Garde à Vue

22-03-2007

8

Garde à Vue (DVD)

Het is oudejaarsavond. Het weer is slecht, het regent pijpenstelen. Inspecteur Antoine Gallien (Lino Ventura) wordt naar kantoor geroepen om een verhoor af te nemen van notaris Martinaud (Michel Serrault) omtrent de dood van twee jonge meisjes. Martinaud heeft het lijk van een van de meisjes gevonden, dat verkracht en gewurgd blijkt te zijn. Inspecteur Gallien heeft zo z’n bedenkingen bij het verhaal van Martinaud en is ervan overtuigd dat Martinaud de dader is. Gallien stelt steeds lastigere vragen, waar Martinaud ontwijkende antwoorden op geeft. Martinaud vertelt steeds meer over zijn privé-leven, maar blijft de moorden hardnekkig ontkennen. In het nadeel van Martinaud werkt zijn alibi. Dat is niet waterdicht omdat niemand hem op het tijdstip van de moord heeft gezien op de plaatsen waar hij zegt geweest te zijn. Als de vrouw van Martinaud (Romy Schneider), waar hij een slecht huwelijk mee heeft een belastende verklaring over hem afgeeft wordt zijn positie bijna onhoudbaar.

Schrijver John Wainwright schreef in 1979 het boek Brainwash. De Franse regisseur Claude Miller en scenarioschrijver Jean Herman schreven er een filmscenario van, wat zich in Frankrijk afspeelde. De scherpe dialogen werden geschreven door Michel Audiard. Zo ontstond uiteindelijk de film Garde à Vue van Claude Miller met Lino Ventura en Michel Serrault in de hoofdrollen. Twee iconen uit de Franse cinema, die in deze film niet voor elkaar onder doen. Lino Ventura als de norse inspecteur en Michel Serrault als de van moord verdachte notaris (op de hoes van de DVD staat verkeerd ‘advocaat’ geschreven). Tel daar nog de briljante dialogen, de mooie Romy Schneider en de gedegen regie bij op en op deze manier weet men van Garde à Vue een spannende misdaadfilm te maken, met een verrassend einde. De film is een psychologisch steekspel tussen de jager (Ventura) en z’n prooi (Serrault). Het geheel blijft boeien omdat er telkens opnieuw plotwendingen zijn binnen het verhaal, dat zich voor het overgrote gedeelte binnen een politiekantoor afspeelt, waarbij twee mensen tegenover elkaar aan een bureau zitten. Uitermate knap om vanuit zo’n kleine setting zo’n boeiende film te creëren. Kenmerkend is ook dat Claude Miller bewust voor een sobere setting qua decor en camerawerk heeft gekozen. Alle aandacht gaat zo, terecht, naar de acteurs en het verhaal. Garde à Vue won maar liefst vier Césars (Franse Oscars) waaronder die voor beste acteur (Serrault) en beste scenario. In totaal kreeg de film zelfs acht nominaties. In 2000 is er van hetzelfde verhaal een remake gemaakt met de titel Under Suspicion met Morgan Freeman en Gene Hackman in de hoofdrollen.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 1981
Speelduur: 84 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Frans
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071959

• Also Available

De film staat in 1.66:1 beeldverhouding op de DVD, maar niet anamorf. Daardoor wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van de beeldlijnen. En dat is jammer, want de kwaliteit van het beeld is over het algemeen nog heel behoorlijk. De film is ondertussen ruim 25 jaar oud, maar blijkt goed geconserveerd te zijn. Slechts heel af en toe is er een kleine beschadiging te zien, maar dit mag eigenlijk geen naam hebben. Ook ziet het er goed scherp uit. De helderheid is een ietsje aan de lage kant en het zwartniveau kan ook beter. Daardoor is de detaillering niet zo goed. Er is wat lichte beeldruis en filmgrain te zien, maar het valt alleszins mee. De kleuren ogen goed. Veel felle kleuren zijn er niet gebruikt, op wat zwaailichten na. Een typische situering van een saai politiekantoor.
De film is onderverdeeld in 25 hoofdstukken en de optionele witte ondertiteling is prima leesbaar en staat goed geplaatst in beeld.

Het geluid van de film is Dolby Digital 2.0 mono (224 kb/s). De film is origineel ook in mono opgenomen. Dat is niet zo verrassend. De film speelt zich voor het grootste gedeelte af in een politiekantoor en is voornamelijk dialoog georiënteerd. Daarnaast zijn er nog een paar summiere geluidseffecten aan toegevoegd zoals een voorbijrijdende auto. Af en toe is de regen op de ramen hoorbaar. Maar daar ligt zeker niet het aandachtspunt. Die ligt bij de duidelijk verstaanbare dialogen, die heel naturel en warm klinken. Ruis is nauwelijks aanwezig. Er wordt ook nauwelijks gebruik gemaakt van muziek. Dat heeft de film ook niet nodig, de dialogen zijn boeiend genoeg om de spanning er in te houden. Voor het soort film dus een prima geluidsband.

De DVD heeft een 1.33:1 menuscherm dat slechts geel en zwart van kleur is. Als achtergrondmuziek is de titelmuziek uit de film te horen (in DD 2.0 mono geluid). Behalve drie trailers van andere Paradiso/Green Cow DVD’s (Under Milk Wood, The Professor en Maigret et l’Affaire Saint-Flacre) bevat deze DVD geen extra’s.

Op oudejaarsavond neemt inspecteur Gallien een verhoor af van notaris Martinaud. Deze wordt verdacht van de verkrachting en moord op twee jonge meisjes. Martinaud ontkent, maar zijn alibi is niet waterdicht. Als zijn vrouw zich ook nog tegen hem keert wordt zijn positie bijna onhoudbaar.
Garde à Vue is een psychologisch misdaaddrama, waarin alles om de twee hoofdkarakters draait. Die worden uitstekend ingevuld door Lino Ventura en Michel Serrault. Door de sterke dialogen blijft de film tot het einde spannend en is de afloop toch zeker verrassend.
Deze DVD wordt uitgegeven onder de noemer Classic Edition, wat niet veel meer inhoudt dan dat de technisch kwaliteit niet optimaal is. Bij deze DVD is die toch zeker voldoende. Helaas is het beeld niet anamorf, maar het oogt verder behoorlijk goed. Het geluid is in al z’n eenvoud een prima soundtrack. Noemenswaardige extra’s heeft deze DVD niet.