DoodEind (LE)

Wilbert Rietman
21-12-2006

5.2

DoodEind (LE) (DVD)

Zeven jeugdvrienden vertrekken “for old time’s sake” naar Schotland voor een tocht door de bossen. De groep bestaat uit Chris (Everon Jackson Hooi), Barbara (Anniek Pheifer), Sidney (Mads Wittermans), Ben (Aram van de Rest), Laura (Victoria Koblenko), Tim (Micha Hulshof) en Joline (Terence Scheurs). In de bossen van Schotland halen de zeven oude herinneringen op bij het knapperende kampvuur. Vanuit het niets worden ze aangevallen door twee wilde honden. Op de vlucht voor deze bloeddorstige dieren komen ze aan bij een groot huis midden in het bos. Om aan de tanden van de honden te ontsnappen, besluiten ze te schuilen in dit huis. Dit blijkt echter een slecht idee, want het huis blijkt bespookt te worden door de geest van een heks (Alwien Tulner), die het maar op één ding voorzien heeft: hun bloed.

Het jaar 2006 bracht de horrorliefhebber maar liefst 2 films van eigen bodem, namelijk Sl8n8 en het hier besproken DoodEind. Beide films hebben een aantal overeenkomsten; de aanwezigheid van veel soapsterren, Victoria Koblenko, een enthousiaste, jonge crew en een niet geheel geslaagd te noemen film. Storend is ook dat beide films zich aanprezen als eerste Nederlandse horrorfilm, waarmee ze maar gelijk een aantal films waaronde De Lift, De Johnsons en Intensive Care vergeten. Feit blijft wel dat horrorfilms altijd een ondergesneeuwd genre is gebleven in ons koude kikkerlandje en dat het verschijnen van meer horrors alleen maar met gejuich ontvangen mag worden, mits de films daadwerkelijk iets toevoegen aan onze cinemageschiedenis. In het geval van DoodEind is men hier niet in geslaagd, maar het is wel een aardige horrorfilm te noemen voor de verloren uurtjes. Wat DoodEind tegen heeft is het gegeven dat je geen band krijgt met de zeven slachtoffers. Op een korte introductie aan het begin van de film na, kom je vrij weinig te weten over de hoofdrolspelers en het zal je als kijker eigenlijk weinig uitmaken of ze om het leven komen, maar meer het hoe ze aan hun einde komen. Hiernaast klinkt het verhaal gewoon te bekend in de oren en is er duidelijk gejat cq gekeken naar The Evil Dead, The Exorcist, Darkman en The Blair Witch Project. Gevoel voor humor kun je de regisseur en schrijver van deze prent (Erwin van den Eshof) niet ontzeggen. Zo zit er een hele leuke cameo van Han Peekel in de film en heet de band (en daardoor ook de gebruikte bus van de zeven) Cujo, een verwijzing naar de film en het verhaal van Stephen King. Toch blijft het gevoel knagen dat er veel meer in de film had gezeten dan in het uiteindelijke resultaat. Met beter uitgediepte (en minder bordkartonnen) karakters, geïnspireerder acteerwerk en een origineler verhaal, had deze vertelling een topper kunnen worden. Opgemerkt moet worden dat de uitstraling van de film (met name de setting en de special effects) een zeer internationale uitstraling hebben, maar dat doet niet voorkomen dat deze film een krappe onvoldoende krijgt.

Genre: Horror
Speelduur: 94 min
Verpakking: Steelbook
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983483019

• The making of
  • teasers
  • Audiocommentaren
  • Werken met VFX
  • Het Busongeluk
  • Maken van de Muziek
  • Het Geluid van het Huis
  • Werken met Vuur
  • Preview
  • Karakter Promo's
  • TMF Horrorwedstrijd

De film staat in zijn originele verhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. De algehele kwaliteit van dit beeld is goed tot uitstekend te noemen. De print is vrij van ruis en beschadigingen. Wel is er veel filmgrain aanwezig bij met name de scènes in het huis (waar het grootste gedeelte zich afspeelt). De kleuren ogen helder en natuurlijk alhoewel de (bloed)roodtinten een beetje hierop achterblijven. Het contrastniveau is uitstekend en het zwart komt zeer mooi over. Gewoon een prima beeldtransfer. De film heeft twee optionele ondertitelsporen meegekregen, een Nederlandstalige voor de Engels gesproken stukken en een Engelstalige voor de Nederlands gesproken stukken. Een volledige Nederlandse ondertiteling voor de dove of slechthorende mensen onder ons is helaas niet aanwezig. De film is verdeeld in 11 hoofdstukken.

Twee audiotracks heeft de film meegekregen op deze DVD en wel een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een iets overbodige 2.0 track (192 kbit/s), beide in de originele Nederlandstalige taal. Deze laatste klinkt helder en duidelijk, maar de 5.1 track heeft de voorkeur. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker, maar klinken soms onduidelijk en onverstaanbaar (bij de 2.0 track staan de dialogen dan weer te hard in de mix). Dit kan soms vreselijk irritant zijn en zet soms aan tot even terugkijken. De frontspeakers worden prima gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de muziek en draagt hierdoor bij aan enige schrikmomenten. De surrounds en het LFE kanaal dient hierbij als ondersteuning en dat is uitstekend gedaan. Gewoonweg twee redelijke audiotracks voor een horrorfilm, waarbij de dialogen achter blijven.

Uit maar liefst 2 DVD’s bestaat deze Limited Edition van DoodEind, waarbij het leeuwendeel van de extra’s op de tweede schijf te vinden zijn. De menu’s worden anamorf weergegeven in de verhouding 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Een overzicht:

Disc 1

Audiocommentaar van Erwin van den Eshof en Nick Jongerius
Informatieve en vlot aan elkaar gebabbeld commentaar van regisseur van den Eshof en producent Jongerius. De heren vertellen enthousiast over alle aspecten van de film en komen met een aantal aardige anekdotes en weetjes op de proppen. Dat de mannen er echt zin in hebben, is duidelijk te horen en dat maakt deze audiotrack geen moment saai.

Audiocommentaar van Aram van de Rest, Victoria Koblenko en Everon Jackson Hooi
Hoe anders is het bij het tweede audiocommentaar. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd zou je zeggen, maar de acteurs die dit audiocommentaar verzorgen, komen nogal ongeïnteresseerd over. Ook vallen er vaak stiltes. De heren en dame vertellen eigenlijk niets interessants en maken dit commentaar nogal overbodig.

Disc 2

Onder het kopje The Making Of vind je een Speel alles functie, maar dit is de hieronder besproken feature. De andere keuzes die onder dit kopje te vinden zijn, zijn korte featurettes en geen hoofdstukken van The Making Of, hoewel de gedeeltes wel terug te vinden zijn in de uitgebreidere feature.

The Making Of (19:18 min.)
Een leuke featurette waarin in snel tempo veel kanten van de film worden uitbelicht, van pre-productie tot het maken van de film zelf. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Werken met VFX (1:33 min.)
Een kort stukje over de computer-effecten die in de film verwerkt zitten. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Het Busongeluk (1:50 min.)
Een anatomie van de scène waarin de bus verongelukt. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Maken van de Muziek (1:48 min.)
Hier wordt niet alleen verteld over de muzikale score, maar ook over de geluiden die in de film zitten. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Het Geluid van het Huis (1:24 min.)
Bij deze featurette wordt gekeken naar de muzikale score die te horen is bij de scènes in het huis. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Werken met Vuur (1:31 min.)
En weer een anatomie en deze keer van de scène waarin de heks wordt belaagd door vuur. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Preview (11:51 min.)
Om geldschieters over te halen om DoodEind te financieren, namen de makers alvast een stukje film op. Deze preview is dit stukje film en we zien al een groot gedeelte van de cast hierin, zij het in soms in andere rollen. Ook dit stukje wordt gepresenteerd met een beeldverhouding van 1.85:1 niet anamorf en een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Trailer (1:38 min.)
De officiële bioscooptrailer van de film, te zien in de beeldverhouding 2.35:1 niet anamorf met een Dolby Digital 2.0 audiotrack (192 kbit/s).

Karakter Promo’s (1:26 min.)
Vijf korte filmpjes waarin de karakters uit de film worden voorgesteld. De promo’s zijn apart te kiezen of achter elkaar af te spelen. Het beeld is 2.35:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Teasers (3:48 min.)
Een achttal teaser trailers achter elkaar afgespeeld. Het beeld is 2.35:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

TMF Horrorwedstrijd (22:47 min.)
De muziekzender TMF schreef ten tijde van de bioscooppremière van DoodEind een wedstrijd uit, waarbij amateurfilmpjes hun korte horrorfilm in konden sturen. We krijgen de optie om de winnaar te bekijken (het zeer aardige filmpje Nachtrust wat wordt geïntroduceerd door de winnaars) of om de plekken 1 tot en met 10 te bekijken. Tussen deze filmpjes zitten erg aardige verhaaltjes, maar sommige zijn te knullig amateuristisch. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

DoodEind is een horrorfilm van eigen bodem met internationale allure, maar helaas veel schoonheidsfoutjes. De film wil niet echt spannend worden en komt nogal standaard over. Het deja vu gevoel is niet te vermijden en het acteerwerk zal geen prijzen binnen halen. Technisch gezien is het allemaal redelijk te noemen, maar blijven zowel beeld als geluid op een aantal puntjes achter. Qua extra’s wordt de liefhebber met deze Limited Edition op zijn wenken bedient met een aantal leuke features en één heel goed en één minder audiocommentaar. De makers van deze prent hebben het zeker in zich een top horrorfilm te maken, maar dat is met deze DoodEind helaas nog niet gelukt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.