Covenant: Brotherhood of Evil, The

Wilbert Rietman
12-03-2007

3.8

Covenant: Brotherhood of Evil, The (DVD)

David Goodman (Edward Furlong) heeft het allemaal: een mooie vrouw, een mooi huis en een leuke baan. Maar David wil meer. Samen met zijn collega Tony Sturkel (Tobias Mehler) is hij in de race voor promotie. Een race die in zijn nadeel wordt beslecht. Alsof dat nog niet genoeg is, raakt David vlak hierna blind als hij slachtoffer wordt van een misdrijf. Op een dag krijgt hij echter een aanbod van de mysterieuze dokter Guillermo List (Michael Madsen). List wil David een wandelstok geven, maar niet zomaar een wandelstok. Dit voorwerp geeft niet alleen David zijn zicht terug, maar zorgt er ook voor dat Davids dromen werkelijkheid worden. Er zit echter één nadeel aan deze deal, de wandelstok is bezeten door een demon.

The Covenant: Brotherhood of Evil is een film met meerdere titels. Zo staat hij bekend als simpelweg The Covenant (niet te verwarren met de gelijknamige film van Renny Harlin), maar zijn officiële titel luidt Canes, wat simpelweg wandelstokken betekent. Bezeten wandelstokken uit de hel is niet iets wat we vaak tegenkomen in horrorfilms of occulte thrillers. Het idee klinkt zelfs een beetje stompzinnig. En dat is misschien ook wel de kwalificatie voor deze Canadese TV-film, stompzinnig. Het valt wel te zien dat het hier om een Canadese televisieproductie gaat, want er wordt meer naakt getoond dan op de Amerikaanse zenders. Hoofdrolspeler Edward Furlong is een man die zijn glorietijd al ruim achter zich heeft gelaten en acteert hier op de automatische piloot. De andere bekende naam in deze film, Michael Madsen, heeft te weinig screentijd om goed uit de verf te komen. Daarnaast loopt hij grotendeels rond met een rare opplak snor plus sik. Wel noemenswaardig is Chandra West die de rol van Lisa Goodman, de vrouw van David, nog een beetje diepgang geeft.
Het is natuurlijk niet zo gek dat de acteurs niet veel plezier hebben beleefd in het maken van deze film, maar gewoon hebben willen cashen. Het verhaal nodigt gewoonweg niet uit tot een goede, spannende horror/thriller. Het script kent veel plotgaten en een paar wel heel toevallige gebeurtenissen. Hiernaast springt het geheel nogal van de hak op de tak. Nu is de regisseur van dienst, Michael Bafaro, ook weer niet een man met echt klassiekers op zijn naam. Dat de bovenste beste kerel überhaupt nog aan werk komt, lijkt vreemd gezien ’s mans oeuvre. Het moge duidelijk zijn dat The Covenant: Brotherhood of Evil geen hoogvlieger is en na het kijken maar beter vergeten kan worden.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 89 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212155

Het beeld van deze televisieproductie is aanwezig in de verhouding 1.78:1 anamorf. Echter, het originele beeldformaat is 2.35:1. Zoals we mogen verwachten van een recente prent als deze, ziet de transfer er verder zeer goed uit. Het enige wat negatief op te merken valt is de minimale filmgrain die aanwezig is. Het geheel is goed scherp en de kleuren ogen natuurlijk en mooi verzadigd. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook ruim voldoende te noemen. Ook de donkere scènes zijn goed te volgen. Wat wel lelijk en onrealistisch overkomt, is de (goedkope) CGI. Zonde dat zo’n goede transfer niet het juiste beeldformaat meekrijgt. De vertelling is verdeeld in 10 hoofdstukken en de Nederlandse ondertiteling staat duidelijk te lezen op de juiste hoogte in het beeld.

De DVD bevat slechts één geluidsspoor en dat is een Dolby Digital 2.0 stereotrack met een bitrate van 224 kbit/s. De aftiteling vermeldt dat de film in Dolby Surround is opgenomen zonder dat het geluid geflagd is. Als de schijf dan wordt afgespeeld via de prologic decoder, krijg je alsnog een ruimtelijk klinkend geluid met goed verstaanbare dialogen. Deze dialogen komen dan netjes uit de centerspeaker. De achterkanalen worden pas merkbaar bij de spannende scènes. Het aanwezige laag is vooral waarneembaar in de muziek. Een aardige audiotrack, maar niet bijzonder.

Zoals het (helaas) wel vaker het geval is bij uitgaven van RCV, heeft deze DVD geen menuschermen en geen extra\'s. Voordat de film begint, zijn er wel drie trailers te zien van andere uitgaven van RCV.

The Covenant: Brotherhood of Evil, ook wel bekend als Canes, is een Canadese televisieproductie met in de hoofdrollen Edward Furlong en Michael Madsen. Deze horror/thriller is niet spannend te noemen en de cast presteert benedenmaats. Het script kent vele plotgaten en de film in zijn totaal is soms slecht te volgen. Technisch gezien is het allemaal ook niet al te denderend, met een verkeerd beeldformaat en een niet bijzondere audiotrack. Extra’s zijn er al helemaal niet te bespeuren wat altijd een gemis is. Typisch een film die na één keer gezien te hebben al bijna vergeten is. Een echte afrader dus.