CSI: NY - Seizoen 2 (Afl. 2.1 - 2.12)

Alexander de Mol
09-02-2007

7

CSI: NY - Seizoen 2 (Afl. 2.1 - 2.12) (DVD)

In de ‘Big Apple’ is een team doortastende forensische detectives actief om moorden op te lossen door alle sporen te verzamelen en te interpreteren. Tijdens de zoektochten naar DNA, haren, bloedspetters, vingerafdrukken en andere, met hightech apparatuur op de sporen aanwijzingen, schijnt de serie nieuw licht op de soms onheilspellende wereldstad. Detective Mack ‘Mac’ Taylor (Gary Sinise) is een gedreven ‘crime scene investigator’. Zijn partner, detective en workaholic Stella Bonasera (Melina Kanakaredes) deelt zijn voorliefde voor het werk. Samen geven zij leiding aan het team deskundigen. Deze box met het eerste gedeelte van seizoen 2 bevat de volgende afleveringen:

Disc 1:

Aflevering 2.1 – Summer in the City
Het is hartje zomer in New York City. Mac en Hawkes doen onderzoek naar de verdachte omstandigheden waaronder een klimmer is omgekomen bij het beklimmen van de Empire State Building. Danny en Stella proberen de dood te ontraadselen van een wereldberoemde ontwerper die gekleed in één van zijn eigen creaties dood wordt aangetroffen: een met diamanten afgezette beha. Aiden heropent een onopgeloste verkrachtingszaak, die echter het einde van haar loopbaan kan betekenen.

Aflevering 2.2 – Grand Murder at Central Station
Mac en Hawkes doen onderzoek naar de gruwelijke dood van een man die tijdens het spitsuur in het centraal station werd vermoord. Stella en Danny onderzoeken de dood van een jonge en knappe blinde vrouw die gewurgd wordt aangetroffen op een plat dak. Ze is betrokken geweest bij de jongste rage in Manhatten: knuffelparty’s.

Aflevering 2.3 – Zoo York
Sensatie in de dierentuin in de Bronx. Mac, Danny en nieuw CSI-lid Lindsay Monroe onderzoeken de dood van een man die voor de tijgers is geworpen. Stella en Hawkes worden opgeroepen naar een plaats delict en treffen daar een elegant geklede vrouw dood aan in een draaimolen. De rechercheurs gaan op zoek naar de moordenaar van deze debutante. Daarbij leidt het onderzoek hen van Central Park naar Park Avenue.

Aflevering 2.4 – Corporate Warriors
Er wordt een man gevonden die is doodgeslagen tijdens een jaarlijks festival in de Italiaanse wijk. Het spoor leidt Mac en Stella van de nauwe steegjes van Mott Street naar de machtige spelers op Wall Street. Ondertussen doet Hawkes onderzoek naar de tragische dood van een jonge schaakkampioen. De jongen kon geen kant uit tijdens een brand in een appartement vlakbij Washington Square Park: dé plek in New York waar schakers een partijtje schaak met elkaar spelen.

Disc 2:

Aflevering 2.5 – Dancing with the Fishes
Mac, Stella en Lindsay proberen te achterhalen waarom een jonge danseres met een winnend lot in haar zak uit de tram is gegooid. Hawkes en Danny vragen zich af of de ongelukkige dood van een eerlijke vishandelaar te maken heeft met zijn obsessie om zijn zoon op een prestigieuze school te krijgen.

Aflevering 2.6 – Young Blood
De getuige van een brute liftmoord is verdwenen. Op hun zoektocht naar de getuige komen de CSI-leden terecht in de wereld van lolita\'s: jonge meisjes die op zoek zijn naar oudere mannen, zonder daarbij te denken aan de mogelijke fatale gevolgen daarvan. In een meertje in Central Park wordt een lijk ontdekt. Tijdens hun onderzoek ontdekken de leden van het CSI-team dat het slachtoffer twee identiteiten bezat en zich in twee heel verschillende werelden begaf.

Aflevering 2.7 – Manhattan Manhunt
Deze aflevering is reeds eerder besproken in de CSI Crossover Special.

Aflevering 2.8 – Bad Beat
De organisator van een pokeravond wordt vermoord. Mac en zijn team proberen te achterhalen waarom hij dood moest. Aanvankelijk denken ze dat het een een wraakactie van een valsspelende pokerspeler betreft. In Central Park treffen Hawkes en Danny het levenloze lichaam van een jonge vrouw aan. Ze herkennen haar meteen: het is de populaire weervrouw van Channel 2. Van wie moest deze zonnige televisiepersoonlijkheid dood?

Disc 3:

Aflevering 2.9 – City of the Dolls
In een poppenkliniek in New York ontdekken Mac en Danny het lijk van de poppendokter onder honderden lichaamsdelen, van poppen welteverstaan. Ondertussen treffen Stella en Hawkes een jonge vrouw dood aan in haar appartement. Het bewijsmateriaal leidt naar diverse verdachten. Want wie doet er nou geen moord voor een woning met uitzicht op een park?

Aflevering 2.10 - Jamalot
Een talentvolle rolschaatster valt midden in een wedstrijd dood neer. Mac en Stella gaan naar de rolschaatsbaan om haar dood te onderzoeken. Tijdens hun nader onderzoek doen ze een gruwelijke ontdekking: ze is doodgekookt, en wel van binnenuit. Hawkes en Danny ontrafelen het mysterie van een schrijver die is vermoord en in een kostbaar tapijt is gestopt.

Aflevering 2.11 - Trapped
Een excentrieke miljardair wordt dood aangetroffen in zijn slaapkamer. Wanneer Danny de plaats delict aan een onderzoek onderwerpt, raakt hij per ongeluk een noodknop aan en sluit zich daarmee samen met het slachtoffer in. Er bestaat geen enkele mogelijkheid om de deur binnen 12 uur open te krijgen. Mac zoekt uit wie een stripdanseres tegen een gloedhete filmlamp aan heeft geduwd en haar zo ‘doodgeroosterd’ heeft.

Aflevering 2.12 - Wasted
Mac, Hawkes en Danny onderzoeken de dood van twee modellen tijdens New York City\'s hotste modeshow: een modeshow waar alle kleding bestaat uit alleen maar bodypaint. Uit analyse van de verf blijkt dat er XTC aan toegevoegd is. Stella en Lindsay maken gebruik van bloed dat ze via bloedzuigers bemachtigen. Dit doen ze om te kunnen bewijzen dat een man die beweert zijn alternatieve genezer te hebben vermoord, de moord helemaal niet heeft gepleegd.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 493 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025509241

CSI: NY heeft een beeldformaat van 1.78:1. Beeldtechnisch zijn de uitgaves van CSI altijd tot in de puntjes verzorgd. Ook deze box haalt zonder problemen een uitstekend kwaliteitsniveau. Vooral close-ups blinken uit in een hoge mate van detaillering. Het in sommige scènes aanwezige grain is een bewuste keuze van de regisseur. Hooguit valt er minimaal enkele trillende beeldlijnen waar te nemen. Maar dat is zeer sporadisch. Waar bij de oudere CSI-broertjes vooral de kleuren groen (Las Vegas) en geel (Miami) domineren is het in New York vooral blauw dat de boventoon voert. Ondertiteling is sinds enige tijd niet meer uitschakelbaar bij de CSI releases en dat blijft een doorn in het gevoelige oog. Dat neemt verder niet weg dat hetgeen we op het beeld te zien krijgen er piekfijn uitziet.

Indies Home Entertainment heeft zoals altijd de goede gewoonte om de CSI-releases te bedelen met een goed klinkend geluidsspoor. Ook nu presteert het Dolby Digital 5.1-spoor (448 kbit/s) naar verwachting. De track creëert een mooi open geluidsbeeld. Mede dankzij subtiele aanvulling van omgevingsgeluiden door de achterkanalen. Het LFE-kanaal zorgt voor de extra diepgang in het lage tonengebied. Dialogen zijn altijd uitstekend te volgen en de track is gevrijwaard van ruis of andere ongerechtigheden.

Tot mijn verbijstering blijkt deze uitgave GEEN extra’s te bevatten. Net als bij de andere CSI-reeksen is ook voor de titelsong van CSI: NY gebruik gemaakt van een nummer van The Who, in dit geval “Baba O’Riley”. Maar deze informatie, die op elke disc terugkomt, wil ik geenszins een extra noemen.

Ook de eerste helft van het tweede seizoen van CSI: NY doet wat je mag verwachten van de franchise: een team experts onderzoeken minitieus de plek van de misdaad, waarbij het negenennegentig van de honderd keer blijkt te gaan om moord. Mac Taylor krijgt vanaf dit seizoen de hulp van Lindsay Monroe, een rol van Anna Belknap. De teamsamenstelling is daarmee in deze afleveringen echter niet definitief. Patholoog-anatoom Sheldon Hawkes verruilt zijn autopsietafel voor een onderzoekskit en er verdwijnt daarnaast iemand uit het vaste team van Mac Taylor. Deze box kent een paar sterke afleveringen, waaronder 2.10 Jamalot en 2.11 Trapped.
Een teleurstelling bij deze uitgave is het totaal ontbreken van extra’s. Zeker ook omdat het eerste deel van 2.7 Manhattan Manhunt op een box staat van CSI: Miami. Om dit verhaal te begrijpen wordt je gedwongen om de CSI Crossover Special of het nog te verschijnen eerste deel van CSI: Miami - Seizoen 4 te kopen. Misschien is het sowieso ook tijd om de seizoenen van Crime Scene Investigation nu maar eens als geheel uit te gaan brengen en niet in twee delen? Los van deze kritische noten haal je wel gewoon een dozijn vermakelijke afleveringen in huis met deze box.