Step Up

22-02-2007

5.3

Step Up (DVD)

Als Tyler Gage (Channing Tatum) in aanraking komt met justitie, moet hij als taakstraf schoonmaken op de zang- en dansacademie Maryland School of Arts. Iedereen ziet hem daar als een kansloze mislukkeling, totdat zijn danstalent wordt opgemerkt door Nora Clark (Jenna Dewan). Nora is bezig met het samenstellen van haar showcase voor het afstuderen, als haar danspartner geblesseerd raakt. Ze neemt de gok door Tyler als tijdelijke vervanger te nemen, wat niet helemaal tot zin van de schooldirectrice is. Tot grote verrassing van de klassiek geschoolde Nora weet ruwe dansbolster en hiphopdanser Tyler zelfs wat choreografische verbeteringen aan haar dansnummer aan te brengen. Terwijl de vonk tussen Tyler en Nora zowel op het podium als daarbuiten overslaat, realiseert Tyler zich dat dit zijn enige kans is om zich te bewijzen. Maar dit stuit weer op onbegrip bij Tyler’s vrienden. Tyler en Nora zijn elkaars tegenpolen die ieder op hun eigen manier, proberen hun dromen te realiseren.

‘Van de makers van Save The Last Dance en Mr. and Mrs. Smith’ prijkt op de cover van deze uitgave. En daar hebben we meteen ook wat overkomsten te pakken. Inhoudelijk lijkt het verhaal en zeker ook de film erg op Save The Last Dance. Ook hier twee jongeren uit verschillende milieus die een danscarrière nastreven, wat uiteraard door afkomst en andere perikelen niet zondermeer een succes wordt. Maar zoals het hoort bij een feel good film, gaan de hoofdkarakters de mentale strijd aan en wordt het nagestreefde succes alsnog gehaald. Verklap ik hiermee nu iets teveel van het plot. Vast niet, want voorspelbaarheid is een van de kenmerken van Step Up. Daar is trouwens niets mis mee. Het is een aardig verhaal dat op een leuke manier wordt gebracht. De muziek en dans zijn met hun moderne ritmes aanstekelijk en maken van de film een aantrekkelijk geheel. En doen de wat minder logische zaken in het verhaal naar de achtergrond gaan. Het verhaal van Save The Last Dance en Step Up is afkomstig van dezelfde schrijfster, Duane Adler. Met Mr. & Mrs. Smith heeft de film niets van doen, behalve dan de overeenkomsten in producenten.
Step Up is het regiedebuut van choreografe Anne Fletcher. Ze heeft zich bij Step Up niet beperkt tot de regie. Uiteraard is de choreografie ook van haar hand en speelde ze zelf de rol van de schooldirectrice. De hoofdrollen in Step Up worden gespeeld door Channing Tatum en Jenna Dewan. Dewan is van origine danseres en heeft in 2005 de overstap naar het witte doek gemaakt. Step Up zal geen blijvende indruk achterlaten, maar is als muziek-/dansfilm een leuk tussendoortje.

Genre: Drama, Muziek
Speelduur: 99 min
EAN: 7321932014822

• Videoclips
  • Achter de schermen
  • Cast interviews
  • Making of videoclips

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1, waarbij de film in deze verhouding anamorf op de DVD staat. Uiteraard bij deze recente film een goede beeldkwaliteit op de DVD. Je krijgt een kleurrijk beeld voorgeschoteld met prima contrast, goed ogende natuurlijke kleuren en redelijke beeldscherpte. In het algemeen oogt het beeld wat aan de softe kant en mist het de fijne detaillering. Het beeld is vrij van ongerechtigheden, alleen wat lichte filmgrain en incidenteel een klein beetje aliasing zijn te zien. De film is verdeeld in 7 tracks. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en goed geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Met een prima dynamiek komt de soundtrack uit de speakers. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, maar de achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en ruimtelijkheid van de muziek. Hierdoor ontstaat een mooie, ruimtelijke soundtrack. Het laag is bij de muziek zeer nadrukkelijk aanwezig, waarbij vooral de subwoofer een duidelijk hoorbare ritmische dreun aan de muziek geeft. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De Nederlandstalige statische breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s stellen inhoudelijk wat teleur en we missen dan ook node enkele extra’s van de Amerikaanse regio 1 release. Wat heeft onze release dan aan extra’s? Een overzicht:

Interviews met de Cast en Filmmakers (41 min)
Plichtmatige promotie interviews met de belangrijkste acteurs en regisseur, gemaakt kort voor of na de première van de film. Ieder vertelt kort iets over zijn/haar gespeelde karakter, het verhaal van de film, het maken ervan en de onderlinge samenwerking. Dat laatste was natuurlijk altijd erg positief.

Achter de Schermen (18 min)
Een B-Roll-achtig kijkje op de set.

Step Up Soundtrack: Making of Videoclips (4½ min)
Korte toelichting op de muziek in de film en de drie videoclips. Elk van de drie videoclips – Get Up (Ciara); Give It Up (Jean Paul) en Step Up (Samantha Jade) kun je vervolgens bekijken en beluisteren.

Met de promotietrailers voor Step Up (2 min) en Kicks (2 min)

Step Up is een sfeervol verfilmd muziek-/dansdrama, waarin het verwezenlijken van je droom centraal staat. De muziek en dans zorgen voor de nodige plezierige afleiding in het spanningsveld van een ‘onmogelijke’ droom. De hoofdrollen worden gespeeld door Channing Tatum en Jenna Dewan. Het verhaal heeft grote overeenkomsten met Save The Last Dance, van dezelfde schrijfsters. De film is geregisseerd door choreografe Anne Fletcher. De kwaliteit van beeld en geluid is goed. De uitgave heeft een aantal extra, met castinterviews en muziekvideo’s als hoofdmoot.