Only Fools and Horses – Seizoen 2

07-12-2006

6.4

Only Fools and Horses – Seizoen 2 (DVD)

In de Engelse comedyserie Only Fools and Horses zie je hoe de broers Derek \"Del boy\" Trotter (David Jason) en Rodney Trotter (Nicholas Lyndhurst) vanalles doen om rond te kunnen komen. Vaak komt dat neer op het verkopen van niet-zo-legale zaken en het ontduiken van de belasting. Vanuit hun woning, inclusief opa (Lennard Pearce), worden tal van plannen gesmeed om het Grote Geld te verdienen, maar meestal loopt het net even anders dan de heren gedacht hadden. In het tweede seizoen beleven ze de volgende avonturen:

The Long Legs of the Law: Rodney heeft eindelijk een date, maar Del is daar niet zo blij mee. Het is namelijk een politieagente, dus Rodney\'s loslippigheid over Del\'s twijfelachtige handeltjes zou Del wel eens fataal kunnen worden.

Ashes to Ashes: Trig verkoopt Del een aantal voorwerpen uit het huis van zijn onlangs overleden grootvader, met als klapstuk twee grote decoratieve urnen. Maar om de inhoud van een van de twee urnen zit Del niet echt te springen.

A Losing Streak: Del en zijn aartsvijand, de gluiperige Boycie, dagen elkaar uit tot de grootste pokermatch die Peckham ooit gezien heeft. Maar of het er daarbij eerlijk aan toegaat?

No Greater Love: Rodney heeft een nieuwe liefde. De vrouw is echter twee keer zo oud als hem. Del overlaadt Rodney met broederlijk advies, maar daar zit Rodney niet altijd op te wachten.

The Yellow Peril: Om geld te verdienen haalt Del de klus binnen om een Chinees restaurant te schilderen. Het is echter maar de vraag of het zo verstandig was om dat Rodney en opa te laten doen.

It Never Rains…: Het is tijd voor een welverdiende vakantie. Del en Rodney zijn van plan om in Benidorm de bloemetjes buiten te gaan zetten, maar ze kunnen opa natuurlijk niet thuis laten zitten.

A Touch of Glass: Del, Rodney en opa helpen een vrouw met autopech, die een kast van een huis blijkt te wonen. En Del is natuurlijk niet vies van een beetje klasse.

Het tweede seizoen van de succesvolle Engelse comedyserie Only Fools and Horses, oorspronkelijk uitgezonden in 1982, heeft de liefhebber een aantal leuke afleveringen te bieden. Bijvoorbeeld ‘A Losing Streak’, waarin Del tegenover de gluiperige Boycie komt te staan. Of ‘It Never Rains’, waarin Del en Co op vakantie gaan in Benidorm (overigens gewoon opgenomen in Engeland) en daar meer over opa’s jeugd komen te weten. Wat vooral opvalt tijdens dit tweede seizoen is dat personages erg goed geschreven zijn. Uiteraard gaat het in essentie om bekende typetjes met hun bekende gedrag, maar men heeft de karakters ook een duidelijke menselijke kant gegeven. Zo zie je bijvoorbeeld hoe Del en Rodney om zijn gegaan met de vroege dood van hun moeder en hoor je meer over opa’s verleden en zijn rol bij de Trotters. Dit alles overigens zonder ongepast zoetsappig te worden: ook op de “menselijke momenten” hoef je niet lang te wachten op een goed getimede grap. Voor de liefhebber van Engelse humor valt er dan ook genoeg te lachen. Weliswaar zijn de grappen zo nu en dan behoorlijk voorspelbaar, maar het aanstekelijke acteerwerk en de personages maken veel goed. Eerder zagen we bij het eerste seizoen dat op de Nederlandse R2-DVD een aflevering ontbreekt, namelijk de kerstspecial. Ook nu is het seizoen niet compleet. Sterker nog, dit maal zijn er maar liefst twee afleveringen afwezig. Het gaat om twee specials (waaronder de kerstspecial) die uitgezonden werden aan het eind van het seizoen. Importeren uit Engeland biedt deels een oplossing, want op hun DVD-uitgave is de kerstspecial wel aanwezig (de andere special ontbreekt eveneens). De reden dat wij deze moeten missen? Geen idee, maar het kost Warner een punt aftrek op de beoordeling van de inhoud.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1982
Speelduur: 204 min
EAN: 7321932867435

Only Fools and Horses heeft oorspronkelijk (uiteraard) de verhouding van 1.33:1 en het tweede seizoen staat ook als zodanig op DVD. De transfer heeft een aanvaardbare scherpte, maar laat qua kleurweergave wel wat te wensen over. De kleurverzadiging verschilt weliswaar per scène/aflevering, maar gemiddeld gezien oogt het beeld behoorlijk flets. Geen enorme verrassing gezien de leeftijd van de serie. Verder valt op dat de transfer over het algemeen erg schoon is. Alleen bij het buiten opgenomen materiaal duikt er wat vuil op. Bij de buitenopnames van “It Never Rains…” daarnaast ook nog de nodige beeldruis. Ook is er sporadisch wat aliasing zichtbaar, maar dat is eigenlijk alleen storend bij de openingstune. Geen spectaculaire beeldkwaliteit, maar acceptabel is het wel.

De cover van het tweede seizoen van Only Fools and Horses vermeldt dat de DVD een Dolby Digital 1.0 monotrack bevat. Dit klopt niet helemaal: het geluid is inderdaad mono, maar staat als DD 2.0-spoor (224kbit/s) op DVD. Niet dat daar in de praktijk veel verschil tussen is, want via de ProLogic-stand op de versterker komt het geluid van de 2.0-track eveneens alleen uit de centerspeaker. De kwaliteit van het spoor is acceptabel. De dialogen zijn altijd goed verstaanbaar en zaken als ruis en gekraak vormen geen hoorbaar probleem. Kleine tekortkoming zijn de ietwat schelle klank en de vervorming die optreedt bij hard geluid, zoals gelach en applaus. Maar dat is niet storend genoeg om het geluid met een onvoldoende te bestraffen.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Only Fools and Horses is een Engelse comedyserie rond de louche handelaar Derek \"Del boy\" Trotter, die alle (al dan niet legale) mogelijkheden tot geld verdienen aangrijpt. Het tweede seizoen bevat een aantal leuke afleveringen en is zeker het bekijken waard voor de liefhebber. De DVD-uitgave is niet echt spectaculair. De beeld- en geluidskwaliteit zijn acceptabel, maar extra’s ontbreken in iedere vorm. Bovendien ontbreken er twee specials uit het tweede seizoen (waaronder de kerstspecial) op de DVD. Dan hebben de Engelsen iets meer geluk, aangezien hun R2-uitgave wel de kerstspecial bevat.