Journey To The End Of The Night (SE)

06-04-2007

5.8

Journey To The End Of The Night (SE) (DVD)

Paul (Brendan Fraser) en zijn vader Rosso (Scott Glenn) wonen in één van de gevaarlijkste steden ter wereld, Sao Paolo. Hier werken zij als nachtclubeigenaars, maar beiden dromen ze van een manier om dit leven te ontvluchten. Het leven in deze stad is namelijk geen pretje. Op een dag laat een bezoeker van hun club een koffer vol met drugs achter. Rosso ziet hierin meteen een kans zijn leven te kunnen veranderen. Hij wil de drugs verkopen en van het geld ergens anders een nieuw leven beginnen. Paul wil graag de club van zijn vader overnemen en ziet de drugs als een kans zijn geldverslindende cocaïneverslaving te kunnen bekostigen. Ze regelen een deal met een stel Afrikanen aan wie ze de drugs zullen verkopen. Wanneer de koerier die de drugs naar de plaats van verkoop zou brengen komt te overlijden, zitten Paul en Rosso met een probleem. In alle haast vragen ze een werknemer van de club, Wemba (Mos Def), om de drugs te brengen. Wemba moet een gevaarlijke tocht ondernemen dwars door Sao Paolo en kunnen vader en zoon elkaar wel vertrouwen? Beide hebben namelijk hele andere plannen met het geld dat voort zal komen uit de drugsdeal.

Op de voorkant van de hoes van deze film staat met grote letters: "Van de makers van Pulp Fiction & Reservoir Dogs". Wie na het lezen hiervan te maken denkt te hebben met een gelijksoortige film komt helaas bedrogen uit. Deze makers zijn slechts enkele producenten die verder weinig met de film te maken hebben, dan alleen zorgen voor genoeg geld. Het mag gerust ook enigszins misleidend genoemd worden, want mede door de vormgeving van het hoesje in combinatie met deze zin, denk je al snel met een film te maken te hebben die lijkt op deze klassiekers van Quentin Tarantino. Journey To The End Of The Night laat zich echter totaal niet vergelijken en we hebben hier dan ook te maken met een matige misdaadthriller.
Zoals te lezen is in het stukje hierboven speelt het verhaal zich af in Brazilië De keuze voor deze locatie was een goede van regisseur en schrijver Eric Eason, maar helaas laat de rest van het verhaal te wensen over. Het verhaal zit erg rommelig in elkaar en ook lopen er diverse personages rond die eigenlijk vrij weinig met het verhaal te maken hebben. Ze lijken alleen geschreven te zijn om het geheel wat interessanter te maken, maar dit werkt allen averechts. Veel van deze karakters zijn nogal irritant en als kijker zie je ze liever komen dan gaan. Ook de hoofdkarakters zijn slecht uitgewerkt en de betrokken acteurs krijgen weinig kans iets van hun rol te maken. Alleen Mos Def zet een goede rol neer en wederom laat hij zien dat er wel degelijk rappers rondlopen die kunnen acteren. Het zou ons niks verbazen als hij al snel zijn microfoon aan de wilgen hangt en zich volledig gaat richten op zijn filmcarrière. Duidelijk is namelijk wel dat hij hiervoor aardig wat talent bezit. Verder zien we nog Brendan Fraser en Scott Glenn voorbijkomen, toch twee redelijk bekende gezichten. Zoals gezegd kunnen zij weinig van hun rol maken en vooral het personage van Fraser is er één die je het liefst al snel dood ziet gaan.
Journey To The End Of The Night is dus een matige thriller die maar niet echt wil vlotten. Er zit geen vaart in het verhaal, je leeft als kijker niet echt mee met de karakters en de afloop laat je eigenlijk ook koud. Mede door de vormgeving is de film het bekijken nog wel waard, maar meer ook echt niet.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 84 min
Verpakking: Star Metalpak
EAN: 8715664042458

• Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. Dit is een kleine aanpassing ten opzichte van het originele formaat van 1.85:1. Voor het beoordelen van de beeldkwaliteit is deze film een vrij lastige. De makers hebben ervoor gekozen sterk te experimenteren met allerlei filters en kleurcorrecties en ook bevat de transfer erg veel grain. Op sommige momenten zelfs zoveel dat het vrij storend wordt. Toch is dit nog altijd de keuze van regisseur en daarom is het lastig hier een oordeel over te vellen. De film speelt zich 's nachts af en daarom bevat het beeld weinig detail. Sommige scènes spelen zich binnenskamers af en hierbij wordt gebruik gemaakt van licht dat afkomstig is van felle TL-lampen en andere onnatuurlijke lichtbronnen. Veel kleuren zijn er dan ook niet aanwezig en de wel aanwezige kleuren zijn ook nog eens bewerkt. Schaduwdetail en zwartniveau zijn voldoende en ook het contrast is in orde. Hierdoor zijn vrijwel alle scènes goed te volgen, ware het niet dat de grain erg afleidend werkt. Een transfer die dus niet echt lekker wegkijkt en daarom geen optimale score kan krijgen.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), beiden in de originele Engelse taal. De twee tracks concentreren zich voornamelijk op de voorste kanalen en dit is niet zo vreemd aangezien dit geen film is met veel effecten. De achterkanalen worden dan ook niet veel gebruikt, maar iets dat wel gelijk opvalt, is dat het linker achterkanaal geen geluid produceert. Hier is slechts gebrom te horen, dit in tegenstelling tot het rechterkanaal waar wel gewoon geluid te horen is. Duidelijk een fout in de tracks en uiteraard erg spijtig. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten het overige geluid horen en hier een mooi breed stereogeluid. Het LFE kanaal is soms te horen en ondersteunt het geheel goed met een mooi gedoseerd laag. Twee tracks die op zich heel redelijk klinken, maar door de fout in het achterkanaal kunnen we ook hier geen goede score geven. De DTS track heeft verder licht de voorkeur boven de Dolby Digital track, aangezien het geluid hier wat helder klinkt en beter verdeeld over de aanwezige kanalen.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78? en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave bestaat uit twee schijven en alle filmgerelateerde extra's zijn te vinden op schijf twee. Op de eerste schijf zijn alleen wat trailers te bekijken van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Making Of (17 min.)
Een kijkje achter de schermen bij het maken van de film. Beelden van achter de schermen worden afgewisseld met interviews met de cast en crew. Een standaard making of zoals we ze wel vaker voorbij zien komen.
Het beeld is 1.33? en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Trailer (2 min.)
De trailer van de film. Het beeld is 1.78? anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Zeven tekstschermen waar wat achtergrondinformatie over de film te lezen is.
Het beeld is 1.78? anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien foto's afkomstig uit de film. Het beeld is 1.78? anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Also Or Soon Available
Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven. Dit zijn andere trailers dan die te vinden zijn op schijf één.

Vader Rosso en zoon Paul wonen in één van de gevaarlijkste steden van Brazilië en ter wereld, Sao Paolo. Beiden proberen een andere wending te geven aan hun leven en wanneer een klant een koffer vol drugs achterlaat in hun nachtclub, zien ze hier allebei de mogelijkheden van. Ze besluiten de drugs te verkopen, maar met het geld hebben ze allebei andere plannen. Die plannen zullen nog even moeten wachten aangezien de man die de drugs zou vervoeren naar de kopers om het leven komt. Paul en Rosso weten een werknemer van de club zover te krijgen de drugs weg te brengen. Deze Wemba moet nu een gevaarlijke tocht ondernemen door nachtelijk Sao Paolo. Journey To The End Of The Night is een matige misdaadthriller die helaas nergens echt boeiend wordt. Het verhaal sleept zich voort en als kijker leef je niet echt mee met de karakters. Ook de acteurs kunnen weinig met het rammelende script, alleen Mos Def weet indruk te maken. Het beeld is erg stilistisch bewerkt en daarom soms slecht te bekijken. De overdaad aan grain leidt eerder af dan dat het iets toevoegt. Ook het geluid laat te wensen over, dit door een fout in beide audiotracks. Tenslotte voegen de extra's ook weinig toe en dit alles maakt deze uitgave niet echt een collector's item.