Gravedancers, The (SE)

Wilbert Rietman
17-03-2007

5.5

Gravedancers, The (SE) (DVD)

Na het overlijden van hun goede vriend Devin, ontmoeten Harris (Dominic Purcell), Kira (Josie Maran) en Sid (Marcus Thomas) elkaar weer tijdens Devins begrafenis. Na de plechtigheid gaan de drie nog wat drinken met elkaar in nagedachtenis aan hun overleden kameraad. Overmoedig door de drank besluiten ze om Devins graf te bezoeken om zo op hun eigen manier gedag te zeggen. Ze vinden een kaart op het graf met daarop een gedicht. Dit gedicht dient uitgesproken te worden al dansend op een graf. Dronken als ze zijn, doen de drie dit. Ze weten echter niet dat ze hiermee de doden gewekt hebben. In de hierop volgende dagen begint het te spoken bij ze. Met de hulp van de spokenjagers Vincent (Tchéky Karyo) en Culpepper (Megahn Perry) probeert het drietal (plus de vrouw van Harris, Allison, gespeeld door Clare Kramer) de spoken voorgoed terug naar hun plek te sturen. Gaat ze dit lukken of zullen ze op een gruwelijke manier om het leven komen?

In de, verder van het verhaal losstaande, openingsscène van de film, zien we een jonge vrouw opgehangen worden door een niets. Dit niets moet een spook voorstellen. Deze scène zet gelijk de toon voor het eerste gedeelte van de film. Grimmig, weinig bloed, maar toch angstaanjagend. Tot aan de finale, is deze prent namelijk een soms spannende en enge horrorfilm die het één en ander aan de fantasie overlaat. Goed, er wordt gestreden met de wetten der logica, maar er zijn zeker slechtere films gemaakt als deze. Het is de finale die een onbevredigd gevoel achterlaat. Zonder te veel te verklappen, is het slotstuk vreselijk “over the top” en wordt de logica dan pas echt aan de laars gelapt. Sterker nog, het spanning opbouwende, eerste gedeelte van de film, waarin ook de karakters goed uitgediept worden, wordt vreselijk teniet gedaan door de slotfase. Zonde, want er had zeker meer in de film gezeten. Dit maakt The Gravedancers een film puur gemaakt voor entertainment voor de massa. Als regisseur Mendez het suggestieve uit het eerste deel had vast weten te houden, had dit met recht een horrortopper kunnen worden in plaats van de platvloerse prent die het geworden is.
Regisseur Mike Mendez levert met deze vertelling zijn beste film tot nu toe af, wat niet zo moeilijk is gezien de mans oeuvre bestaande uit “klassiekers” als The Convent, Bimbo Movie Bash en Killers, stuk voor stuk films die laag scoren.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 95 min
Verpakking: Star Metalpak
EAN: 8715664037614

• Also or Soon Available
  • Extreme Sacrifice
  • The Vampyre Myth

Het originele bioscoopformaat van de film was 1.85:1, maar hier wordt het geheel in 1.78:1 anamorf weergegeven. Het beeld is bewust ontdaan van hele felle kleuren en doet blauwig aan. Voor een recente productie als deze, is het beeld een beetje onscherp. Ook is er in grote mate filmgrain aanwezig en in iets mindere mate edge enhancement. Wat zeker een pluspunt van deze uitgave is, is dat het niet uitmaakt hoe donker de scène is, alles blijft duidelijk zichtbaar. Een ander artefact aanwezig is aliasing, maar niet altijd storend. De optionele, Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat ietwat aan de hoge kant in het beeld. De film zelf is verdeeld in het magere aantal van 13 hoofdstukken. Al met al een beeldkwaliteit die volstaat voor een film uit deze straat.

De film is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) of met een DTS 5.1 track (754 kbit/s), allebei in de originele Engelse taal. Beide tracks klinken zeer goed en doen niet veel voor elkaar onder. Wel is het vaak goed te horen dat het hier een film betreft met een laag budget. De tracks concentreren zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar bij de spannende momenten worden de registers goed losgetrokken. De dialogen zijn prima te volgen en komen zoals het hoort uit de centerspeaker. De frontspeakers geven een mooi helder stereogeluid weer, ook als het aankomt op de muzikale soundtrack die soms bombastisch, soms gevoelig en soms lekker creepy klinkt. De surrounds worden gebruikt voor de geluidseffecten die overgebracht worden in splitsurround. Het LFE kanaal tenslotte ondersteunt alles met een mooi diep laag en draagt zeker bij aan de sfeer van de film. De twee tracks verschillen dus minimaal, maar toch krijgt de DTS track een lichte voorkeur, aangezien het geluid hier wat gedetailleerder overkomt en het laag beter gedoseerd is.

Disk 1 heeft een statisch menuscherm in de verhouding 1.78:1 anamorf gekregen met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Disk 2 heeft ook een statisch menuscherm, maar dan in de verhouding 1.33:1 en met achtergrondmuziek die weergegeven wordt door een PCM track (1536 kbit/s). De beloofde documentaires Poltergeist en Spontaneous Human Combustion zijn niet terug te vinden op de tweede schijf. Wel de documentaires Extreme Sacrifice en The Vampyre Myth. Deze schijf is dus identiek aan de tweede schijf van de eerder door Dutch Filmworks uitgegeven Underworld (DC), maar ook identiek aan de tweede schijf van de door House of Knowledge (wat weer onderdeel is van Dutch Filmworks) uitgebrachte set The Unexplained. Het toeval wil dat de eerste schijf van The Unexplained bestond uit de documentaires die hier bij de uitgave van The Gravedancers beloofd worden. Een foutieve omwisseling dus en erg slordig van de uitgever. Dit geldt overigens alleen voor de eerste oplage van deze set, waartoe ook het exemplaar hoort wat voor deze review is gebruikt. Bij de nieuwe oplage is dit probleem opgelost. Consumenten die de foutieve disk in hun bezit hebben gekregen, kunnen deze omwisselen bij Dutch Filmworks.

Disk 1

Also or Soon Available
Een drietal trailers van andere films uitgegeven door Dutch Filmworks.

Disc 2

Extreme Sacrifice (46:03 min.)
Een aflevering uit de documentairereeks The Unexplained. Deze aflevering is genaamd Extreme Sacrifice en gaat over het opofferen van jezelf ten koste van anderen. Aan de hand van waargebeurde verhalen proberen de makers erachter te komen waarom mensen hun eigen leven in de waagschaal leggen om dat van anderen te redden.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

The Vampyre Myth (46:25 min.)
Wederom een documentaire van de reeks The Unexplained. In deze aflevering wordt het fenomeen vampier onderzocht, van de vaak honderden jaren oude verhalen tot de meer recente tijd en de vampierfilms. Uiteraard wordt er veel tijd bestaat aan de bekendste vampier aller tijden, Dracula.

De horrorfilm The Gravedancers kent een leuk gegeven en ook een sterke start. Voor de kijker des te jammer dat de film een slordige finale kent, die totaal niet bij de prent past. Zonde, want er had zeker meer in gezeten en dan had regisseur Mike Mendez gelijk een klassieker van formaat af kunnen leveren. Technisch gezien presteert deze special edition naar behoren. Alleen de toevoeging van de twee documentaires, die niet direct wat met de film te maken hebben, maakt deze special edition, niet special. Qua film aardig om een keer te kijken, maar niet meer dan dat en dat maakt The Gravedancers tot een titel die de verhuurschappen mag vullen.