Chronicles of Narnia, The: The Lion, The Witch and The Wardrobe (Extended Edition)

03-12-2006

8.6

Chronicles of Narnia, The: The Lion, The Witch and The Wardrobe (Extended Edition) (DVD)

Onderstaande recensie is gebaseerd op onze recensie van De Kronieken van Narnia: De Leeuw, De Heks en De Kleerkast – Special Collector’s Edition.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog moeten de twee broers Peter (William Moseley) en Edmund Pevensie (Skandar Keynes) en hun twee zusters Susan (Anna Popplewell) en Lucy Pevensie (Georgie Henley) hals over kop vluchten naar het platteland. Aldaar worden ze opgevangen door Mrs. MacReady (Elizabeth Hawthorne), de huishoudster van professor Kirke (Jim Broadbent), die niet gestoord mag worden. Wanneer de kinderen in het huis verstoppertje spelen, komt de kleine Lucy in een kamer met een bijzondere kleerkast. Als zij zich in de kleerkast verstopt, ontdekt zij de wondere wereld die Narnia wordt genoemd. Aldaar ontmoet zij de faun Mr. Tumnus (James McAvoy), die Lucy ogenschijnlijk aardig benaderd. Maar Tumnus biecht Lucy op dat hij, terwijl zij kort sliep, iets onaardigs heeft gedaan. Hij heeft Jadis, de Witte Heks (Tilda Swinton) laten weten dat er een mens in Narnia is. Het land van Narnia was ooit een vredig land, maar is nu door de betovering van de Witte Heks een koude bevroren wereld waar het eeuwig winter is. Lucy vlucht via de kleerkast weer terug in het huis, waarbij haar broers en zuster haar verhaal natuurlijk niet geloven. Als alle vier de kinderen later de betoverde wereld van Narnia betreden, komen zij al snel in aanraking met de ijzige kracht van de Witte Heks. Hun komst ontketent een verbeten strijd met de Witte Heks, die ten koste van alles de macht in Narnia wil hebben. De kinderen worden in de strijd tegen de Witte Heks geholpen door twee sprekende bevers, die hen leiden naar de wijze leeuw Aslan (Liam Neeson) en zijn leger van sprekende dieren.

De Britse schrijver Clive Staple “Jack” Lewis (1898-1963), van Ierse afkomst, is vooral bekend geworden door zijn christelijke boeken. Deze christelijke boeken zijn zowel verhandelend als sciencefiction, waarin veelal een waarschuwing richting het werk van de duivel is vervat. Lewis heeft in de jaren ’50 ook zeven sprookjesboeken voor kinderen geschreven, waarin de fantasiewereld Narnia centraal staat. Het eerste boek in deze serie, dat Lewis in 1950 schreef, is het boek “The Lion, the Witch and the Wardrobe”. In Nederland verscheen in 1956 de vertaling met de titel “Het betoverde land achter de kleerkast”. De Walt Disney filmstudio verfilmde dit boek in 2005 onder de titel De Kronieken van Narnia: De Leew, de Heks en de Kleerkast, ofwel in het Engels The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe. Bij de heruitgave van het boek in 2005 in ons land is nu ook de aangepaste Nederlandse titel gebruikt.
In Amerika en Engeland zijn deze kinderverhalen van Lewis bekend veronderstelde literatuur, in Nederland en België zijn deze boeken veel minder bekend. Alhoewel Lewis in 1959 zelf gezegd zou hebben dat hij fel tegen een verfilming van de boeken is, heeft Walt Disney Pictures in 2005 de verfilming van The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe in release gebracht. Waarschijnlijk mede ingegeven door het bijzonder grote succes van fantasiefilms als Harry Potter en Lord of the Rings. Dankzij moderne computer technieken is regisseur Andrew Adamson in staat geweest de fantasiewereld van C.S. Lewis tot leven te brengen op het witte doek. Ondanks dat Disney deze film gemaakt heeft en het de verfilming van een kinderboek betreft, is De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast geen film voor allerkleinsten geworden. Daarvoor is het verhaal te lang, te eng en te gewelddadig. De film is meer iets voor de wat oudere jeugd en heeft daarbij terecht een leeftijdsindicatie van 12 jaar meegekregen. Adamson schotelt je een fraai vormgegeven fantasiewereld voor met sprekende dieren, faunen, dwergen, centauren en reuzen. Hierbij leunt de film natuurlijk zeer zwaar op de computer gegenereerde special effects, net als eerder genoemde fantasiefilms. In het algemeen zijn de special effects zeer fraai gemaakt. Om een voorbeeld te noemen, in de hele film komt geen enkele echte leeuw voor. Bij enkele scènes kun je toch ook wel zien dat special effects zijn toegepast, maar dat mag de pret niet drukken. De visuele effecten zijn begin dit jaar genomineerd voor een Oscar, maar wonnen deze prijs niet. Met de rol van de computer in de film weet regisseur Andrew Adamson uit Nieuw Zeeland wel raad. Adamson was als regisseur mede verantwoordelijk voor de succesfilms Shrek en Shrek 2.
Naast de sprekende dieren, worden de hoofdrollen vervult door de vier kinderen. Met uitzondering van Anna Popplewell hebben deze jonge acteurs nauwelijks enige filmervaring. Voor de 10 jaar oude Georgie Henley is deze film haar debuut op het witte doek. De rol van de gemene Witte Heks wordt met ijzige overtuiging gespeeld door de ervaren Engelse actrice Tilda Swinton. Ondanks haar Engelse achtergrond had zij de boeken van Lewis voor het filmen nog nooit gelezen. Kritieken zijn er ook op de film. De meeste kritiek richt zich op de te oppervlakkige verfilming, waarbij de mooie plaatjes belangrijker zijn dan de diepere betekenis van het verhaal. Ook achter deze vertelling van Lewis zou een diepere christelijke betekenis liggen, waarbij de leeuw Aslan God is en de Witte Heks de duivel en de inzet van de strijd de mens is.
Mede producent Walden Media zou het doel hebben om alle zeven delen van de Kronieken van Narnia te willen verfilmen. In 2007 wordt de verfilming van het eerste boek van deze kronieken, genaamd The Chronicles of Narnia: Prince Caspian in de bioscopen verwacht. Dit boek is door Lewis weliswaar als tweede boek geschreven, maar is chronologisch gezien het vierde verhaal. Verhaaltechnisch gaat Prins Caspian verder waar \'De Leeuw, De Heks en de Kleerkast\' is gestopt. Regisseur Andrew Adamson zetelt dan wederom in de regiestoel. Tot het zover is, kun je van zijn verfilming van The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe genieten.

Een half jaar geleden heeft Buena Vista De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast in twee DVD versies uitgebracht. Een 1-disc versie met de film en enkele extra’s en een “Special 2-disc Collector’s Edition”. Nu bespreken we de nieuwe 4-disc Extended Edition. Belangrijkste verschillen: de film is met zeven minuten verlengd en er zijn twee DVD’s met nog meer bonusmateriaal toegevoegd. De toevoeging van zeven minuten extra beeldmateriaal is vrij onopvallend en heeft de film niet wezenlijk veranderd. Het zijn subtiele uitbreidingen op tal van momenten in de film. Op de cover wordt een speeltijd van 155 minuten genoemd. Dit is niet juist, de correcte speeltijd van deze verlengde versie is 144 minuten.

Genre: Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 144 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418105761

• Bloopers
  • Gesproken toelichtingen
  • Narnia Nieuwtjes
  • Het creëren van Narnia
  • Wezens, Legenden & Het Land
  • C.S Lewis, hij die over Narnia droomde
  • De complete productie-ervaring

De film is vastgelegd op Super 35 mm film. De film staat ook nu met een beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. En wederom ziet het beeld er zeer fraai uit. Vergeleken met de vorige uitgave valt direct op dat de kwaliteit van het beeld is verbeterd. Duidelijk is te zien dat de detaillering van het beeld zichtbaar beter is. Om een vergelijking mogelijk te maken, hebben we bij deze recensie exact dezelfde screenshots geplaatst als bij onze recensie van de vorige uitgave. Aan de hand van deze screenshots kun je goed zien dat het detailniveau merkbaar is toegenomen. Verder is het beeld gelijk gebleven. Nog steeds geeft de transfer de sfeervolle fantasiewereld van Narnia zeer fraai en filmisch weer. De kleuren ogen helder, zijn goed verzadigd en zien er natuurlijk uit. De film heeft bij de scènes waarin Narnia nog een winterlandschap is, een stilistisch aangepast en koeler ogend kleurenpalet. Contrast en zwartniveau van het beeld zijn wederom goed. Het beeld is verder vrij van fouten. Filmgrain is tot een minimum beperkt.
De film is wederom verdeeld in 24 chapters (hoofdstukken). De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is netjes weggewerkt en niet merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk met een goede vertaling. De optionele Nederlandse ondertiteling is geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst, net boven de zwarte balk.

Bij de geluidstrack is niets veranderd, behalve dat op deze release nu ook de Vlaamse soundtrack is toegevoegd. Je hebt dus keuze uit de Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s), de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie, beide ook in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). Wat betreft kwaliteit is de soundtrack niet veranderd. Maar wederom jammer dat niet de hogere bitrate voor het geluid is gebruikt. Dit had de detaillering, dynamiek en laagcontrole van de soundtrack zeker in positieve zin te goede gekomen. Des te meer jammer, dat we ook nu weer de Engelse DTS track moeten missen. Neemt niet weg dat de soundtrack onverminderd goed klinkt en een mooie surround geluidsbeeld laat horen waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De zeer fraaie filmmuziek komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers, de surrounds voegen daar een ruimtelijke dimensie aan toe. De filmgeluiden beperken zich niet alleen tot de voorste speakers, de surrounds worden frequent en zeer duidelijk gebruikt voor de omgevingsgeluiden en menig geluidseffect. Als geheel geeft dit een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. Let maar eens op het indrukwekkende gebrul van de leeuw Aslan. Ook het LFE kanaal wordt diverse momenten goed gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven.
Traditiegetrouw bij een Disney film is er ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig, evenals nu ook een Vlaamse nasynchronisatie. Bij deze nasynchronisatie kunnen we vraagtekens voor wat betreft noodzaak zetten. Gezien de leeftijdsindicatie van 12 jaar zou een nasynchronisatie voor deze leeftijdscategorie niet nodig zijn. De nasynchronisatie klinkt op zich goed, maar de ingesproken stemmen missen de emotie. Voor allerkleinsten voldoende, maar daarvoor is de film dan weer niet geschikt.

De vernieuwde breedbeeld Nederlandstalige menuschermen zijn wederom fraaie animaties met fragmenten van de filmmuziek als achtergrondgeluid. De extra’s op eerste en de tweede DVD zijn (nagenoeg) identiek aan de extra’s van de eerdere 2-disc Collector’s Edition. De nieuwe extra’s staan op de derde en vierde DVD van deze nieuwe uitgave. Omwille van compleetheid vermelden we hieronder weer alle extra’s. Tenzij anders vermeld zijn de extra’s in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

DVD 1

De film bekijken met introductie van regisseur Andrew Adamson (1½ min)
Het enige nieuwe extraatje op deze eerste DVD. Regisseur Andrew Adamson heet je kort welkom bij de extended versie van de film.

De Bloopers van Narnia (4½ min)
De opnames waarin per ongeluk of express wat fout gaat. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Ontdek Leuke Narnia Nieuwtjes
Beleef de film opnieuw met optionele interessante pop-up nieuwtjes over de schrijver C.S. Lewis, de wezens en de wereld van Narnia. In de vorm van tekstballonnen wordt tijdens de film allerlei wetenswaardigheden getoond over het verhaal, de karakters, de schrijver en het maken van de film. Deze optie gaat ten koste van de ondertiteling.

Gesproken toelichtingen
Met keuze uit twee audiocommentaren:

Gesproken toelichting van de regisseur en de vier kinderen
Regisseur Andrew Adamson haalt samen met de jeugdige acteurs Georgie Henley, William Mosely, Anna Popplewell en Skandar Keynes leuke herinneringen op aan het maken van de film. Adamson is hierbij voornamelijk aan het woord en stelt hierbij vragen aan de jongeren. Geluid is DD1.0 (bitrate 96 kb/s).

Gesproken toelichting van het productieteam
Regisseur Andrew Adamson, producent Mark Johnson en productieontwerper Roger Ford wisselen anekdotes uit en geven achtergrondinformatie bij de scènes uit de film. Een bijzonderheid die genoemd wordt is het feit dat de film chronologisch is opgenomen. Goed en informatief commentaar. Geluid is DD1.0 (bitrate 96 kb/s).

DVD 2

Het Creëren van Narnia
Met drie vervolgkeuzen:

Kronieken van een Regisseur (38 min)
Regisseur Adrew Adamson vertelt in de vorm van een soort persoonlijk logboek hoe het proces van realisatie van de film in zijn werk is gegaan.

De Magische Reis van de Kinderen (26½ min)
De drie jeugdige acteurs William Moseley, Georgie Henley en Anna Popplewell hadden nauwelijks acteerervaring. Je ziet hoe ze een rol moeten spelen tegen de achtergrond van een nog niet gerealiseerde fantasiewereld. Ook zie je hoe de jonge Georgie Henley met een blinddoek op de set echt voor het eerst de besneeuwde wereld van Narnia zag. Met interviewfragmenten met de regisseur en de jonge acteurs.

De Ontwikkeling van een Epos
Dit herbergt weer vier vervolgkeuzen:

Uit het Brein van één Man (4 min)
Korte biografie over de Britse schrijver C.S. Lewis.

Beeldende Vertellers (55 min)
Een in acht hoofdstukken opgedeelde featurette over de verschillende productiestadia van de film. Elk onderdeel behandelt een aspect van de productie waardoor een mooi overzicht wordt gegeven hoe de film tot stand is gekomen. Alles apart te bekijken of aaneengesloten met de alles spelen optie.

Het Creëren van de Wezens (54 min)
Een featurette die in elf hoofdstukken is opgedeeld. Alles draait hierin om het ontwerp van de verschillende wezens en dieren. Met veel interviewfragmenten en vergelijkende beelden tijdens de ontwikkeling en het definitieve filmbeeld. Alles apart te bekijken of aaneengesloten met de alles spelen optie.

Analyse van een Scène: De Smeltende Rivier (11½ min)
Waarin je gedetailleerd ziet hoe de scène bij de smeltende rivier tot stand is gekomen.

Wezens, Legenden en het Land

Wezens uit de Hele Wereld (14 min)
De belangrijkste karakters en wezens uit de film, waaronder de Witte Heks, Aslan en Mr. Tumnus nader worden toegelicht. Featurette is opgedeeld in elk keuzen voor de verschillende karakters. Alles apart te bekijken of aaneengesloten met de alles spelen optie.

Narnia Ontdekken
De landkaart van Narnia, waarbij je de belangrijkste plekjes kunt selecteren, waarna je er met een combinatie van 3D animaties, tekeningen, etc. een stukje uitleg over krijgt.

Legenden door de Jaren Heen
Aan de hand van een tijdbalk maak je een korte reis door de tijd in de wereld van Narnia.

Op deze DVD is ook nog een easter egg te vinden.

DVD 3

Deze DVD start met enkele (verplicht te kijken) promotietrailers voor andere Buena Vista uitgaven. Even op de menutoets drukken om ze over te slaan en om direct naar het DVD menu te gaan.

C.S. Lewis: Dromer van Narnia (76 min)
Een nieuwe, uitgebreide documentaire over het leven en het werk van de schrijver C.S. Lewis. Uiteraard ook aandacht over het hoe en wat van de Narnia boekenreeks. De documentaire is opgedeeld in acht hoofdstukken die ieder apart te selecteren zijn. Beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

DVD 4

Visualisatie van De Leeuw, De Heks en De Kleerkast (140 min)
Een bijzonder uitgebreide making of documentaire waarin het complete proces en alle stappen van de filmproductie aan bod komen. Uiteraard met interviewfragmenten, beelden op de set en filmfragmenten. Bijzonder informatieve documentaire, die ingeleid wordt door producent Mark Johnson.

Een Scène uitgediept: Achter het Gevecht (8 min)
Met een prima uitleg hoe de veldslagscène is gefilmd en met behulp van de computer compleet is gemaakt.

Artwork van Narnia
Met keuze uit een groot aantal tekenen, foto’s en ander grafisch materiaal.

De 4-disc Extended Edition is verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking. In deze verpakking zit een boekje (Companion Guide) met wat summiere visuele informatie over de film. Aan de binnenzijde van de verpakking is nog een plattegrond van Narnia opgenomen. Het geheel zit in een zeer fraaie zilver glanzende slipcase met reliëfopdruk.

Walt Disney is begonnen met de verfilming van de kinderboeken van de Britse schrijver C.S. Lewis, genaamd The Chronicles of Narnia / De Kronieken van Narnia. De eerste film is het meest bekende verhaal van The Lion, The Witch and the Wardrobe / De Leeuw, De Heks en De Kleerkast. In dit verhaal komen vier kinderen via een geheimzinnige klerenkast in de magische wereld van Narnia. De wereld van Narnia, met haar sprekende dieren, faunen, dwergen en reuzen, is gevangen in een ijzige betovering van de Witte Heks. Samen met de wijze leeuw Aslan voeren de kinderen de strijd tegen deze heks om Narnia te bevrijden van haar ijzige krachten. Regisseur Andrew Adamson heeft mede dankzij door computer gegeneerde beelden er een fraaie fantasieverfilming van gemaakt. Door het donkere karakter van de film en het aanwezige geweld is het leeftijdsadvies van de film 12 jaar.
De film is door Buena Vista heruitgebracht op een 4-disc versie. Het is een zogenaamde Extended Edition, waarbij de filmduur met zeven minuten is toegenomen. De toevoegingen zijn subtiel en voegen weinig nieuwe elementen toe aan de verfilming. De kwaliteit van het beeld is nog iets verbeterd. De geluidskwaliteit is onverminderd goed gebleven. Alle extra’s van de eerdere 2-disc Special Collector’s Edition zijn nu ook weer opgenomen. Aanvullend zijn twee uitstekende lange documentaires toegevoegd. Een over het leven van schrijver C.S. Lewis en een zeer uitgebreide making of documentaire. Het geheel is verpakt in een zeer fraai ogende glanzende slipcase met reliëfopdruk. Of dit alles vervanging van je eerder aangeschafte 2-disc editie rechtvaardigt, is een persoonlijke keuze.