Secret Life of Words, The

25-01-2007

6.8

Secret Life of Words, The (DVD)

Een van de meest geïsoleerde plaatsen op aarde, een olieplatform, wordt getroffen door een brand. De in zichzelf gekeerde, mysterieuze Hanna (Sarah Polley) gaat naar het ondertussen stilgelegde platform om één van de slachtoffers te verzorgen, waarbij ze in stilte haar plekje tussen de mannelijke arbeiders inneemt. De man die ze verzorgt, Josef (Tim Robbins), is door het ongeval tijdelijk blind geworden. Tussen de zwijgzame vrouw en de beschadigde man groeit langzaam een bijzondere band, een verbintenis vol geheimen, waarheden, leugens, humor en pijn. Dit raakt hen beiden diep en zal hun leven voor altijd veranderen.

The Secret Life of Words, ofwel La vida secreta de las palabras , is geschreven en geregisseerd door de Spaanse regisseuse Isabel Coixet. Deze prachtige film is geproduceerd door Pedro en Augustín Almodóvar. Gesitueerd op een stilgelegd olieplatform focust Coixet het verhaal op de relationele ontwikkeling van twee verschillende mensen. Het contrast had niet groter kunnen zijn. Een olieplatform heeft niets warms, niets menselijks. In de ruwe zee bonken jaarlijks vijfentwintig miljoen golven (weetje uit de film) op het koude staal. In deze zware omstandigheden groeit tussen twee psychisch en fysiek beschadigde mensen langzaam iets van warmte, menselijkheid, gevoel en begrip. De isolatie, waarbij je helemaal op jezelf aangewezen bent, had niet duidelijker gevisualiseerd kunnen worden. Isolatie op het platform, waar een helikopter de enige uitweg is, maar ook isolatie door de blindheid van een man en zijn nagenoeg dove verzorgster. Hemaal op jezelf en je eigen gevoelens aangewezen te zijn. Daarin groeit een relatie die niet bepaald wordt door oppervlakkige uiterlijkheden, maar door diepste gevoelens. Gevoelens die zo diep gekwetst zijn, dat slechts wantrouwen en kilte overblijven. De sterk gespeelde hoofdrollen worden prachtig en met overtuiging neergezet door Tim Robbins en Sarah Polley. Enig minpuntje is de iets minder overtuigende fysieke beschadiging van de man. Ofwel, de brandwonden, die hem aan het bed gekluisterd houden en vervoer onmogelijk maken, zien er iets minder overtuigend uit. Maar dat past wel weer bij de film waarin het kleine, het minimalistische de boventoon voert. Geen effectbejag, geen grootse zaken, maar puur ingezoomd op een bijzondere band tussen twee mensen.

Jaar: 2005
Speelduur: 110 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045211219

De film staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Wel met de kanttekening dat het kleurenpalet van de film een \"koele\" uitstraling heeft. De scherpte en detaillering van het beeld zijn voldoende, evenals het contrast en het zwartniveau. Het is nog een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Er is af en toe zichtbaar dat edge-enhancement is toegepast. Filmgrain is bij de buitenscènes duidelijk aanwezig. Verder een prima beeld. De film is verdeeld in 12 tracks. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags). De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. Een soundtrack die erg natuurlijk klinkt met een mooi ruimtelijk en goed vol geluid. Het laag is goed gedoseerd en mooi strak, het hoog klinkt goed gedefinieerd. De film is een dialoogfilm met rustige muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt incidenteel gebruikt. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De DVD start met enkele promotietrailers van andere RCV uitgaven. Zonder tussenkomst van een menuscherm, dat is er niet, begint direct daarna de film.

The Secret Life of Words is een zeer goed gespeeld en verfilm drama. Het verhaal speelt zich af op een stilgelegd olieplatform, waar een zwijgzame, dove vrouw een man verzorgt die brandwonden heeft en tijdelijk blind is. Tussen hen beide ontstaat langzaam een bijzondere band. De hoofdrollen worden gespeeld door Tim Robbins en Sarah Polley. De Spaande regisseuse Isabel Coixet heeft het verhaal ook geschreven. Deze DVD uitgave van RCV heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD heeft geen extra’s, behoudens enkele crosspromotie trailers van andere RCV uitgaven.