Plien en Bianca: Biks!/Ngorongoro

24-01-2007

5.2

Plien en Bianca: Biks!/Ngorongoro (DVD)

Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman vormen samen het cabaretduo Plien & Bianca. Op deze uitgave zijn twee voorstellingen te vinden van de dames en wel de tweede en derde show uit hun carrière De eerste voorstelling is getiteld Biks en deze voorstelling staat grotendeels in het teken van twee plattelandsmeiden. Ze moeten een groot feest organiseren maar dit loopt niet zoals gepland. Ook zien we nog twee blote mannen die gaan volleyballen en landt er een ruimteschip op het toneel. De twee voorstelling is getiteld Ngorongoro en in deze show volgen we zes dames die op vakantie zijn in Tanzania. Zo zien we twee bekakte dames voorbijkomen die op pygmeeënsafari gaan, twee lesbische vriendinnen waarvan er één zwanger raakt van een plaatselijke bewoner en twee domme Gooise meisjes.

Plien en Bianca leerden elkaar kennen op de Kleinkunst Academie en nadat ze klaar zijn met deze opleiding gaan ze ieder hun eigen weg. Tijdens de opleiding hebben ze wel ontdekt dat ze dezelfde humor hebben en houden daarom contact. Ze spelen onder andere samen in hun eindexamenvoorstelling. Twee jaar later besluiten ze dan toch om een vast duo te vormen en ze schrijven ze in voor het Cameretten Festival in Rotterdam. Hier winnen ze de publieksprijs en ook de juryprijs en hun naam is gevestigd. Weer twee jaar later gaat hun eerste avondvullende voorstelling in première en is getiteld Changez. De voorstelling is een groot succes en de dames worden benaderd door de VPRO om een kinderprogramma op televisie te maken. Dit wordt Zaai en dit programma is wederom een groot succes. Hun tweede avondvullende theatervoorstelling is afgeleidt van Zaai waarin ze twee boerenmeisjes spelen en ook in hun tweede programma Biks spelen ze twee van deze meiden. Net als bij Zaai worden veel teksten geschreven door Paul Groot, bekend van Koefnoen en Kopspijkers, programma\'s waarin ook Plien en Bianca diverse malen te zien waren. Deze show is te vinden op de eerste DVD van deze uitgave en het betreft hier de televisieregistratie. Dit betekent dat de show flink is ingekort, maar toch weet de show aardig te overtuigen. Plien en Bianca spelen hun typetjes naar behoren en dit staat garant voor veel leuke momenten. Slechts zeven maanden na het beëindigen van Biks staan het duo alweer op de planken met hun derde voorstelling, genaamd Ngorongoro. Deze show is te vinden op de tweede schijf van deze uitgave. Ngorongoro bevat meer typetjes dan Biks en is ook wat anders van opzet. Toch staat ook deze show weer garant voor veel leuke grappen en momenten. Duidelijk wordt al snel dat de twee dames perfect allerlei verschillende typetjes kunnen neerzetten en ze maken hier dan ook gretig gebruik van. Ook deze show is helaas ingekort aangezien het ook hier de televisieregistratie betreft.
Plien en Bianca brengen geen cabaret met een boodschap zoals veel andere cabaretiers en ook geen stand-up achtige bezorging van de grappen. De humor komt grotendeels van de typetjes en de situaties waarin ze die plaatsen. Toch zullen de meeste liefhebbers van cabaret zich wel vermaken met deze twee voorstellingen.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 131 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221018011

• Achter De Schermen Bij Ngorongoro

Beide shows zijn op de DVD\'s te vinden in het formaat 1.33:1. Dit mag geen verrassing heten aangezien we hier te maken hebben met twee televisieregistraties. De kwaliteit van het beeld is prima te noemen. Zowel Biks als Ngorongoro hebben een mooi scherp beeld, hoewel Biks wat meer softe momenten bevat. De kleuren worden goed weergegeven en komen goed verzadigd en fel over. Ook het zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende. Beeldruis is soms zichtbaar en hier en daar ook wat lichte posterisatie. Verder is het beeld mooi schoon en bevat het redelijk wat detail. Een goede beeldkwaliteit, zeker voor een televisieregistratie en weinig reden tot klagen.
Biks is verdeeld in 16 hoofdstukken en Ngorongoro in tien. Er is geen ondertiteling aanwezig bij beide shows.

Het geluid tijdens beide shows wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Uiteraard valt het geluid niet te vergelijken met een actiefilm met veel effecten en de tracks klinken dan ook niet erg ruimtelijk. De achterkanalen worden eigenlijk alleen gebruikt voor het weergeven van het zaalgeluid. De dialogen van de twee dames komen netjes uit het middenkanaal en ook in een zachter volume uit de twee voorkanalen. Ook de muziek is te horen via deze twee kanalen. Ook het LFE kanaal heeft weinig tot niks te doen, maar dit was ook niet te verwachten. De twee tracks klinken verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een geluid dat ruimschoots voldoet voor een uitgave zoals deze en waar eigenlijk niks op aan te merken valt.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Alleen op de tweede schijf, die van Ngorongoro is een korte extra aanwezig en wel een kijkje achter de schermen van deze voorstelling (25 min.). Hier zien we wat korte beelden van de première, een klein feestje dat de dames en mensen van de crew vierden na deze eerste voorstelling en een kijkje in de kleedkamer en de voorbereidingen op de televisieopname van de show. Als laatste kunnen we nog achter de schermen meekijken hoe de dames zich steeds snel moeten verkleden om in de huid te kruipen van een ander typetje.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Op deze uitgave zijn twee shows van het cabaretduo Plien en Bianca te vinden. Op schijf één is de show Biks te vinden en op schijf twee Ngorongoro. Beide shows moeten het hebben van de diverse typetjes die de twee dames laten zien, de tweede show wat meer dan de eerste. De grapdichtheid is vrij hoog en voor liefhebbers van cabaret valt er veel te lachen. De DVD is goed verzorgd en wordt geleverd in een mooi digipack. De twee shows zijn verdeeld over twee schijven, één voor elke show. Beeld en geluid zijn dik in orde en op de schijf van Ngorongoro is een leuke blik achter de schermen te bekijken. Deze uitgave is een dikke aanrader voor cabaretfans en staat zoals gezegd voor veel leuke momenten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door CNR Entertainment.