Slagerij Van Kampen - Differbag

06-04-2007

7

Slagerij Van Kampen - Differbag (DVD)

De uit Eindhoven afkomstige percussieband Slagerij Van Kampen viert dit jaar haar 25 jarig bestaan. De DVD met de titel Differbag bevat een registratie van het Energigantica concert, waarmee de groep optreedt in de diverse Nederlandse theaters. Het gespeelde programma geeft een muzikaal overzicht van 25 jaar verschillende slagwerkinstrumenten. De tracklisting is als volgt:

1. Intro
2. Hard Biz Kids / Man in the Square
3. Incident on Elm Avenue
4. Tellem Mallets
5. Sign Language
6. Dance of the Bee
7. In Search of the 6th Continent
8. Call Me A Train (part two)
9. Identity Crisis
10. Rite on the Beach
11. Infidata
12. Dance of the Druid / The Mountain to Mohammed / How to Make Ants Meat Around the Bush
13. Univided
14. Coca Coda Rap Soda Watusi Warrior Drums
15. La Trubi Humana
16. Eindtitels

De percussieband Slagerij Van Kampen werd in 1982 opgericht door Willem van Kruijsdijk en Mies Wilbrink. Sinds 2003 zijn ze geen lid meer van de band, maar ze schrijven en componeren nog steeds de stukken voor de band. De groep, bestaande uit twee mannen en twee vrouwen, maakt sinds de dag van hun oprichting (pop)muziek die alleen maar op slagweg wordt gespeeld. Zij ontwikkelde een unieke, geheel eigen stijl die door een breed publiek en ondertussen grote schare fans wordt gedragen. De groep speelde in de beginjaren voornamelijk op de traditionele drums, met de grote snare drum als stevig fundament voor de gespeelde nummers. In de loop der jaren zijn daar andere slagwerkinstrumenten bij gekomen. Deels door internationale invloeden, waarbij de groep zich ook liet beïnvloeden door slagwerkmelodieën uit andere culturen. Maar ook een nieuw geluid door de voortschrijdende elektronica, die onmiskenbaar zijn weerslag op de slagwerkinstrumenten heeft.
Op dit moment bestaat de groep uit vier slagwerkers en een multi-instrumentalist. Zij zijn Gijsbert Zwart, Clara de Mik, Boudine van Slobbe, Johan Boere en Robin van Vliet.
De concerten van Slagerij Van Kampen barsten van de energie. Met een grote overgave wordt snoeihard op de drums geslagen. Vooral de grote snare drum geeft hierbij niet alleen een hoorbaar geluid, maar zeker ook een voelbaar geluid. Regelmatig vliegt een stukgeslagen stick door de lucht, die dan snel door een nieuw exemplaar wordt vervangen. Fysiek is dit best zwaar. De concerten van Slagerij Van Kampen duren in de regel ongeveer twee keer 45 minuten. Als je nog nooit een concert van deze slagwerkgroep hebt meegemaakt, moet je dat toch eens overwegen. Je zult verrast zijn van de grote variatie in muzikaliteit die met drums mogelijk is.

Ter gelegenheid van hun 25 jarig bestaan is de DVD Differbag uitgebracht. Naast de DVD met het Energigantica concert bevat deze set ook een CD met een compilatie van dit concert.

Genre: Muziek
Speelduur: 84 min
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: PIAS
EAN: 5413356095074

• Audio CD
  • History
  • Thoughts

Het concert is in breedbeeld (1.78? beeldformaat) vastgelegd en staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is redelijk. Het concert is een registratie waarbij de regisseur door bijzondere montage heeft gezorgd voor een afwisselende registratie. Soms zie je een soort band met snel wisselende kleine beelden. Bijvoorbeeld bij het treinnummer (track 8); dan loopt onderin in een sneltreinvaart een strook met beelden van de groep in beeld. Een ander voorbeeld hiervan zie je in screenshot 3. Dit en de rastervormige verlichting op de achtergrond maakt het de mpeg decoder niet gemakkelijk. Het beeld wordt dan ook frequent geplaagd door compressiefouten. Bij track 8 gaat het helemaal fout. Mede ook door de snel knipperende verlichting, zie je hier heel veel verstoringen (screenshot 2). Mogelijk dat dit al bij de opname fout is gegaan. De scherpte en detaillering van het beeld zijn maar matig. Kleuren ogen voldoende verzadigd. Elke nummer is uiteraard een aparte chapter. Een ondertiteling is niet aanwezig.

Op de DVD cover prijkt de volgende zin: “Instead of faking som 5.1 surround mix, we chose to bring you the full digital stereo as from the 2 speaker sets in front of you during a concert. Or did you ever notice any speakers behind you?” Oftewel, de mensen van Slagerij Van Kampen hebben er voor gekozen alleen een stereotrack op de DVD te zetten. Tijdens het concert, waarbij het geluid elektronisch versterkt is, hoor je ook alleen maar het geluid uit speakers die voor je hangen. Geen nep 5.1 surroundtrack, aldus Slagerij Van Kampen. Dit betekent dat je op de DVD alleen maar een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereo geluidstrack (bitrate 1536 kb/s) vindt.
Wie wel eens een concert van Slagerij Van Kampen heeft bijgewoond, zal toch wat teleurgesteld zijn door de geboden geluidskwaliteit op deze DVD. Wat direct opvalt is de matheid van de geluidstrack. De energetische muziek, met de voelbare grote snare drum, komt niet zo tot uiting in deze soundtrack. De detaillering van het geluid is wel goed. Wat mist is het stevige laag, hier schiet de soundtrack tekort. Er is wel laag aanwezig, dat hoor je goed bij de synthesizer. Maar het diepe laag van de grote snare drum mist volledig. Verder klinkt deze registratie erg smal en heeft het geluidsbeeld weinig diepte. Het stereobeeld is matig, waarbij de nadruk van het geluid teveel op het midden van de speakers ligt. Ook hier geldt dat het geluid van de synthesizer beter klinkt. Als voorbeeld weer track 8 van de DVD, wat een treinritme voorstelt. Op het concert hoor je duidelijk de vier drums na elkaar, wat beweging suggereert. Dit effect gaat bij deze DVD geluidsregistratie volledig verloren. Jammer, deze LPCM track is een redelijk klinkende track die de naam van het concert Energigantica geen eer aan doet.

De breedbeeldmenu’s zijn leuke animaties met achtergrondgeluid.
History (49 min)
De geschiedenis van Slagerij Van Kampen verteld door de oprichters en componisten Willem van Kruijsdijk en Mies Wilbrink, afgewisseld met oud en nieuw beeldmateriaal en geluidsfragmenten.

Thoughts (16 min)
Waarin Willem Kruijsdijk vertelt welke gedachte zit achter Slagerij Van Kampen.

CD Differbag (78 min)
De concertregistratie staat ook nagenoeg in zijn geheel op een audio CD. Makkelijk voor bijvoorbeeld onderweg in de auto.

De uit Eindhoven afkomstige percussieband Slagerij Van Kampen viert dit jaar haar 25 jarig bestaan. De DVD met de titel Differbag bevat een registratie van het Energigantica concert, waarmee de groep optreedt in de diverse Nederlandse theaters. Het gespeelde programma geeft een muzikaal overzicht van 25 jaar verschillende slagwerkinstrumenten. Beeldkwaliteit van de concertregistratie is redelijk en wordt af en toe geplaagd door compressiefouten. De ongecomprimeerde LPCM stereotrack klinkt redelijk, maar doet de energetische impact van de muziek van Slagerij Van Kampen geen recht. Als extra twee uitgebreide documentaires over het ontstaan van Slagerij Van Kampen. Inhoudelijk een mooi document over 25 jaar Slagerij Van Kampen.