Dead Fish (SE)

31-01-2007

5.7

Dead Fish (SE) (DVD)

Abe (Andrew Lee Potts) is een op het eerste gezicht normale jongen wiens leven echter alles behalve normaal verloopt. Zijn vriendin zegt zwanger van hem te zijn en de twee krijgen al snel ruzie. Overspannen springt ze op het eerste de beste vliegtuig richting Madrid. Alsof dit nog niet genoeg is, heeft Abe het ook nog aan de stok met de gangster Danny Devine (Robert Carlyle), waarbij hij een schuld heeft. Om alles nog erger te maken dan het al is, wordt zijn telefoon verwisseld met die van Lynch (Gary Oldman), een huurmoordenaar. Abe krijgt hierdoor de opdracht binnen voor een moord. Hij moet nu zo snel mogelijk zijn schuld zien af te lossen bij Devine en hier heeft hij maar 24 uur de tijd voor. Ook moet hij zijn vriendin zien te achterhalen en proberen uit de handen te blijven van Lynch die zijn telefoon terug wil hebben.

Dead Fish wordt overal gepromoot, ook op de cover, als een film in de stijl van Snatch en Lock Stock & Two Smoking Barrels. Deze films van Guy Ritchie behoren tot het beste wat er te zien was van de Britse gangsterkomedie de laatste jaren en hoewel de hier besproken film zeker overeenkomsten vertoont, kan de prent toch niet tippen aan de eerder genoemde films. Niet dat Dead Fish een slechte film is, maar een echte klassieker is het ook zeker niet. Qua manier van vertellen, visuele vormgeving en plot komen de films best overeen en ook qua sfeer weten ze elkaar aardig te benaderen. Alleen is het verhaal van Dead Fish lang niet zo onderhoudend en goed geschreven als de twee prenten van Ritchie. Wanneer we even stoppen met de vergelijkingen zien we een film die uitstekend voldoet voor een avondje filmkijken en dat is toch ook zeker wat waard.
Helaas lijkt de Duitse regisseur Charley Stadler, die ook het script schreef, helaas te kiezen voor stijl over inhoud, maar alleen mooie plaatjes zijn niet voldoende. Hij probeert zijn script met alle macht coolheid en een hippe uitstraling mee te geven, maar schiet hierin helaas tekort. Ook het voorbij laten komen van allerlei vreemde personages en rare snuiters lijkt wat geforceerd en werkt de ene keer beter dan de andere. Dit kan ook gezegd worden van de humor, hoewel er wel enkele geslaagde grappen voorbij komen.
In de film zijn enkele bekende acteurs te zien die allemaal hun werk naar behoren doen. Vooral Gary Oldman speelt uitstekend, zoals we onderhand wel van hem gewend zijn. Verder zien we nog Robert Carlyle (Hitler: The Rise of Evil, The 51st State, Trainspotting), Billy Zane (Titanic), Karl Roden (Hellboy) en Terence Stamp (Superman II) voorbij komen. De rol van Abe wordt gespeeld door de wat minder bekende Andrew Lee Potts en hij krijgt hier een nipte voldoende. Hij mist duidelijk het charisma en de ervaring van de eerder genoemde heren, maar tussen al dat acteergeweld is het ook moeilijk standhouden.
Samenvattend kunnen we zeggen dat Dead Fish een redelijk onderhoudende film is die zeker leuk genoeg is om een keer te kijken. Echt blijven hangen zal het allemaal waarschijnlijk niet en daarom is het advies om deze eerst maar eens te huren.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 90 min
Verpakking: Star Metalpak
EAN: 8715664039106

• Behind the Scenes
  • Interviews Cast & Crew
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • Film Clips

De film staat anamorf op de schijf in het originele formaat 2.35:1. Over de kwaliteit van het beeld kunnen we vrij kort zijn, die is uitstekend. Het beeld is mooi scherp en bevat veel detail. Edge enhancement is niet tot nauwelijks zichtbaar. De kleuren ogen mooi natuurlijk en goed verzadigd. Ook het contrast en schaduwdetail zijn dik in orde en de verschillende tinten zwart worden goed weergegeven. Het beeld is vrij van beschadigingen en ook qua artefacten scoort de transfer een ruime voldoende. Filmgrain is hier en daar zichtbaar, maar slechts in kleine hoeveelheid. Verder soms wat aliasing maar daar blijft het dan ook bij. Een prima transfer zoals we mogen verwachten van een vrij recente film zoals deze.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. Beide track klinken erg dynamisch en er wordt goed gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen. De achterkanalen worden regelmatig gebruikt voor het weergeven van effecten en omgevingsgeluiden. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten de muziek en de overige geluiden horen en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Ook het LFE kanaal doet regelmatig een duit in het zakje tijdens de momenten dat dit belangrijk is. Er is geen ruis te horen en ook zijn de tracks vrij van beschadigingen. Er is niet veel verschil tussen de twee te bespeuren, de DTS track klinkt wel iets beter. Het laag is hier wat beter gedoseerd en het gehele geluidsbeeld klinkt wat meer evenwichtig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Alle filmgerelateerde extra\'s zijn te vinden op schijf twee van deze 2 disc special edition. Op de eerste schijf zijn alleen wat trailers te vinden van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Trailer (2 min.)
Trailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Zes tektschermen waarop achtergrondinformatie is te lezen over de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Photo Gallery
Tien scènes uit de film zijn hier nog een keer te bekijken via deze fotogallerij.

Film Clips (14 min.)
Deze extra is vrij nutteloos te noemen aangezien hier 10 scènes uit de film te bekijken zijn, maar met een letterboxed beeld en 2.0 geluid.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Behind The Scenes (8 min.)
Hier kunnen we meekijken achter de schermen tijdens de opnames. We zien de cast en crew aan het werk tijdens het opnemen van enkele scènes. Er wordt verder geen uitleg gegeven of gesproken met één van de betrokkenen.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interviews Cast & Crew (63 min.)
Zoals de naam al doet vermoeden zijn hier wat interviews te zien met leden van de cast en crew. Het zijn korte gemonteerde stukjes, waarbij alleen het antwoord te zien is en niet de gestelde vraag.

Also Or Soon Available
Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven. Dit zijn andere trailers dan die te vinden zijn op schijf één.

Dead Fish is een hippe misdaadkomedie in de stijl van Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels, althans volgens het hoesje van de DVD. Het is duidelijk dat de makers hun inspiratie bij deze film gehaald hebben maar het niveau van deze moderne klassiekers wordt niet gehaald. In de film zien we hoe een jonge knul de rotste dag uit zijn leven beleeft. Hij heeft ruzie met zijn vriendin, moet een schuld zien terug te betalen en wordt zijn telefoon verwisseld met die van een huurmoordenaar. Regisseur Charley Stadler gaat iets teveel voor stijl over inhoud en dit zorgt ervoor dat het allemaal nog net uit te houden valt. De humor is bij vlagen goed, maar vaak niet grappig genoeg. Toch nog altijd genietbaar om een keertje te huren. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit en ook zijn er enkele extra\'s aanwezig. Het merendeel voegt echter weinig toe en alleen de interviews zijn echt de moeite waard.