Passion d'Amour (CE)

08-03-2007

4.5

Passion d'Amour (CE) (DVD)

1862. De jonge kapitein Giorgio Bacchetti (Bernard Gireaudeau) heeft een hartstochtelijke relatie met de getrouwde Clara. Giorgio wordt echter door zijn superieuren naar een garnizoen aan de grens overgeplaatst, waar hij dient onder een kolonel (Massimo Girotti). De kolonel heeft het toezicht over zijn ziekelijke nicht Fosca (Valerie D’Obici), die ook nog eens erg lelijk blijkt te zijn. Zij valt echter als een blok voor Giorgio, die op zijn beurt weinig van haar moet hebben. Fosca is echter erg standvastig en blijft zich aan hem opdringen. Na een laatste afwijzing van Giorgio stort ze helemaal in. Een remedie lijkt niet voorhanden. De dokter (Jean-Louis Trintignant) ziet maar één mogelijkheid, namelijk dat Giorgio zich over Fosca ontfermt. Die accepteert met grote tegenzin deze opdracht, die dramatische gevolgen heeft.

Regisseur Ettore Scola is een van de bekendste en meest actieve Italiaanse cineasten van de laatste veertig jaar. In veertig jaar draaide hij veertig films. Het meest bekend zijn de films Brutti, Sporchi e Cattivi (1976) en Una Giornata Particolare (1977). In 1981 maakte hij het Franstalige Passion d’Amour. De hoofdrollen zijn voor Bernard Gireaudeau als kapitein Bacchetti en Valerie D’Obici als de ziekelijke en onaantrekkelijke Fosca. Beide zetten een goede rol neer, al lijkt Bacchetti soms niet te weten welke kant hij op moet. Zijn half geloken ogen maken hem sympathiek, maar ook melancholiek. Dat laatste past niet altijd even goed bij zijn rol. D’Obici is redelijk overtuigend als Fosca, die haar ziekelijkheid aanwendt om Bacchetti voor zich te winnen, maar doet soms ook aan overacting.
De film begint vrij afstandelijk en komt pas na de eerste kennismaking tussen Bacchetti en Fosca op gang. Vanaf dat punt is het een interessante film met goede karakterschetsen. Liefde is op zichzelf een hoopgevend iets, maar is in deze film ook iets angstaanjagends. De passie waarmee Fosca op zoek gaat naar liefde heeft iets beklemmends en dreigends. Dat soort liefde wil je zo veel mogelijk uit de weg gaan, wat Bacchetti ook probeert te doen. Films van Scola kenmerken zich door tragiek en dat is in Passion d’Amour ook veelvuldig aanwezig. Fosca heeft het als onaantrekkelijke vrouw erg moeilijk in een omgeving vol met mannen en Scola weet dit karakter op een geloofwaardige manier neer te zetten. Fosca’s hunkering naar liefde wordt door niemand beantwoord, waardoor ze regelmatig tot wanhoop wordt gedreven. Naast tragiek is er ook de licht ironische humor. Geen schaterlach, maar regelmatig een fijne glimlach. Dat maakt de film zeker te genieten, al behoort deze niet tot Scola’s beste werk.

Jaar: 1981
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071966

• Also Available

De film staat wel in 1.85:1 op de DVD, maar dan niet anamorf. Zo wordt niet optimaal gebruik gemaakt van het aantal beeldlijnen en dat is erg jammer. Afgezien daarvan is de kwaliteit over het algemeen ook niet zo best. De print is niet erg schoon en er komen veel kleine beschadigingen voor. De scherpte is nog redelijk goed. Hier en daar is lichte edge-enhancement zichtbaar. Het contrast is aan de hoge kant, waardoor er weinig detaillering in het zwart zichtbaar is. Het zwartniveau zelf is voldoende. Er is één scène (waar Fosca tijdens het haken in gesprek is met Giorgio) met opvallend veel beeldruis en filmgrain, waarbij het contrast ook nog eens erg hoog is. Waarschijnlijk is hier iets misgegaan met de originele filmprint. De kleuren zijn flets en een aantal scènes hebben een lichtgroene zweem over zich. De optionele witte ondertiteling is goed leesbaar. Deze staat echter zo laag in beeld, dat indien je handmatig de instelling naar 16x9 aanbrengt, de onderste regel niet meer zichtbaar is. De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren.
In z’n geheel bezien de beeldkwaliteit van deze DVD uiterst matig.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kb/s). Het geluid is typisch Italiaans: alles is nagesynchroniseerd en alleen de meest noodzakelijke geluiden zijn aanwezig. Ook typisch Italiaans is dat de lipsynchroniteit niet optimaal is. De klank van het geluid is erg dun. Lage tonen ontbreken geheel en het hoog klinkt ook niet optimaal. De film is erg dialoog georiënteerd, maar deze klinken door de nasynchronisatie erg ééndimensionaal en hebben geen diepte. Het geluidsbeeld in zijn geheel is erg kaal. Alleen de meest noodzakelijke geluidseffecten zijn te horen en atmosfeergeluiden staan, indien ze al aanwezig zijn, erg zacht in de mix. De muziek is een typische jaren ’80 synthesizerscore, die op zich best sfeervol is, maar niet bij dit soort film past. Een niet erg sprankelende geluidsband dus.

Het menu van de DVD is statisch in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat. Als geluidsband is een stuk van een lied uit de film hoorbaar in DD2.0 mono (192 kb/s). Behalve drie trailers van andere Paradiso Home uitgaves bevat deze DVD geen extra’s.

Kapitein Giorgio Bacchetti heeft een hartstochtelijke liefdesrelatie met Clara, maar hij wordt naar een garnizoen aan de grens gestuurd. Daar ontmoet hij de ziekelijke en lelijke nicht van de kolonel, Fosca. Zij valt als een blok voor Giorgio, maar die moet niets van haar hebben. Fosca probeert uit alle macht Giorgio voor zich te winnen.
Passion d’Amour is niet Ettore Scola’s beste film, maar bevat wel de kenmerkende thema’s die Scola’s werk zo herkenbaar maken. Technisch heeft deze Classic Edition DVD zo z’n beperkingen. Het beeld is matig en staat niet anamorf op de schijf. Het geluid is erg kaal en er ontbreekt diepgang, waarbij het ook vrij dun klinkt. Extra’s bevat deze DVD niet. Alleen geschikt voor liefhebbers van de Italiaanse cinema en het werk van Ettore Scola.