Superman IV: The Quest for Peace (DE)

13-12-2006

3.9

Superman IV: The Quest for Peace (DE) (DVD)

In het vierde deel van de Superman films zien we hoe Superman (Christopher Reeve) er voor wil zorgen dat de wereld bevrijd wordt van nucleaire wapens. Eigenhandig zorgt hij ervoor dat alle wapens vernietigd worden. In de tussentijd weet Lex Luthor (Gene Hackman) te ontsnappen uit de gevangenis en hij wil maar één ding en dat is Superman uit de weg ruimen. Hij steelt een haar van Superman en maakt hiermee de ultieme schurk die het kan opnemen tegen de Man van Staal, Nuclear Man (Mark Pillow). Ook het alter-ego van Superman, Clark Kent, heeft het maar moeilijk met een overname van de Daily Planet. Bovendien heeft ook nog eens de dochter van de nieuwe baas achter zich aan en Lois Lane heeft nog steeds een oogje op Superman.

Het vierde deel uit de Superman serie is er niet één om trots op te zijn. Na het sterke eerste en tweede deel nam de reeks een duikvlucht in kwaliteit met het matige derde deel en ook dit vierde deel is niet om over naar huis te schrijven. De film werd gemaakt in 1987, een tijd waarin nucleaire wapens erg actueel waren, maar nu is dit onderwerp enigszins achterhaald. Ook past dit politieke subplot helemaal niet in een Superman film. Ook is er nog een andere verhaallijn die te maken heeft met een overname van de Daily Planet en ook dit kan maar matig boeien. Als dit het enige probleem zou zijn dan was het allemaal nog te overzien geweest, maar dat is het dus niet. Ten eerste is het verhaal slecht geschreven en zit het vol met fouten die zo opvallend zijn dat ze op een gegeven moment gaan irriteren. Dit begint al in de openingsscène waarin Superman een Russische astronaut redt en vervolgens een praatje met hem maakt in de luchtledige ruimte. Ook zien we in deze film één van de lachwekkendste filmschurken die ooit bedacht is, Nuclear Man. Alleen het uiterlijk al van deze man zorgt ervoor dat je als kijker in de lach schiet en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Zijn stem is bovendien ook nog eens overduidelijk nagesynchroniseerd, wat alleen maar bijdraagt aan de knulligheid van het personage. Nuclear Man moet volgens de film zo heet zijn als de zon, maar wanneer hij een vrouw ontvoert en met haar de ruimte in vliegt, gebeurd er niks. Ze stikt zelfs niet als ze vanaf de maan naar de aarde kijkt. Dit soort dingen zorgen ervoor dat je als kijker al snel genoeg hebt van de film en dat is toch erg jammer. In dit vervolg zien we verder Lex Luthor weer voorbijkomen, wederom gespeeld door Gene Hackman, maar ook hij kan de film niet redden. Het materiaal waarmee de acteurs moeten werken is gewoon te slecht om er nog iets goeds mee te kunnen doen. Ook Lois Lane heeft weer wat meer speeltijd, maar het karakter heeft verder weinig invloed op het grote verhaal van de film. Eigenlijk lijken alle acteurs in deze film niet echt op hun plaats en lopen ze er wat verveeld bij.
De special effects zien er in deze film maar matig uit. De film moest het ook doen met een laag budget en dit is duidelijk terug te zien aan de film. Zo is het vliegen van Superman niet echt overtuigend meer te noemen en zie je in de enkele scènes zelfs de draden waar aan hij vastzit. We kunnen dus duidelijk zeggen dat alle magie van het eerste deel en ook het eerste vervolg totaal verdwenen zijn. De enige reden dat de prent nog wat aandacht kreeg en nog krijgt is het feit dat het een film over Superman is. Een prent van dit niveau met een ander onderwerp had waarschijnlijk zelfs moeite gehad op DVD uitgebracht te worden. Dit vervolg is dan ook alleen aan te raden aan de allergrootste Superman fans of aan mensen die hun collectie compleet willen maken met dit vierde deel.

De hier besproken uitgave is door Warner los uitgebracht, maar ook als onderdeel van twee nieuwe boxsets. De eerste boxset heet de Christopher Reeve Legacy Collection en bevat alle vier de Superman films met Christopher Reeve. Voor de echte fan is er ook nog de Ultimate Collection. Deze boxset bevat naast de vier originele films ook nog het nieuwe avontuur Superman Returns en twee extra schijven vol met extra\'s.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1987
Speelduur: 85 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931870023

• Theatrical trailer
  • Justice League Heroes Videogame Trailer

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is vrijwel gelijk aan die van de eerdere uitgave. Dit betekent een beeldkwaliteit die ermee door kan, maar echt flitsend wordt het nergens. Ten eerste is het beeld vrij soft en dit gaat ten koste van het detail. De kleuren hebben weer die typische jaren \'80 uitstraling, maar huidtinten komen redelijk natuurlijk over. Het contrast is soms wat aan de hoge kant, maar voldoende voor een film van deze leeftijd. Ook schaduwdetail en zwartniveau zijn voldoende, maar niet meer dan dat. Verder duikt er soms wat edge enhancement op en wat lichte posterisatie. Zoals gezegd een redelijke beeldkwaliteit, maar het wat gedateerde beeld en de artefacten zorgen ervoor dat het wat puntjes af gaan.
De film is verdeeld in 29 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens Superman IV wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 surround track (192 kb/s) in de originele Engelse taal. Net als het beeld is ook het geluid van deze uitgave vrijwel gelijk aan die van de eerder verschenen DVD. De track klinkt nog heel redelijk, hoewel dit formaat uiteraard zijn beperkingen heeft. Bij gebruik van de Prologic Decoder komen de dialogen netjes uit het middenkanaal en de voorkanalen laten de muziek en omgevingsgeluiden horen. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de muziek, maar zo nu en dan zijn er wat effecten te horen. De track bevat voldoende laag en klinkt verder mooi helder en zonder beschadigingen.

De nieuw vormgegeven menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De vorige uitgave van de film had alleen een trailer als extra, maar deze keer zijn er wat meer extra\'s voorhanden. Het zijn er nog altijd vrij weinig, zeker voor een DVD die Deluxe Edition genoemd wordt, maar veel meer zal er niet beschikbaar geweest zijn.

Het commentaar tijdens de film wordt verzorgd door Mark Rosenthal, schrijver van de film. Rosenthal vertelt veel leuke feiten en wat vooral leuk is om te horen is dat hij de film zelf ook vreselijk vindt. Hij gaat hier wat dieper op in en hoe veel zaken gewijzigd en geknipt werden in opdracht van de studio. Er zijn redelijk wat momenten van stilte maar de slechte beelden op het scherm spreken ook volgens Rosenthal waarschijnlijk al boekdelen.

Deleted Scenes
Vijftien verwijderde en/of verlengde scènes die de film niet haalde of in een andere vorm. De kwaliteit van het beeld is dramatisch, maar toch nog altijd leuk om te zien.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer (1 min.)
Bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Justice League Heroes Videogame Trailer (1 min.)
Een trailer van het spel Justice League Heroes.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Superman zorgt er eigenhandig voor dat de wereld wordt bevrijd van nucleaire wapens, maar hij heeft er wel een nieuwe vijand bij. Lex Luthor heeft deze vijand gemaakt uit een haar van Superman en deze Nuclear Man gaat de strijd aan met Superman. Superman IV: The Quest for Peace is zonder twijfel de slechtste film uit de reeks en dat is zeker knap gezien het niveau van de derde film. Het verhaal is ronduit knullig te noemen en dit gaat eigenlijk ook op voor de special effects. De DVD heeft een redelijke beeld en geluidskwaliteit en deze keer zijn er enkele extra\'s aanwezig, hoewel nog steeds niet erg veel. Deze film is alleen aan te raden voor de echte Superman fan en voor mensen die hun collectie compleet willen maken.