Jamiroquai - High Times: Singles 1992-2006

Wilbert Rietman
27-11-2006

7.4

Jamiroquai - High Times: Singles 1992-2006 (DVD)

Jamiroquai is een Britse band, opgebouwd rond zijn boegbeeld en zanger Jay Kay. De muziek van Jamiroquai bestaat uit een combinatie van funk, soul, jazz en sterke Stevie Wonder-invloeden (alles bij elkaar ook wel acid jazz genoemd). Zanger Jay Kay zingt voornamelijk over milieu en politieke zaken en in de videoclips steekt hij zijn voorliefde voor het Italiaanse automerk Ferrari niet onder stoelen of banken. In 2006 verschijnt er een verzamelaar van de band, met daarop al hun hits. Tegelijkertijd werd deze DVD, die dezelfde titel draagt, uitgebracht met daarop alle clips van de band.

De tracklist:

1. When You Gonna Learn
2. Too Young to Die
3. Blow Your Mind
4. Emergency on Planet Earth
5. If I Like It Do It
6. Space Cowboy
7. Half the Man
8. Light Years
9. Stillness in Time
10. Virtual Insanity
11. Cosmic Girl
12. Alright
13. High Times
14. Deeper Underground
15. Canned Heat
16. Supersonic
17. King for a Day
18. Black Capricorn Day
19. Little L.
20. You Give Me Something
21. Love Foolosophy
22. Corner of the Earth
23. Feels Just Like It Should
24. Seven Days in Sunny June
25. (Don’t) Give Hate a Chance

Jamiroquai\'s eerste single, When You Gonna Learn werd uitgebracht in 1992. Na deze succesvolle debuutsingle tekent Jay Kay (de onbetwiste leider van de band), een contract bij Sony voor maar liefst acht albums. Na het eerste album Emergency on Planet Earth vinden er een aantal wisselingen in de bezetting plaats, iets wat tot op de dag van vandaag wel vaker gebeurt bij de band. 1997 Is het jaar van de grote doorbraak van de band met hun derde album Travelling Without Moving en de veelvoudig bekroonde videoclip van de hit Virtual Insanity. De vroegere stijl van de band werd ook wel acid jazz genoemd, maar dankzij Jay Kay\'s interesse in funk- en discomuziek, veranderde de stijl van de band langzamerhand in een lekker in het gehoor liggende en dansbare mengelmoes van de eerder genoemde stijlen. Anno nu is de band nog steeds populair van een groot publiek en vindt hun muziek gretig aftrek en komen de heren vaak voorbij op de radio.
Zowel op het gebied van muziek als op het gebied van videoclips is de band altijd baanbrekend bezig geweest, getuige de vele prijzen die hun video’s hebben gewonnen. Jay Kay staat er dan ook altijd op zeggenschap te hebben in de stijl van de clips. Ook Hollywood heeft de band ontdekt, Jamiroquai’s muziek is te horen in onder andere Godzilla, Napoleon Dynamite en Titan A.E.. Onder de regisseurs van hun clips bevinden zich gevestigde namen zoals Jason Smith, Jospeph Kahn (o.a. Britney Spears en U2) en Jonathan Glazer (o.a. Massive Attack, Radiohead en de films Sexy Beast en Birth).
Als laatste moet opgemerkt worden dat het nummer Black Capricorn Day wel op de DVD staat, maar niet op de hoes. Nogal een slordige fout (of misschien de bedoeling?), maar verder een complete en fijn weg te kijken en te luisteren DVD.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 95 min
Verpakking: Digipack
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 886970199797

• Behind the Music: Little L.
  • Behind the Music: Chapter I
  • Behind the Music: Chapter II
  • Behind the Music: Chapter III
  • Behind the Music: Chapter IV
  • The Lost J-Wave Interview

Een verzameling van 24 videoclips, gemaakt tussen 1992 en 2006 levert nogal een verschil op, op het gebied van beeld. Dit geldt zowel voor de beeldformaten als voor de kwaliteit van het getoonde. De clips staan allemaal in de verhouding 1.33:1 op de DVD. Sommige video’s hebben een ander formaat, maar geen één staat anamorf op deze schijf. De kwaliteit van de vroegere clips zijn wat slechter. Er is grain en edge enhancement aanwezig, met name When You Gonna Learn komt een beetje wazig en donker over, zie screenshot 1, of Light Years die (bewust) wazig overkomt, zie screenshot 3. De recentere video’s zien er dan weer perfect helder en scherp uit. In het algemeen is de kwaliteit redelijk tot goed. Wanneer er beschadigingen te zien zijn, is dat juist de bedoeling geweest van de makers. Een ondertitelingspoor is niet aanwezig. Elke videoclip heeft zijn eigen chapterstop meegekregen.

De muziek bij de clips staan met een PCM 2.0 track (1536 kbit/s) op de schijf. Het geluid is vergelijkbaar met CD-kwaliteit, waarbij wel gezegd moet worden dat sommige (met name de oudere) tracks op deze DVD doffer klinken dan op de albums van Jamiroquai. Verder valt er weinig negatiefs aan te melden op het geluid. Het stereogeluid klinkt verder uitstekend zonder beschadigingen of enige vorm van ruis. Geluidseffecten zijn vrijwel nergens te horen, alleen muziek en die komt kort samengevat duidelijk en mooi over en daar gaat het dan ook om.

De beeldverhouding van het menuscherm is 1.33:1 met de song When You Gonna Learn als achtergrondmuziek (Dolby Digital 2.0, 256 kbit/s). Vanaf hier heb je de keuze om de clips achter elkaar te kijken of om ze via de Song Selector apart af te spelen. De schijf heeft de volgende extra’s meegekregen:

Behind the Music: Little L. (3:41 min.)
Een korte, promotionele making of featurette over de videoclip Little L.. De beeldverhouding is 1.33:1 en de soundtrack een Dolby Digital 2.0 track (256 kbit/s).

Behind the Music: Chapter I (4:23 min.)
Aan de hand van interviews met Jay Kay wordt er kort iets verteld over het maken van de diverse videoclips van Jamiroquai. In dit eerste gedeelte komen de clips van When You Gonna Learn tot en met If I Like It I Do It. Beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf en het geluid is een PCM 2.0 track (1536 kbit/s).

Behind the Music: Chapter II (7:50 min.)
Het tweede deel uit de reeks waar verder wordt gegaan met de verhalen omtrend de clips van Space Cowboy tot en met Cosmic Girl. Beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf en het geluid is een PCM 2.0 track (1536 kbit/s).

Behind the Music: Chapter III (5:38 min.)
We gaan verder met het derde deel in de reeks. Deze keer wordt alleen de video van Deeper Underground behandeld. Beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf en het geluid is een PCM 2.0 track (1536 kbit/s).

Behind the Music: Chapter IV (5:05 min.)
Het vierde en laatste deel binnen de reeks. Met Jay Kay wordt deze keer gesproken over de clips Love Foolosophy tot en met Seven Days In Sunny June. Beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf en het geluid is een PCM 2.0 track (1536 kbit/s).

The Lost J-Wave Interview (9:00 min.)
Beelden van een interview dat Jay Kay gaf voor een Japans radiostation. De beeldkwaliteit is vrij belabberd en in de verhouding 1.33:1, het geluid is een PCM 2.0 track (1536 kbit/s).

Verder zit de DVD verpakt in een fraaie digipack en is er een boekje toegevoegd met foto’s, de credits en een korte biografie van Jamiroquai.

Jamiroquai is een prettig funkende band die zijn sporen in de popmuziek ruimschoots verdiend heeft met hun aanstekelijke mix van funk, jazz, disco en soul. Van deze band is in 2006 de verzamelaar High Times verschenen, zowel op CD als op DVD. De DVD verdient qua inhoud een zeer ruime voldoende, maar had op het gebied van geluid en beeld beter gekund. Desalniettemin een goede DVD (met zelfs een klein handje vol extra’s) en niet alleen voor de fans, maar ook voor andere geïnteresseerden in de muziek van Jamiroquai een prima aanrader.