Carel Kraayenhof Y Su Sexteto Canyengue – Tango Heroes

15-12-2006

4.6

Carel Kraayenhof Y Su Sexteto Canyengue – Tango Heroes (DVD)

Carel Kraayenhof speelde 2 februari 2002 tijdens de kerkelijke inzegening op het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander met Máxima Zorreguieta de tango “Adios Nonino” van de Argentijnse componist Astor Piazolla. Een bijzonder emotioneel moment tijdens deze huwelijksvoltrekking. Zijn gevoelige spel op de bandoneon bezorgde Carel Kraayenhof vanaf dat moment grote bekendheid. Met het theaterprogramma Tango Heroes speelde Carel Kraayenhof met zijn “Sexteto Canyengue” in de Nederlandse theaters. Van zijn optreden op 12 juni 2006 in De Kleine Komedie in Amsterdam is een registratie gemaakt, die door Universal Music op DVD is uitgebracht. De gespeelde stukken zijn:

1. Buenos Aires
2. Arrival At The Café
3. Para Alfredo Marcucci
4. María
5. Alma De Tango
6. Recuerdo
7. Naranjo En Flor
8. A Roberto Alvarez
9. Así
10. Ensuciando Papeles
11. Cambalache
12. Desde El Alma
13. El Amanecer / Playing Love
14. Buenos Aires
15. El Día Que Me Quieras
16. Zorro Gris
17. Mersa Burrera
18. El Vals De Los Mellizos
19. Malena
20. El Duende De Tu Son
21. Un Tornillo En La Máquina Tanguera
22. Garufa
23. El Corte
24. Acquaforte
25. Al \'Tano\' Ruggiero
26. La Cumparsita
27. Que Nadie Sepa Mi Sufrir
28. Buenos Aires

Het theaterconcert Tango Heroes is op het toneel in een soort café setting gesitueerd. De ober achter de bar blijkt onverwachts tijdens het concert een stijlvol tangodanser te zijn, die uit het publiek heel ‘spontaan’ zijn danspartner haalt. De dansers zijn in dit geval Arjan Sikking en Marianne van Berlo. Ook de Argentijnse zanger Omar Mollo maakt zijn opwachting met enkele hartstochtelijk gezongen Argentijnse liederen. Maar het zwaartepunt van het concert ligt natuurlijk bij de opzwepende tangomuziek. Carel Kraayenhof speelt deze tangomuziek samen met zijn ensemble Sexteto Canyengue. Dit ensemble wordt gevormd door:
- Ville Hiltula – bandoneon
- Emma Breedveld – viool
- Bert Vos – viool
- Sebastiaan van Delft – piano
- Jaap Branderhorst – bas
- Arie den Boer – slagwerk (alleen bij ‘Ensuciando Papeles’)

De bandoneon is een soort harmonica die door de Duitser Heinrich Band eind 19e eeuw is ontwikkeld. Door de warme, wollig klank is de bandoneon het instrument geworden van de melancholisch getinte tangomuziek. Het is geen gemakkelijk instrument om te bespelen. Niet alleen door de duw- en trekbewegingen, waarbij de lange balg als het ware op de knie van de bespeler wordt ‘gebroken’, maar ook de moeilijke indeling van de muziekknoppen maken het geen gemakkelijk instrument. De bekendste bandoneonspeler is de Argentijnse componist Astor Piazolla. Carel Kraayenhof is de bekendste Nederlandse bandoneonspeler en staat internationaal hoog aangeschreven. Ook componeert Kraayenhof zelf nummers. Een groot gedeelte van de gespeelde nummers tijdens het concert zijn van zijn hand. In Tango Heroes komt de tangomuziek in al zijn muzikale rijkdom tot uiting. Een mooi concert om eens kennis te maken met deze opzwepende muziek.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 90 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602517054516

• Bonustrack
  • Documentaire “Los Hèroes del Tango”

Het concert is breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen. De DVD transfer laat een scherp en goed gedetailleerd beeld zien. Kleurverzadiging, contrast en zwartniveau zijn prima in orde. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Alleen aliasing is af en toe te zien. Het concert is verdeeld in 28 tracks, elke gespeeld nummer een track. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De soundtrack staat in twee smaken op de schijf; een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 256 kb/s).
Om met de laatste te beginnen, dit is een goed klinkende en gemixte stereotrack. De kwaliteit is door de toegepaste compressie redelijk. Detaillering van het hoog is voldoende, evenals het aanwezige laag. De 5.1 surroundtrack verschilt qua karakter niet zo heel veel van de stereotrack. De surroundkanalen geven de weergave van de muziek nu wel een beter ruimtelijk geluidsbeeld. De nadruk ligt nog steeds op de voorkanalen. Het geluid van het enthousiaste publiek komt voornamelijk uit de achterste kanalen. Het LFE kanaal ondersteunt in het laag. Het geluid heeft een goed gedetailleerd hoog.

De geanimeerde menuschermen hebben als achtergrond een fragment van het concert inclusief LPCM 2.0 geluid.

Los heroes del tango (17½ min)
Een documentaire over het bezoek van Carel Kraayenhof aan Buenos Aires in december 2005. Carel Kraayenhof krijgt daarbij uit handen van Horacio Ferrer tijdens het Pugliese Centenary Tribute Concert een Cultural Award uitgereikt.

Milonga Sentimental (4 min)
Een gespeelde toegift als bonustrack

Bij de DVD zit nog een inlay met een tracklisting en een creditsoverzicht.

Carel Kraayenhof speelde 2 februari 2002 tijdens de kerkelijke inzegening op het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander met Máxima Zorreguieta de tango “Adios Nonino” van de Argentijnse componist Astor Piazolla. Zijn gevoelige spel op de bandoneon bezorgde Carel Kraayenhof vanaf dat moment grote bekendheid. Met het theaterprogramma Tango Heroes speelde Carel Kraayenhof met zijn “Sexteto Canyengue” in 2006 de Nederlandse theaters.
De live registratie van Universal Music heeft goede kwaliteit breedbeeld. De Dolby Digital 5.1 surroundtrack klinkt prima. Als extra een korte impressie van het bezoek dat Kraayenhof aan Argentinië bracht en een gespeelde toegift. Een prima uitgave om eens kennis te maken met deze opzwepende muziek.