Hard Gelach

30-12-2006

4.4

Hard Gelach (DVD)

Nederlands kent veel cabaretiers en cabaretgroepen die overal in het land optreden. Op deze DVD zijn fragmenten verzameld van enkele van deze komieken die afkomstig zijn uit de shows van de betreffende komiek of groep. Het gaat om de volgende fragmenten:

1. Poelma - Hans Teeuwen, Gummbah en Pieter Bouwman
2. Herman Finkers
3. NUHR
4. Rooyackers, Kamps en Kamps
5. Javier Guzman
6. Wilko Terwijn
7. Claudia de Breij
8. Jörgen Raymann
9. Sjaak Bral
10. Niet Schieten!
11. Joep Onderdelinden
12. Leon van der Zanden
13. Jim Speelmans
14. Martijn Oosterhuis
15. Ernst van der Pasch
16. Comedy Explosion
17. Kasper van Kooten
18. Alex Klaasen en Martine Sandifort
19. van Houts en de Ket
20. Sanne Wallis de Vries
21. Plien en Bianca
22. Eric Koller

Nederland kent een rijke geschiedenis aan cabaret en komische voorstellingen. In het verleden waren er mensen als Wim Kan, Toon Hermans, Seth Gaaikema en Paul van Vliet. Enkele oude rotten in het vak lopen nog steeds mee en dat zijn mannen als Freek de Jonge en Youp van het Hek. Op deze DVD wordt een kijkje genomen in de nieuwe lichting van cabaretiers en komieken en we zien steeds een klein stukje uit hun programma\'s. Inmiddels bekende namen worden afgewisseld met minder bekende namen, maar doorgaans zijn deze fragmenten ook leuk om te bekijken. De bekende namen zijn ongetwijfeld die van Herman Finkers, Claudia de Breij, Sanne Wallis de Vries, Javier Guzman en Plien en Bianca. De minder bekende die van Rooyackers, Kamps en Kamps, Ernst van der Pasch en van Houts en de Ket.
De DVD vormt een redelijk goede inleiding op het werk van de komieken, hoewel moeilijk te zeggen is of het echt leuk is aan de hand van één enkele scène Veel van de shows zijn al eens op televisie uitgezonden of in zijn totaliteit verkrijgbaar op DVD. Deze uitgave dient dan ook slechts als introductie tot het werk van de komieken en niet als een zogenaamde Best Of. Echt veel herkijkwaarde heeft de DVD verder ook niet aangezien sommige scènes alleen maar naar meer smaken en sommige niet leuk genoeg zijn. Veel is ook afhankelijk van persoonlijke smaak. Al met al een redelijke leuke DVD om een keer te bekijken, maar veel meer ook echt niet.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 152 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221028430

De meeste fragmenten staan in het formaat 1.33:1 op de DVD, een enkele in het formaat 1.78:1 letterboxed. De kwaliteit van het beeld komt overeen met dat we doorgaans zien bij uitgaven zoals deze. De scherpte is redelijk goed, hier en daar wat softe momenten. Echt veel felle kleuren zijn niet aanwezig, hiervoor is het theater te donker en de belichting te zwak. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allen voldoende. Beeldruis is redelijk vaak zichtbaar, maar echt afleiden doet het nergens. Verder is er hier en daar nog wat posterisatie te zien. Een beeldkwaliteit die ruim voldoende is voor een uitgave zoals deze en in de lijn van verwachting ligt.
De DVD is verdeeld in 22 hoofdstukken, één voor elk fragment. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 stereotrack (192 kb/s), uiteraard in de Nederlandse taal. Veel valt er eigenlijk niet te vertellen over de track, behalve dat hij geluid levert bij de beelden op het scherm. Het geluid klinkt wel mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen van de komieken zijn goed te volgen en hieruit bestaat vrijwel het gehele geluid. Sommige scènes bevatten wat muziek en ook dit wordt goed weergegeven. Geen bijzondere track, maar één die doet wat hij moet doen.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1, het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er zijn geen extra\'s te vinden op deze DVD.

Hard Gelach is een compilatie van enkele fragmenten uit shows van bekende en minder bekende cabaretiers en komieken. Mensen als Claudia de Breij, Herman Finkers, Sjaak Bral en Sanne Wallis de Vries komen voorbij. De DVD vormt een redelijke introductie tot het werk van de betrokken mensen, maar met slechts één scène per komiek is moeilijk te zeggen of het werk je aanstaat. Echt veel herkijkwaarde heeft de DVD verder ook niet omdat je de minder leuke scènes gewoon zal overslaan en van de leuke shows liever de volledige DVD koopt. Beeld en geluid zijn voldoende voor een uitgave zoals deze, extra\'s zijn niet aanwezig.