Vie de Château, La

05-04-2007

7.5

Vie de Château, La (DVD)

In een groot bouwvallig kasteel aan de Normandische kust woont Marie (Catherine Deneuve) met haar man Jérôme (Philippe Noiret) en schoonmoeder (Mary Marquet). Ze is diep ongelukkig, want ze wil veel liever in Parijs wonen, waar het een stuk levendiger is. Maar het is oorlog en Jérôme wil haar niet laten gaan. De levendigheid komt er als Dimanche (Pierre Brasseur) opduikt, een man die appels uit de kelder van Jérôme steelt. Marie ontdekt hem tijdens een van zijn inbraken, maar ze valt direct voor zijn charmes. Ze ontmoeten elkaar vaker, zonder dan Jérôme het weet. Dimanche komt echter niet alleen op het landgoed voor de appels en Marie, maar ook om voorbereidingen te treffen voor de invasie van de geallieerden. Dat wordt een stuk lastiger als er een Duitse eenheid z’n intrek neemt in het kasteel. De hoofdcommandant heeft ook een oogje op Marie en zowel hij als Dimanche doen hun best om Marie voor zich te winnen.

Hoewel ze pas 22 jaar was is La Vie de Château alweer de 17e film van Catherine Deneuve. Het jaar ervoor speelde ze nog een geweldige hoofdrol in Roman Polanski’s spannende Repulsion. Deneuve is een natuurtalent én een beeldschone actrice. Ook regisseur Jean-Paul Rappenau weet dat en geeft Deneuve dan ook alle ruimte om te excelleren in deze film, samen met Philippe Noire, een andere grote Franse acteur. Samen staan zij garant voor uitstekend acteerwerk. Rappenau zelf weet hoe hij twee totaal verschillende filmgenres met elkaar moet versmeden zonder dat de film aan kwaliteit inboet. La Vie de Château is zowel een komedie als een oorlogsfilm. In het begin van het verhaal gaat het om de echtelijke problemen tussen Marie en Jérôme, die al snel ontaarden in een paar komische momenten. Als daarna duidelijk wordt dat het gebeuren zich tijdens de oorlog afspeelt krijgt het verhaal een nieuwe wending, maar blijft het een komisch gebeuren, zonder tot platte humor te vervallen. Wel tonen enkele scènes, met name die tussen de twee ‘concurrenten’ Dimanche en de Duitse hoofdcommandant zich als een ware klucht met de nodige slapstick. Dat haalt het niveau ietwat naar beneden. Maar over het algemeen is La Vie de Château een vermakelijke film met zowel een komische noot als een serieuze ondertoon.

Genre: Komedie/Humor, Oorlog
Regio: 0
Jaar: 1966
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071942

• Also Available

Met een beeldformaat van 1.66:1 anamorf staat de film in originele vorm in zwart-wit op de DVD. De film is inmiddels meer dan veertig jaar oud, maar deze print is uitermate goed geconserveerd. Er zijn weinig beschadigingen te zien. De print bevat wel de nodige filmgrain, wat normaal is voor een film uit die periode. Enige beeldruis is ook aanwezig. De detaillering en zwartniveau zijn matig. Vooral in de donkere delen is er weinig detail te onderscheiden. Het contrast is nogal wisselend van goed tot vrij laag. Vooral binnenscènes in schemer of donker hebben een laag contrast, waarbij het geheel meer een grijze massa wordt (zie screenshot 4). De scherpte is ruim voldoende. Soms zijn enkele shots onscherp vanwege cameratechnische redenen. Af en toe is een hele lichte vorm van edge-enhancement toegepast. Voor de rest valt nog de lichte telecine-wobble op.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken. De DVD is van het type 5, enkellaags, dus zonder laagwisseling. De goed geplaatste witte ondertiteling is prima leesbaar, maar bevat een paar typefoutjes.

Op de DVD staat het originele monogeluid in de Franse taal in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) formaat. Hier worden de technische beperkingen van de opnames uit de jaren zestig duidelijk hoorbaar. Het geluid klinkt schel, bevat weinig tot geen laag en raakt bij de hardere passages snel verzadigd, wat tot overstuurd geluid leidt. Daarbij is ook nog een lichte ruis hoorbaar. Inhoudelijk is het geluid verder wel in orde. Duidelijk verstaanbare dialogen en een aantal verzorgde geluidseffecten maken dat het geheel vrij natuurlijk klinkt. De vrij spaarzame muziek klinkt licht en vrolijk en is mooi gecomponeerd door Michel Legrand.

De DVD heeft een 1.78:1 anamorf statisch menuscherm. Voor het achtergrondgeluid is een muziekfragment uit de film gekozen, met dezelfde matige geluidskwaliteit als in de film.
Behalve drie trailers van andere Paradiso Home/Green Cow releases heeft deze DVD geen extra’s.

Marie woont met haar man Jérôme en schoonmoeder in een bouwvallig kasteel aan de Normandische kust. Ze wil naar Parijs, maar haar man staat dat niet toe. De zaak verandert als Dimanche ten tonele verschijnt. Hij is bezig met een missie om de landing van de geallieerden voor te bereiden. Marie valt direct voor zijn charmes, maar als er een Duits garnizoen zijn intrek neemt in het kasteel, krijgt Dimanche concurrentie van de Duitse hoofdcommandant.
La Vie de Château is een goedgemaakte komische klucht met een jonge, maar reeds ervaren Catherine Deneuve in de hoofdrol. Sommige scènes zijn een beetje flauw, maar over het algemeen is het een aangename film om naar te kijken. Beeldtechnisch krijgt de DVD zeker een voldoende, het geluid is echter zeer matig, wat in z’n geheel op de technische beperkingen uit de jaren zestig is af te schrijven. Behalve een paar trailers bevat deze DVD geen extra’s.