Superman III (DE)

12-12-2006

5.5

Superman III (DE) (DVD)

Gus Gorman (Richard Pryor) is een genie op het gebied van computers. Dit wordt ook gezien door een crimineel genaamd Ross Webster (Robert Vaughn). Webster wil graag de aarde regeren op economisch gebied en misbruikt hiervoor de simpele ziel Gus. Superman laat dit echter niet zomaar gebeuren, maar Webster is niet van plan de man van staal met zijn plannen te laten bemoeien. Hij ontwikkelt een soort van synthetisch kryptoniet om Superman uit te schakelen. Dit mislukt maar het vreemde goedje zorgt er wel voor dat er een dubbelganger van Superman gecreëerd wordt, alleen heeft deze kopie weinig goeds in de zin. Nu moet Superman het opnemen tegen misschien wel zijn zwaarste tegenstander ooit, zichzelf.

Na het afronden van Superman II mocht Richard Lester ook in de regisseursstoel plaatsnemen voor de derde film uit de serie. In het eerste vervolg had hij al geprobeerd wat meer komedie in het verhaal te stoppen en in het hier besproken derde deel zelfs nog meer. De humor werkt slechts op enkele momenten en dat zijn doorgaans de momenten waarin Clark Kent een rol vervult. De rest van de tijd komt de nogal kinderachtige humor wat misplaatst over. Een mooi voorbeeld hiervan is de openingsscène waarin op een slapstickachtige manier van alles fout gaat in de staten van Metropolis. Ook de aanwezigheid van komiek Richard Pryor geeft aan dat er meer op komedie gericht werd door de makers, maar helaas krijgt Pryor niet echt de kans zich te onderscheiden. Dit door het matige materiaal waarmee hij moet werken en het onvoldoende uitdiepen van zijn karakter. Dit is sowieso iets wat we terug zien in deze prent, want van karakterontwikkeling is nauwelijks sprake. De eerste twee films waren extra interessant door de veranderingen en ontwikkeling die de personages doormaakten, maar dit ontbreekt hier volledig. De interne worsteling van Superman en zijn alter-ego Clark Kent is naar de achtergrond verdrongen, om van de complexe relatie tussen Superman en Lois Lane maar niet te spreken. Lois Lane is eigenlijk nauwelijks te zien in deze film en haar karakter heeft geen enkele betekenis voor het verloop van het verhaal. Naar verluidt was dit omdat actrice Margot Kidder zich niet echt positief had uitgelaten over de vervanging van Richard Donner bij de productie van Superman II. Volgens de makers moest er toch een soort liefdesverhaal te zien zijn en daarom zien we Clark Kent die wat leuke momenten beleeft met zijn jeugdliefde Lana Lang, gespeeld door Annette O\'Toole. Deze O\'Toole speelde later nog de moeder van Clark Kent in de serie Smallville. Echt goed wordt de relatie tussen Kent en Lang echter ook niet uitgewerkt en daarom kan de relatie zich ook niet meten met die tussen Lois Lane en Superman uit het eerste deel. Weinig positiefs zal je misschien denken, maar waarom dan toch een voldoende voor deze film? Dit heeft deels te maken met jeugdsentiment, maar voor een belangrijk deel met het feit dat dit nog steeds een Superman film is. De Man van Staal zien rondvliegen is nog steeds erg leuk om te zien en vooral de scènes tussen de twee Supermannen, goed en slecht, zijn leuk om te zien. Ook de special effects zijn ruim voldoende en de film heeft zo zijn momenten.
Totaal niet te vergelijken dus met de eerste twee delen, niet qua verhaal en niet qua niveau, maar nog altijd een leuke film om je nog eens lekker onder te dompelen in de wereld van Superman.

De hier besproken uitgave is door Warner los uitgebracht, maar ook als onderdeel van twee nieuwe boxsets. De eerste boxset heet de Christopher Reeve Legacy Collection en bevat alle vier de Superman films met Christopher Reeve. Voor de echte fan is er ook nog de Ultimate Collection. Deze boxset bevat naast de vier originele films ook nog het nieuwe avontuur Superman Returns en twee extra schijven vol met extra\'s.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1983
Speelduur: 118 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931868525

• Theatrical trailer
  • Justice League Heroes Videogame Trailer
  • The Making Of Superman III

Superman III staat op de DVD met een anamorfe transfer in het formaat 2.40:1. Voor een film van 23 jaar oud ziet het beeld er nog vrij goed uit. Het beeld oogt hier en daar wat soft, maar de scherpte voldoet ruimschoots en ook het detail is ruim voldoende. De kleuren komen redelijk fel en natuurlijk over en ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn in orde. Filmgrain en beeldruis zijn regelmatig zichtbaar, maar niet in die mate dat het storend wordt. Ook edge enhancement is aanwezig, evenals momenten met wat lichte aliasing. Een transfer waaraan duidelijk de leeftijd van de film te zien is, maar die nog altijd goed eruit ziet en dan ook een ruime voldoende scoort.
De film is verdeeld in 39 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

In tegenstelling tot de eerste twee delen uit de serie is Superman III niet te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track. Hier moeten we het doen met een Dolby Digital 2.0 surround track (192 kb/s). Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen zijn prima te volgen en komen bij gebruik van de Dolby Prologic decoder netjes uit de centerspeaker. De muziek en het overige geluid klinken ook goed, maar missen duidelijk de impact van een 5.1 track. Dit is grotendeels te wijten aan het ontbreken van het LFE kanaal, hoewel de track wel genoeg laag bevat. De surrounds worden soms gebruikt voor het weergeven van wat lichte effecten, maar echt vaak is dit niet het geval. Een redelijke track die het meeste haalt uit het formaat waarin het op de DVD te vinden is.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De vorige uitgave van de film had vrijwel geen extra\'s, alleen een trailer en wat cast & crew info. Gelukkig heeft deze nieuwe uitgave, met de naam Deluxe Edition, wel enkele extra\'s die het bekijken waard zijn.

Net als bij de uitgave van Superman II is het audiocommentaar ingesproken door producenten Ilya Salkind en Pierre Spengler. Het commentaar is niet echt interessant te noemen en als kijker moet je echt moeite doen je aandacht erbij te houden. Er komen wel wat leuke weetjes en feiten voorbij maar die zijn op één hand te tellen.

The Making Of Superman III (47 min.)
Een making of van de film gemaakt rond de tijd dat de film uit is gekomen. We zien beelden van achter de schermen tijdens de opnames, interviews met de cast en crew en krijgen te horen hoe enkele special effects tot stand zijn gekomen. Leuk om te zien hoe een film begin jaren \'80 gemaakt werd en hoe het er aan toegaat op de set van de film.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scenes
Elf verwijderde scènes die de film niet gehaald hebben. De scènes zijn los te bekijken of allemaal achter elkaar.

Theatrical Trailer (3 min.)
Bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Justice League Heroes Videogame Trailer (1 min.)
Een trailer van het spel Justice League Heroes.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Superman is terug in het derde deel van de serie en deze keer moet hij het opnemen tegen crimineel en een genie op het gebied van computers. Samen hebben zij een crimineel plan bedacht, maar Superman zal er alles aan doen om ze tegen te houden. De twee criminelen hebben echter nog een troef achter de hand waardoor er ineens twee Mannen van Staal rondlopen. Superman moet het dus opnemen tegen zichzelf en dat zou wel eens zijn moeilijkste gevecht ooit kunnen worden. Superman III werd geregisseerd door Richard Lester die ook het tweede deel mocht afmaken nadat Richard Donner ontslagen werd. Ook deze keer heeft Lester veel humor in de prent willen stoppen, maar deze werkt maar deels. Toch zitten er nog enkele goede momenten in de film, want het blijft toch nog altijd een Superman film. Beeld en geluid zijn in orde en deze keer zijn er ook enkele extra\'s op de DVD te vinden.