American Gigolo

19-07-2001

2.6

American Gigolo (DVD)

Julian Kay (Richard Gere) is een gigolo. Julian is mooi, heeft een jongensachtige erotische uitstraling, weet zich goed te kleden met z’n vele Armanni pakken en spreekt 6 talen. Julian’s specialiteit is het behagen van oudere vrouwen en hij wordt hier goed voor betaald.
Julian krijgt zijn opdrachten onder andere van Anne (Nina van Pallandt). Maar nu krijgt Julian een ‘klusje’ bij de familie Rheiman van ene Leon James (Bill Duke). Wat achteraf een wat ruige klus (bondage) blijkt te zijn, dit tot weerzin van Julian.
In een restaurant ziet Julian een mooie vrouw (Lauren Hutton), waarvan hij denkt dat ze Frans is. Hij spreekt haar aan, en komt al snel tot de ontdekking dat zij gewoon Amerikaanse is en zij Michelle heet. Hij verontschuldigd zich voor zijn vergissing en wil weer gaan. Maar zij weet hem te boeien en samen brengen ze de nacht door. Michelle is gek op hem, maar ook Julian voelt zich steeds meer tot haar aangetrokken.
Dan staat op een dag politie-inspecteur Curtis (David Cryer) voor Julian. Mevrouw Rheiman is vermoord en inspecteur heeft enige vragen aan Julian. Maar al snel blijkt dat Julian de (enige) verdachte is en de inspecteur vast besloten is om hem te pakken. Julian heeft het gevoel dat het een val is, maar kan hij dit bewijzen? En snel zal blijken dat het mooie wereldje vol rijke vrouwen waarin Julian leeft hem volledig laat vallen. Op één na….

American Gigolo is een film uit 1980 en voor die tijd een gewaagde film. Een film met een sterk erotische uitstraling waarin het werkwoord f**k redelijk vaak wordt gebruikt. Naar het schijnt werden Christopher Reeve en John Travolta voor de hoofdrol benaderd, maar beiden hebben voor deze rol bedankt. De film betekende uiteindelijk een doorbraak voor Richard Gere, die in deze film en ook zijn latere films de mooie jongen speelt. Let maar eens op de wijze waarop Richard Gere loopt.
De goed passende muziek is van Giorgo Moroder, het is echt jaren ’80 disco- en synthesizermuziek. De muziek werd in 1981 genomineerd voor een Golden Globe.

Genre: Thriller
Jaar: 1980
Speelduur: 112 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865555491

• Bioscoop trailer

De film staat in het beeldverhouding 1.78:1 anamorf op deze DVD. Wanneer de film start, is het even schrikken. Het beeld van het Paramount logo is vreselijk slecht. Maar gelukkig meteen daarna is het beeld stukken beter. Voor een film uit 1980 ziet het beeld er verrassend goed uit. Er is nauwelijks sprake van beschadiging of vuil op de filmprint. Het beeld is contrastrijk en het zwartniveau is goed. De scherpte en ook de detaillering is redelijk. De kleuren zijn iets te sterk en de algehele kleurindruk neigt naar een beetje bruinig. Vooral de huidtinten komen iets te gebruind over. Er is wel duidelijk beeldruis en een grovere filmkorrel zichtbaar.
De film is netjes verdeeld in 27 tracks, de laagwisseling is ligt tussen twee scènes in, is wel merkbaar maar daardoor niet storend. De ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

De Engelse soundtrack is opnieuw gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Vooral de muziek van Giorgo Moroder klinkt hier verrassend goed. Deze muziek klinkt vol met goed aanwezig laag, is ruimtelijk en is door een goed hoog ook mooi gedetailleerd. Bij de muziek wordt goed gebruik gemaakt van de achterkanalen.
De film is verder vooral dialoog georiënteerd met enige omgevingsgeluiden. Verwacht in deze film geen speciale effecten. Zowel de dialoog als de andere geluiden komen uit de centerspeaker, bij de omgevingsgeluiden wordt soms een beetje gebruik gemaakt van de achterspeakers. De dialogen klinken redelijk goed verstaanbaar, maar zijn wel wat aan de zachte kant. Doordat er iets te weinig hoog in zit, klinken de dialogen iets dof. Met name tegen het eind van de film, klinken de dialogen soms een beetje vervormd. Verder is het een goede soundtrack die zeer aangenaam overkomt.
De DVD bevat ook een nagesynchroniseerde Duitse mono soundtrack (DD2.0 – 192 kb/s).

Het menu is een statisch plaatje in breedbeeld, zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staat slechts één extra, een “Theatrical Trailer” van bijna 2 minuten, in 1.78:1 letterbox formaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. Zonder ondertiteling. De beeld- en geluidskwaliteit van de trailer is beduidend minder dan van de film en doet je beseffen hoe goed de film opgeknapt is.
Bij de DVD zit nog een losse inlay met de tracklisting.

American Gigolo is een stijlvolle, seksueel geladen film, die enigszins traag overkomt. De film is getypeerd als ‘thriller’, maar echt spannend is hij toch niet. De beeldkwaliteit is redelijk goed, zo ook het geluid. Als extraatje is alleen een bioscooptrailer beschikbaar.