg bekend is. De moordzaken moeten dan ook snel opgelost worden, voordat de pers er hoogte van krijgt en het onderzoekt bemoeilijkt. Dit maakt de show extra interessant aangezien de agenten onder een bepaalde tijdsdruk werken.
In deze uitgave zijn alle 13 afleveringen van het eerste seizoen te vinden, verdeeld over 4 schijven. Liefhebbers van politieseries zullen zich zeker vermaken met deze show en voorlopig kunnen we dat ook nog blijven doen aangezien ze in Amerika al bij het derde seizoen aangekomen zijn.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 572 min
Verpakking: Duo Slimcase (2x)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906104450

• verwijderde scenes

De afleveringen staan anamorf op de DVD's in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is zoals we mogen verwachten van een recente show zoals deze en deze is dan ook naar behoren. Het beeld is mooi scherp en bevat veel detail. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn prima in orde. Beeldruis is soms aanwezig, is variërende hoeveelheid. Verder zijn er nauwelijks artefacten waarneembaar en we kunnen dus concluderen dat er eigenlijk weinig aan te merken valt op het beeld. Toch geen topscore voor de transfers, want hoewel er weinig aan te merken valt op het beeld, is het nou ook weer niet zo dat de scènes van je scherm spatten. Veel recente series zoals LOST worden opgenomen in HD en dat is hier duidelijk niet het geval. Toch nog altijd een ruime voldoende en nog altijd een betere beeldkwaliteit dan hoe de serie op televisie te zien is geweest.
De afleveringen zijn verdeeld in 5 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld mogen staan.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 2.0 surround (192 kb/s) op de DVD's te vinden. Veel gebruik wordt er niet gemaakt van de achterkanalen, maar dit ligt voornamelijk aan de serie zelf. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit het middenkanaal. Voor is een mooi breed stereogeluid te horen en een goede scheiding van de kanalen. De muziek en overige geluiden zijn hier te horen en er is genoeg laag aanwezig om het geheel niet te plat over te laten komen. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Geluid dat prima past bij een serie zoals deze en het ontbreken van 5.1 tracks is op zich geen gemis, dit door het karakter van de serie zelf.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78? en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Veel extra's zijn er niet voorhanden op deze uitgave, alleen wat verwijderde scènes bij enkele afleveringen. Deze scènes zijn te vinden op de schijf van de betreffende aflevering en kunnen worden bekeken via het special features menu of door te klikken op het vergrootglas dat afgebeeld staat achter de aflevering.
Bij de volgende afleveringen zijn deze scènes te bekijken: Aflevering 2: About Face, Aflevering 3: The Big Picture, Aflevering 9: Good Housekeeping, Aflevering 10: The Butler Did it, Aflevering 11: L.A. Woman en Aflevering 13: Standards and Practices.

The Closer is een politieserie waarin elke aflevering een moord centraal staat. De show speelt zich af in Los Angeles en hier wonen veel belangrijke en bekende mensen. Een moord op één van deze mensen is altijd voorpaginanieuws en daarom moet het team van CIA-agente Brenda Johnson de zaak zo snel mogelijk oplossen, voordat inmenging van de pers het onderzoek bemoeilijkt. Dit gegeven is een extra bonus voor de show en maakt het geheel net iets interessanter. De optredens van de cast zijn dik in orde, vooral die van hoofdrolspeelster Kyra Sedgwick en de afleveringen zijn goed geschreven. In deze uitgave zijn alle 13 afleveringen te vinden van het eerste seizoen. De kwaliteit van het beeld en het geluid zijn ruim voldoende, alleen de hoeveelheid extra's valt wat tegen. We moeten het doen met wat verwijderde scènes, enkele interviews met de cast en crew waren leuk geweest. Toch is deze uitgave een aanrader voor liefhebbers van spannende politieseries.