Paris, Texas

13-02-2007

6.5

Paris, Texas (DVD)

Een verdwaasde man loopt eenzaam door het warme, droge Texaanse landschap. Hij ziet er slecht uit en is de uitputting nabij. Wanneer er in een afgelegen café geen water meer blijkt te zijn stort hij helemaal in. Een te hulp geschoten dokter vindt een briefje in de broekzak van de man en weet zo zijn identiteit te achterhalen. Het blijkt Travis (Harry Dean Stanton) te zijn, die al vier jaar vermist wordt en aan geheugenverlies blijkt te lijden. De dokter belt Walt, de broer van Travis, die hem vanuit Los Angeles komt halen. Tijdens de lange autorit naar huis wil Walt weten waarom Travis zomaar is verdwenen, maar Travis is erg zwijgzaam. Hij is op zoek naar een stukje grond, wat hij ooit samen met zijn jonge vrouw Jane (Nastassja Kinski) heeft gekocht. Jane is echter ook verdwenen, niemand weet waar naar toe. Travis en Jane hebben een zoon, Hunter, die nu wordt opgevoed door Walt en zijn vrouw. Het nieuwe contact tussen hen leidt voor beiden tot een enorme verandering in hun leven. Hunter\'s \"nieuwe\" vader heeft vier jaar niets van zich laten horen en Travis weet niet hoe hij de jongen moet benaderen. Wel besluit hij om samen met Hunter een zoektocht te beginnen naar Jane.

Paris, Texas behoort tot de beste films die Wim Wenders (Der Himmel Uber Berlin, Im Weiter Ferne, So Nah!, Don\'t Come Knocking) gemaakt heeft. Het is een mooie, integere film, geschreven door scenarioschrijver Sam Shepard. De combinatie van verhaal en vertelstructuur maken dat deze film misschien wel Wim Wenders\' meest geslaagde film is. Het prachtige camerawerk van onze landgenoot Robby Müller en de eenvoudige, maar o zo sfeervolle muziek van Ry Cooder versterken dat alleen maar. Tel daar dan ook nog het uitstekende acteerwerk van vooral Harry Dean Stanton (in zijn eerste hoofdrol) en de nog zeer jonge Hunter Carson bij op. Veel van Carson’s dialogen zijn door hemzelf geïmproviseerd. Knap voor een toentertijd zevenjarige jongen. De voorliefde van Wim Wenders voor roadmovies komt duidelijk bovendrijven. Veel autoshots en passerende treinen geven de indruk van een lange reis van Texas naar Californië. Zo wordt er een prachtig beeld gegeven van de warme, broeierige streken in Texas en Californië. Door de Europese kijk van Wenders op deze omgeving krijg je een andere kijk op deze streken.
Paris, Texas is zeker geen vlotte film en komt zelfs een beetje traag op gang. De weg van Travis lijkt nergens heen te gaan, wat achteraf gezien in werkelijkheid ook zo was. Bij het begin van het filmen bleek het verhaal namelijk nog niet af te zijn en was nog niet duidelijk hoe het zou eindigen. Het begin van de film is in chronologische volgorde gedraaid, tot aan het punt waarop Travis in Los Angeles is gearriveerd. Men wist nog niet hoe het verhaal zou eindigen. Wenders wilde dat Sam Shepard aan zijn zijde zou zijn tijdens het filmen, om zo het verhaal tijdens het draaien af te maken. Maar Shepard was in het begin niet beschikbaar, zodat Wenders het verhaal zelf af moest maken. Hij kreeg een paar tips van Kit Carson, de vader van Hunter Henderson om de volgende scènes te schrijven en verfilmen, maar het einde was nog steeds niet duidelijk. De opnames kwamen daardoor twee weken stil te liggen. Wenders ging zelf aan het schrijven en gelukkig voor hem was Sam Shepard nu wel beschikbaar om de rest van het verhaal samen af te maken. Het is verbazingwekkend om te zien hoe een niet af verhaal uiteindelijk toch tot een interessante film kan leiden. Paris, Texas is hiervan een duidelijk voorbeeld.

Jaar: 1984
Speelduur: 138 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777058442

• Super 8 Impressions

De film staat in 1.78:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit is erg goed. Beschadigingen of vuil zijn niet of nauwelijks aanwezig. De film is haarscherp en de detaillering is uitstekend. Kleuren komen goed tot hun recht, zeker in de weidse landschapshots van de Nederlandse cameraman Robby Müller (Müller bediende zelf de camera, wat zeer ongebruikelijk is voor Hollywoodbegrippen). Over de gehele linie is wat filmgrain zichtbaar en op een enkel moment is lichte edge-enhancement toegepast. Ook zijn in de achtergrond af en toe wat compressiefoutjes zichtbaar. Ook heeft de film wat last van telecine-wobble. Het beeld beweegt soms behoorlijk heen en weer. Voor de rest is het een zeer geslaagde transfer.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op de juiste hoogte geplaatst in beeld.

Het originele geluid van Paris, Texas is mono. Op de DVD staan een Dolby Digital 2.0 mono track (224 kb/s) en een unwrapped Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) versie, gecreëerd vanuit het originele monogeluid. Dat geeft op zich wel een ruimtelijk karakter aan het geheel, maar voegt verder niet veel toe aan het origineel. Alleen enkele geluidseffecten van vliegtuigen of treinen en de muziek komen daardoor beter uit de verf. Verder klinkt het geluid uit de front- en achterkanalen redelijk blikkerig en zijn er ook fasefouten te horen. Het geluid op zich is verder prima in orde. Dialogen zijn prima verstaanbaar (en bijna alle dialogen zijn van de originele setopnames!) en de rest van het geluid klinkt mooi vol en sfeervol. Er wordt op een mooie manier gebruik gemaakt van stiltes, waar op andere momenten weer een kakofonie van geluiden aanwezig is. Prachtig is ook de eenvoudige, sfeervolle slide-gitaarmuziek van Ry Cooder. Cooder baseerde zijn score op de muziek van Blind Willie Johnson uit het begin van de 20e eeuw. Inhoudelijk is de geluidsband van Paris, Texas dik in orde, maar het 5.1 geluid voegt op zich weinig toe.

Het menu van de DVD is een statisch scherm in 1.66:1 anamorf beeldformaat. De achtergrondmuziek is een fragment van de filmmuziek van Ry Cooder (Dolby Digital 2.0 224 kb/s). Alle extra’s op deze DVD zijn Nederlands ondertiteld en hebben Dolby Digital 2.0 geluid, behalve waar anders vermeldt.

Een commentaartrack van regisseur Wim Wenders. Hij heeft een vrij trage, zeurderige stem en op een gegeven moment wordt het vermoeiend om naar hem te luisteren. Inhoudelijk is het echter zeer interessant wat hij te vertellen heeft. Veel achtergrondinformatie en ook technische details (over de belichting bijvoorbeeld) komen aan bod. Het audiocommentaar is niet Nederlands ondertiteld.

Deleted scenes (23 min)
Een selectie niet gebruikte scènes, rechtstreeks afkomstig van de ouderwetse montagetafel, dus de beelden bevatten nogal wat krassen. Wim Wenders geeft commentaar bij de beelden. Deze scènes zijn in 1.66:1 anamorf beeldformaat.

Super 8 Impressions (6½ min)
In de film komt een scène voor waarbij 8mm filmbeelden worden vertoond. Enkele van de niet-gebruikte beelden zijn samengevoegd in dit item. Er zit een monoloog van Travis (Harry Dean Stanton) onder, die hij ook in de film houdt. Dit item is in 1.33:1 beeldformaat.

Trailers (6 min)
Naast de trailer van Paris, Texas (in 1.66:1 anamorf beeldformaat), bevat de DVD ook nog trailers van Don’t Come Knocking en Der Himmel Uber Berlin, beide ook films van Wim Wenders.

Travis loopt al geruime tijd doelloos door de Texaanse woestijn. Na een instorting wordt zijn broer gebeld, die vanuit Los Angeles komt om hem mee naar zijn huis te nemen. Daar woont ook de zoon van Travis. De hernieuwde kennismaking is voor beide zeer wennen, maar langzaamaan groeien ze naar elkaar toe. Dat maakt het mogelijk dat ze samen op zoek kunnen naar Jane, de vrouw van Travis en moeder van Hunter.
Paris, Texas van Wim Wenders is een gevoelige, mooie roadmovie met goed acteerwerk en prachtig camerawerk van Robby Müller. De beeldtransfer is goed geslaagd, met hier en daar een paar minpuntjes. Het Dolby Digital 5.1 geluid klinkt een beetje artificieel en daarom wordt de DD 2.0 track verkozen boven de DD 5.1 track. Bij de extra’s zit een inhoudelijk zeer interessant audiocommentaar van Wim Wenders. De overige extra’s zijn vrij standaard. Volgens Wenders is er niet meer materiaal beschikbaar voor op de DVD. Of dat waar is zal in de toekomst blijken als er eventueel ooit een Special Edition verschijnt. Voor nu mag Paris, Texas toch wel gezien worden als een filmklassieker, die een degelijke DVD release heeft gekregen.