Superman II / Superman II - The Richard Donner Cut

08-12-2006

6.5

Superman II / Superman II - The Richard Donner Cut (DVD)

Generaal Zod (Terence Stamp), Ursa (Sarah Douglas) en Non (Jack O\'Halloran) zijn drie criminelen die woonachtig waren op Krypton, de thuisplaneet van Superman. Vlak voordat de planeet vernietigd werd, werden zij veroordeeld tot levenslange opsluiting in de Schemerzone, een soort glazen gevangenis zwevend door de ruimte. Vele jaren later werpt Superman (Chrisopher Reeve) een explosief in de ruimte om daar veilig te kunnen ontploffen. Toevallig zweeft de glazen gevangenis met daarin de drie criminelen voorbij en door de explosie worden zij vrijgelaten uit hun gevangenschap. De drie zetten al snel koers naar de Aarde en merken dat ze hier bijzondere krachten hebben. De maniakale Generaal Zod verlangt maar één ding en dat is macht. Mede dankzij hun bijzondere krachten is het voor het trio geen probleem de president van Amerika op zijn knieën te krijgen. Eigenlijk is er maar één man die hen kan tegenhouden en dat is Superman. Dit zal echter niet zo makkelijk gaan aangezien ze dezelfde krachten hebben als hij. Wanneer Generaal Zod erachter komt dat Superman de zoon van Jor-El is, de man verantwoordelijk voor zijn opsluiting, is hij erop gebrand Superman op zijn knieën te krijgen.

De makers van Superman: The Movie hadden al voor de opnames van deze film in de gaten dat het wel eens een grote hit zou kunnen worden. Besloten werd dan ook om het vervolg tegelijk op te nemen met het eerste deel, dit om uiteraard kosten te kunnen besparen. Regisseur Richard Donner schoot dus naast de scènes voor het eerste deel ook scènes voor het vervolg en een duidelijke verhaallijn was ook al bekend. Toen de opnames van de beide projecten uitliepen en Donner ver over het budget ging, werd besloten te stoppen met de opnames van het vervolg. Donner zou zich vanaf die dag alleen bezighouden met het afronden van het eerste deel. Hij had toen al ruim 75% van de tweede film geschoten. Na het afronden en uitkomen van het eerste deel zou Donner verdergaan met Superman II, maar hij werd door de producenten van de film ontslagen wegens oplopende meningsverschillen. Regisseur Richard Lester werd aangenomen om het vervolg af te maken en hij liet grote delen van het verhaal herschrijven. Ook schoot hij veel nieuwe scènes en slechts 30% van het materiaal geschoten door Donner zouden terug te vinden zijn in de versie van Lester. Dit is ook de versie van de film die in 1980 in de bioscopen te zien was en die op DVD verschenen is. Over de jaren werd de versie van Richard Lester aan hevige kritieken onderworpen. Zo zou hij er teveel een komedie van gemaakt hebben en de beslissing om alle scènes met Marlon Brando uit de film te schrappen konden ook rekenen op veel weerstand. Fans van de Superman films hebben dan ook jaren geroepen om de versie zoals Richard Donner die voor ogen had en met de komst van het internet werden deze oproepen steeds luider. Uiteindelijk gaf de studio gehoor aan al deze oproepen en werd Richard Donner benaderd om zijn versie af te maken. Al het eerder geschoten materiaal werd bij elkaar gezocht, nieuwe scènes werden geschoten en ook nieuwe special effects werden toegevoegd om de versie van Donner mogelijk te maken. Hier en daar werden nog wat scènes, die opgenomen waren door Lester, gebruikt om enkele losse eindjes aan elkaar te knopen.
Met het verschijnen van de hier besproken uitgave is dan eindelijk de versie van Richard Donner te bekijken door de vele fans die hier jaren op gewacht hebben. De uitgave bevat zowel de Richard Donner versie, als de Richard Lester versie. Uiteraard komt het dan al snel tot een vergelijking tussen de twee en welke nu de betere is. Dit is eigenlijk vrij moeilijk te zeggen en zal ook grotendeels afhangen van ieders persoonlijke voorkeur. Duidelijk wordt wel dat de versie van Donner een totaal andere film is geworden. Zo is het begin en het einde totaal anders, zijn alle scènes met Marlon Brando terug in de film geplaatst en heeft Donner zelfs beelden gebruikt van een screentest om een voor hem belangrijke scène in de prent te kunnen gebruiken. Ook is de toon van het verhaal veel serieuzer en wordt de relatie tussen Superman en zijn vader beter uitgewerkt. Ook is nu te zien hoe Superman zijn krachten terugkrijgt na die eerder te hebben opgegeven, een voor veel fans erg belangrijke scène. Toch voelt het geheel soms wat onsamenhangend aan en lijkt het verhaal wat heen en weer te springen. Donner heeft zo min mogelijk scènes van Richard Lester willen gebruiken en helaas heeft dit ervoor gezorgd dat toch wel enkele leuke scènes het veld hebben moeten ruimen. Kijkend naar de extra\'s op deze uitgave wordt duidelijk dat Donner Lester niet erg hoog heeft zitten en het is jammer dat hij niet naar wat objectiever naar deze scènes heeft kunnen kijken. Beide versies hebben zo hun pluspunten en hun minpunten en daarom is het ook mooi dat beide versies te vinden zijn in deze uitgave. Deze uitgave is dan ook verplichte kost voor fans van de film en dankzij het aanwezig zijn van beide versies kan er naar hartelust afgewisseld worden tussen de twee films.

De hier besproken uitgave, bestaande uit 3 DVD\'s, is door Warner los uitgebracht, maar ook als onderdeel van twee nieuwe boxsets. De eerste boxset heet de Christopher Reeve Legacy Collection en bevat alle vier de Superman films met Christopher Reeve. Voor de echte fan is er ook nog de Ultimate Collection. Deze boxset bevat naast de vier originele films ook nog het nieuwe avontuur Superman Returns en twee extra schijven vol met extra\'s.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1980
Speelduur: 122 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931101080

• Theatrical trailer
  • Audiocommentaren (2x)
  • Introduction By Richard Donner
  • Superman II: Restoring The Vision
  • Justice League Heroes Videogame Trailer
  • The Making Of Superman II
  • Superman 50th Anniversary
  • First Flight: The Fleischer Superman Series
  • Famous Studios' Superman

Beide versies van de film staan in het formaat 2.40:1 op de DVD en het beeld is anamorf. De kwaliteit van de twee films is nagenoeg gelijk en dit betekent een goede beeldkwaliteit voor beide versies. De kleuren ogen lekker fel maar hebben hier en daar die typische jaren \'80 uitstraling. De scherpte van het beeld is ruimschoots voldoende, hier en daar zijn wat softe momenten zichtbaar. Contrast en schaduwdetail zijn ook voldoende en alle donkere scènes zijn prima te volgen. De verschillende tinten zwart komen goed over en zijn mooi diep van kleur. Af en toe zijn er wat kleine beschadigingen zichtbaar, ook filmgrain is regelmatig aanwezig, variërend in grofte en hoeveelheid. Verder zien we soms wat edge enhancement opduiken en ook is er af en toe wat posterisatie en beeldruis zichtbaar. Transfers die, zeker gezien de leeftijd van de films, er nog mee door kunnen, maar uiteraard niet te vergelijken zijn met de beeldkwaliteit van de recente films.
De versie van Richard Donner is verdeeld in 33 hoofdstukken en de versie van Richard Lester in 37. De optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid bij beide versies wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. De tracks van de film komen nagenoeg overeen en klinken vrij goed voor een film van 26 jaar oud. De Richard Donner versie klinkt iets beter, dit omdat het geluid opnieuw gemixt is voor de uitgave en ook zijn hier veel nieuwe effecten toegevoegd. Toch is het gebruik van de surroundspeakers minimaal en slechts hier en daar zijn wat effecten te horen. Dit geldt ook voor de originele uitgave van Superman II. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen waarbij de muziek en overige geluiden prima tot hun recht komen. Het LFE kanaal laat vooral tijdens de actiescènes een mooi diep laag horen die het geheel goed ondersteunt. Al met al twee prima tracks die ruimschoots voldoen.
De al bestaande versie van de film is ook nog te bekijken met een Dolby Digital 2.0 surround track (192 kb/s) en deze track kan het uiteraard niet opnemen tegen de 5.1 track. Toch klinkt ook deze track ruimschoots voldoende. Dialogen klinken mooi helder en zijn goed te volgen en de achterkanalen worden soms gebruikt voor het weergeven van effecten.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

In deze uitgave zijn twee slimcases te vinden, één met de Richard Donner versie en één met de originele bioscoopversie van Richard Lester. Op de tweede schijf van de Lester versie zijn alleen extra\'s te vinden, maar ook op de andere twee schijven zijn extra\'s geplaatst. Vrijwel alle extra\'s zijn nieuw aangezien de eerdere uitgave van Superman vrijwel geen extra\'s had.

Superman II: The Richard Donner Cut

Introduction By Richard Donner (1 min.)
Je hebt als kijker de keuze om de film te beginnen met een introductie van Richard Donner waarin hij wat zaken uitlegt over het totstandkomen van zijn versie. We zien ook enkele korte beelden van het bij elkaar zoeken van al het filmmateriaal en het restaureren van de scènes. De introductie is ook los te bekijken via het Special Features menu.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar is ingesproken door regisseur Richard Donner en creative consultant Tom Mankiewicz. Uiteraard wordt er vooral ingegaan op de verschillen tussen beide versies van de film en het maken van deze versie. Duidelijk wordt wel dat Donner een beetje een hekel heeft aan Richard Lester en het feit dat hij scènes moest gebruiken van deze man is iets waar hij niet blij mee is. Soms slaat hij wat door hierin want sommige scènes waren best te pruimen.

Superman II: Restoring The Vision (13 min.)
Een documentaire die geheel in het teken staat van het maken van de Richard Donner Cut. We krijgen te zien hoe er werd begonnen met het bij elkaar zoeken van al het door Donner geschoten materiaal, het sorteren hiervan en het opnieuw in elkaar zetten van de film. We zien Donner en zijn medewerkers bezig in de studio en ook worden de pijnpunten uitgelegd en de problemen waar de makers tegenaan liepen.

Deleted Scenes
Zes verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of allemaal achter elkaar.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Justice League Heroes Videogame Trailer (1 min.)
Een trailer van het spel Justice League Heroes.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Superman II

Disc 1

Deze versie van de film bevat een commentaar van producenten Ilya Salkind en Pierre Spengler. Het is een wat standaard commentaar waarin de vaste zaken worden besproken zoals het totstandkomen van de film, de opnames en de cast. Ook wordt er uiteraard ingegaan op het binnenhalen van Richard Lester en het laten gaan van Donner.

Superman\'s Soufflé: Deleted Scene (39 sec.)
Een verwijderde scène waarin Superman soufflé maakt met zijn laserogen.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer (2 min.)
Bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.40:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Disc 2

The Making Of Superman II (50 min.)
Een uitgebreide making of van de film gemaakt rond de tijd dat de prent in de bioscopen te zien was. Er zijn veel beelden te zien van achter de schermen tijdens de opnames, interviews met de cast en crew en krijgen we te zien hoe de sets en special effects tot stand zijn gekomen. De beeldkwaliteit is erg belabberd, maar toch nog altijd erg interessant om te zien hoe een film gemaakt begin jaren \'80.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Superman 50th Anniversary (48 min.)
Een documentaire uit 1988 waarin de 50e verjaardag van Superman gevierd wordt. De documentaire wordt op humoristische wijze gepresenteerd door Dana Carvey en gedurende de speeltijd nemen de makers een kijkje in het leven van de Man van Staal. We zien hoe hij bedacht werd, zijn allereerste avonturen in stripvorm, maar ook de televisieseries, films en andere zaken waarin Superman het onderwerp was.

First Flight: The Fleischer Superman Series (12 min.)
Een featurette over het ontstaan en de invloed van de Fleischer tekenfilms die begin jaren \'40 gemaakt werden. Deze tekenfilms zette Superman echt op de kaart en veel dingen uit de cartoons worden nu nog gebruikt in de films en series.

Famous Studios\' Superman
De Fleischer Studios werden overgenomen door Paramount en de Superman tekenfilms werden nu gemaakt door de nieuwe Famous Studios. Hier zijn de acht cartoons te bekijken die gemaakt werden door deze studio. De negen originele Fleischer cartoons zijn te vinden op de 4-Disc Special Edition van Superman: The Movie.

Superman is terug in dit eerste vervolg en hierin moet hij het opnemen tegen drie criminelen van zijn thuisplaneet Krypton. Het trio heeft dezelfde krachten als Superman en hierdoor is het voor hem extra moeilijk hen te verslaan. Bovendien moet hij ook nog afrekenen met Lex Luthor en komt Lois Lane achter zijn ware identiteit. Superman II is een film met een lange geschiedenis. Zoals hierboven te lezen is werd regisseur Richard Donner vervangen door Richard Lester, die zijn eigen visie aan de prent meegaf. Nu, na jaren van lobbyen door fans, is dan eindelijk de versie te bekijken zoals Donner die voor ogen had. Beide versies van de film zijn te vinden in deze uitgave, aangevuld met enkele interessante extra\'s. De beeld en geluidskwaliteit van beide versies zijn ruim voldoende en deze set is dan ook verplichte kost voor de echte fan.