Cookers

17-12-2006

6.2

Cookers (DVD)

De Cookers uit de titel zijn de mensen die verdovende middelen maken, zeg maar de laboranten van de drugshandel. Hector (Brad Hunt) en Dorena (Cyia Batten) zijn twee van die Cookers. Samen met een oude jeugdvriend van Hector, Merle (Patrick McGaw) betreden ze een oud, afgelegen huis om daar hun drugslaboratorium in te richten. De bedoeling is om zoveel mogelijk drugs te maken, zodat de drie de rest van hun leven niet meer te hoeven werken. Tijdens het produceren van de verdovende middelen, moet er natuurlijk ook “geproefd” worden en de drie zijn vaker stoned als nuchter. Langzamerhand krijgen de heren en dame steeds vreemdere visioenen en beginnen ze elkaar te wantrouwen. Zet het huis ze tegen zichzelf en elkaar op? De omwonenden geloven immers dat het er spookt. Of is het de drugs die dit alles veroorzaakt?

In 2001 was er een film die kwam, zag en overwon op het Internationale Filmfestival van Milaan en dat was de hier besproken film Cookers van debuterend regisseur Dan Mintz. De film en zijn filmmakers gingen op dat festival dat jaar met maar liefst vier prijzen naar huis, die voor beste film, muziek, montage en cinematografie. Of dit geheel terecht was, is nog maar de vraag. Feit blijft wel dat Mintz een aardige prent heeft afgeleverd (die ook hoge ogen gooide op het Amsterdam Fantastic Film Festival, voorheen Festival van de Fantastische Film) die hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes bevat.
Aan de cast ligt het niet in ieder geval, de drie hoofdrolspelers acteren de sterren van en aan de hemel, waarbij met name Brad Hunt (Hart’s War, Magnolia en Blow) boven zichzelf uitstijgt. Zijn rol van de paranoïde, verslaafde en continu in een afwezige staat verkerende Hector komt zeer geloofwaardig over, zowel in spraak als in houding en mimiek. Maar zoals eerder vermeld, mogen ook Cyia Batten (bekend van veel bijrollen in TV-series als Nash Bridges en Star Trek: Voyager) en Patrick McGaw (The Basketball Diaries) trots zijn op hun prestatie.
Wat er dan schort aan de film? De spanning is soms ver te zoeken en als het al een keer lekker spannend wordt, kapt Mintz de scène te snel af. Ook zitten er te veel saaie dialogen in het verhaal, boordevol soms zinnige, maar vaak ook onzinnige informatie. Ook het einde is nogal vaag en laat veel te speculeren over, waaruit blijkt dat Mintz veel naar The Blair Witch Project heeft gekeken. Sowieso zit er veel jatwerk in deze film. Mintz citeert volop uit films als Pulp Fiction en The Evil Dead. Wat de film behoorlijk weet te redden is het al eerder genoemde acteerwerk en de charme die deze amateurfilm heeft.

Genre: Horror
Jaar: 2001
Speelduur: 93 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212162

Het originele formaat van deze film is 1.33:1 en zo staat hij ook op de schijf. De reden dat het beeld een verhouding van 1.33:1 heeft, is omdat Dan Mintz de complete film op zijn eigen digitale camera heeft opgenomen en daardoor heeft het beeld deze verhouding. In het algemeen oogt het beeld een beetje onnatuurlijk. Het is dus duidelijk te zien dat Mintz geen echt goede camera voor handen had. Het beeld bevat hier en daar beschadigingen in de vorm van krasjes en ook is er sprake van filmgrain. Hiernaast is er ook sprake van interlacing en aliasing. Uiteindelijk een beeld wat net een voldoende haalt, maar wat ook bijdraagt aan de sfeer en charme van de film. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een redelijke hoogte in het beeld. Het aantal hoofdstukken waarin de prent is verdeeld is 11.

De soundtrack van deze film is te beluisteren in Dolby Digital 2.0 (met een bitrate van 224 kbit/s) en in de originele Engelse taal. Ook hier geldt dat er te merken valt dat we met een amateuristisch gemaakte film te maken hebben. Het geheel klinkt bij de binnenscènes nogal dof en hol en bij de buitenscènes vrij schel. Toch het soort film in acht nemende, komt het geheel redelijk over. De dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en ook de muziek klinkt goed. Verder zorgen de geluidseffecten voor enkele schrik- en spanningsmomenten in de film. Een audiotrack die simpelweg volstaat voor een film als deze.

Qua extra’s stelt RCV ons teleur met deze release, er is namelijk helemaal niets te bespeuren op dat gebied, zelfs geen menu. Wel begint de DVD met een drietal promotionele trailers van andere uitgaven die makkelijk door te skippen zijn, maar that’s it!

Cookers is het aardige debuut van regisseur Dan Mintz. Een debuutfilm die bewijst dat Mintz behoorlijk wat in zijn mars heeft, maar waar ook aan bijgeschaafd had mogen worden. Toch wist de film het behoorlijk goed te doen op verschillende, internationale filmfestivals (waaronder in Amsterdam). Of al die verkregen eer terecht is, kun je nu zelf beoordelen op deze door RCV uitgegeven DVD. Een DVD die technisch gezien goed laat zien en horen dat het hier om een amateuristische en op een vrij normale, digitale camera geschoten prent gaat. Qua extra’s worden we stevig teleurgesteld, zelfs een menu ontbreekt. Kort samengevat, een fijne, kleine horrorfilm en een veelbelovend debuut van Dan Mintz.