Only Fools and Horses – Seizoen 3

19-12-2006

6.6

Only Fools and Horses – Seizoen 3 (DVD)

In de Engelse comedyserie Only Fools and Horses zie je hoe de broers Derek \"Del Boy\" Trotter (David Jason) en Rodney Trotter (Nicholas Lyndhurst) vanalles doen om rond te kunnen komen. Vaak komt dat neer op het verkopen van niet-zo-legale zaken en het ontduiken van de belasting. Vanuit hun woning, inclusief opa (Lennard Pearce), worden tal van plannen gesmeed om het Grote Geld te verdienen, maar meestal loopt het net even anders dan de heren gedacht hadden. In het derde seizoen beleven ze de volgende avonturen:

Homesick: Rodney wordt verkozen tot de voorzitter van de huurdersvereniging. Del ziet dit als een prima gelegenheid voor een verhuizing.

Healty Competition: Aan de Trotter-samenwerking komt een einde wanneer Rodney besluit om in zee te gaan met Mickey Pearce. Maar is Rodney wel oud en wijs genoeg om op eigen benen te staan?

Friday the 14th: De Trotters gaan een weekendje vissen, maar van ontspanning komt niks terecht wanneer ze te maken krijgen met een ontsnapte psychopaat.

Yesterday Never Comes: De omhoog gevallen Miranda komt een antiek meubel bezichtigen bij de Trotters. Del is direct onder de indruk van haar verschijning, maar Miranda\'s interesses lijken ergens anders te liggen.

May The Force Be With You: Detective Inspector Slater komt op het spoor van een gestolen magnetron. Del is de hoofdverdachte.

Wanted: Rodney is op de vlucht wanneer hij ervan wordt beschuldigd de beruchte \'Peckham Pouncer\' te zijn. Del vindt de situatie wel grappig.

Who\'s a Pretty Boy: Del regelt een mooi klusje voor Rodney en opa: het schilderen van het appartement van Denzil en Corinne. Als dat maar goed gaat...

Het derde seizoen van de comedyserie Only Fools and Horses verscheen oorspronkelijk in 1983 op de Engelse TV. De liefhebbers weten inmiddels wat ze kunnen verwachten: goed geschreven comedy met David Jason, die zich als Del Trotter regelmatig in de nesten werkt. Maar op een of andere manier weet hij zich daar toch altijd weer uit te redden. Dit ondanks de meestal nutteloze bijdrage van broertje Rodney en opa, op prima wijze vertolkt door Nicolas Lyndhurst en Lennard Pearce. Het seizoen zet de stijgende lijn van de voorgaande seizoen door en bevat enkele klassieke afleveringen. Daarin kom je ook steeds meer van de personages en hun verleden te weten, waardoor de in essentie standaard typetjes wat meer diepgang krijgen. Tevens zien we het debuut van het door Jim Broadbent gespeelde personage D.I. (Detective Inspector) Roy Slater, de achterbakse inspecteur die in de toekomst Del\'s leven nog verschillende malen zuur zal maken. De confrontatie tussen Del en Slater zorgt voor situaties waarbij beide heren al hun sluwheid uit de kast moeten halen. Met uitermate vermakelijke televisie tot gevolg. Ook de rol van opa blijkt nog altijd een prima bron voor vermaak. Helaas is het derde seizoen het laatste waarin je kunt genieten van zijn soms scherpe, soms onnozele, maar altijd grappige opmerkingen. Acteur Lennard Pearce overleed namelijk tijdens de opnames van het vierde seizoen. Wat betreft de DVD-uitgave constateren we, net als bij de uitgaven van de vorige twee seizoenen, dat de kerstspecial ontbreekt. Dat is jammer, maar dat neemt niet weg dat er dan nog altijd zeven leuke afleveringen resteren. Maar mocht je wel koste wat kost het volledige seizoen willen bezitten, dan kun je zoals gebruikelijk je de toevlucht zoeken tot import uit Engeland. Op de Engelse R2 staat namelijk wederom wél de kerstspecial.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1983
Speelduur: 206 min
EAN: 7321932867442

De zeven afleveringen op deze derde Only Fools and Horses DVD staan in de oorspronkelijke verhouding van 1.33:1 op DVD. De kwaliteit van het beeld varieert ietwat, maar is over het algemeen zoals je dat van een serie op leeftijd kunt verwachten. Dat wil zeggen dat de scherpte niet echt spectaculair is, dat de kleuren tamelijk flets zijn (al schommelt dit per scène) en dat er tevens wat beeldruis zichtbaar is. Ook duikt er sporadisch wat cross-colouration op, zie bijvoorbeeld het tweede screenshot (in de blouse van Del). Alles bij elkaar zijn dit nogal wat nadelen, maar toch verdient het beeld een magere voldoende. Voor een TV-serie van dertien jaar oud is de kwaliteit namelijk wel aanvaardbaar.

Voor het geluid van Only Fools and Horses geldt hetzelfde als voor het beeld: niet spectaculair, maar wel acceptabel. Het Dolby Digital 2.0 monogeluid (de cover vermeldt wederom abusievelijk dat het om 1.0 mono zou gaan) voldoet namelijk in het voornaamste doel: het verstaanbaar ten gehore brengen van de dialogen. Ook positief is dat er geen sprake is van storende ruis. Wel treedt er incidenteel wat lichte oversturing op bij harder geluid, maar dat is geen ramp. Opvallend genoeg is de bitrate van de derde aflevering 256kbit/s, terwijl het geluid van de overige afleveringen met 224kbit/s op de schijf staat.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Only Fools and Horses is een Engelse comedyserie rond de louche handelaar Derek \"Del boy\" Trotter, die alle al dan niet legale mogelijkheden tot geld verdienen aangrijpt. Het 3e seizoen (1983) bevat zeven geslaagde afleveringen, waarmee genoeg te lachen valt maar waarin ook ruimte is om de personages wat meer diepgang te geven. Wel spijtig is dat het het laatste seizoen is met acteur Lennard Pearce als opa. Pearce overleed op 15 december 1984 aan een hartaanval. De afleveringen zijn met aanvaardbare beeld- en geluidskwaliteit op DVD gezet. Extra\'s ontbreken. Daarmee is het een standaard uitgave, die leuk is voor de liefhebber van Engelse humor. Overigens wederom met de kanttekening dat de kerstaflevering ontbreekt, dus als je écht het hele seizoen wilt bezitten, zul je de toevlucht moet zoeken tot import uit Engeland.