Rolling Stones, The - Truth and Lies

22-11-2006

2.7

Rolling Stones, The - Truth and Lies (DVD)

The Rolling Stones, al meer dan 40 jaar één van de bekendste bands ter wereld en één die ook nog steeds volle zalen en stadions weet te trekken. Sinds hun oprichting in 1962 hebben ze veel hits geproduceerd, overal ter wereld gespeeld en heeft de band miljoenen fans over de gehele wereld. Aan de ene kant waren er de wilde fans en aan de andere kant werd de band verafschuwd door veel mensen vanwege hun kleding, de teksten en het algehele imago van de bandleden. In deze documentaire komen tijdgenoten, fans en critici aan het woord over de liedjes, de schandalen en de excessen die ervoor zorgde dat The Rolling Stones één van de beruchtste bands aller tijden zou worden.

De hier besproken documentaire neemt in vogelvlucht een blik op de carrière van één van de bekendste rockbands aller tijden, The Rolling Stones. Met recht zeggen wij in vogelvlucht aangezien de carrière van deze band al meer dan 40 jaar oud is. Het is dan ook vrij onmogelijk om de gehele carrière van de band in slechts 85 minuten te bespreken en deze documentaire neemt dan ook de crisissen, de excessen en de weerstand die de band opriep bij veel personen als middelpunt. Hierdoor is het een vrij negatief geheel geworden aangezien er eigenlijk alleen maar gekeken wordt naar alle schandalen en niet naar wat ze voor de muziekwereld betekend hebben. Er is ook geen noot muziek te horen van de band en de beelden bestaan uit archiefbeelden van interviews of aankomsten op vliegvelden en meer van dit soort algemeen toegankelijk materiaal. Deze archiefbeelden worden afgewisseld door interviews met mensen die het allemaal van dichtbij hebben meegemaakt. Een band die al zolang meedraait als deze heeft natuurlijk het nodige meegemaakt, maar het is jammer dat hier alleen de nadruk op het negatieve ligt. De soms wat seksueel getinte nummers, de ruzies tussen de bandleden, de rellen tijdens de optredens van de band, relatieproblemen van de bandleden, drugsgebruik, de dood van Brian Jones en zijn kort hiervoor uit de band gezet worden, het zijn allemaal zaken die voorbij komen. De documentaire gaat nog redelijk diep op deze zaken in tot het einde van de jaren \'70 is aangebroken en vanaf dat moment gaat echt de vaart erin. De jaren hierna worden slechts licht aangehaald, reden hiervoor kan zijn dat het aantal schandalen ook afnam tijdens een periode die voor The Stones niet echt succesvol genoemd kan worden.
Deze documentaire is niet echt geschikt voor mensen die The Stones net beginnen te ontdekken, maar ook niet echt voor de echte fans. Ondergetekende rekent zichzelf wel tot deze laatste groep maar echt boeiend werd het helaas nergens. De meeste zaken zijn bij de fans wel bekend en deze documentaire voegt weinig tot niks toe aan wat we al wisten. Ook gaat het negatieve sfeertje snel vervelen en vaker kijken dan één keer zal hier niet van toepassing zijn. Als laatste moet nog opgemerkt worden dat de ondertiteling één van de slechtste is die we ooit gezien hebben. Een hele reeks aan spelfouten passeert de revue en de kwaliteit van de documentaire wordt al aangegeven door het feit dat je als kijker er een sport van gaat maken de vele fouten eruit te halen in plaats van op te letten waar het nou allemaal over gaat.

Speelduur: 85 min
Verpakking: Nexpak Transparant Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321934009604

• The Court Cases
  • Swinging Britain
  • Gather Moss
  • Tim Hardacre
  • The Jagger Wedding

De documentaire heeft een anamorf beeld in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld varieert enorm door het gebruik van archiefbeelden, afgewisseld door recent opgenomen interviews. De archiefbeelden zien er niet echt best uit. Veel beschadigingen, filmgrain en andere zaken die de leeftijd van het bronmateriaal duidelijk laten zien. Voor een documentaire zoals deze voldoet het allemaal wel en we moeten uiteraard ook enigszins rekening houden met de staat van het bronmateriaal. De recent opgenomen interviews zien er een stuk beter uit. Hier is de scherpte voldoende, kleuren acceptabel en ook de rest van het beeld is gewoon voldoende.
De documentaire is verdeeld in 14 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kb/s) in de originele Engelse taal. Volgens de cover zou het hier gaan om een PCM 2.0 track, maar dit is dus een foutje. Zoals al te lezen was in deze recensie is er geen muziek te horen in de documentaire en het geluid bestaat dan ook voornamelijk uit dialoog. Het geluid voldoet daarom prima voor een uitgave zoals deze. De dialogen zijn goed te volgen en het soms aanwezige gegil van fans komt ook prima uit de speakers. Het geluid klinkt mooi helder, bij de wat oudere beelden is er wat ruis te horen. Niks bijzonders dus deze track maar bij een uitgave zoals deze is dit ook niet nodig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

The Court Cases (5 min.)
Een nieuwsitem van jaren geleden over een rechtszaak van Mick Jagger en Keith Richards. We zien de mannen aankomen bij de rechtbank en ook een kort interview van Jagger.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Swinging Britain (9 min.)
Een kort stukje over het Engeland van de jaren \'60 en \'70 en dan over de muziek, levensstijl en kledingswijze van de jeugd in die tijd.

Gather Moss (3 min.)
Een grappig bedoeld filmpje waarin The Stones op weg zijn naar een optreden, maar dan liftend. Niemand neemt de bandleden echter mee. Dan zien we nog wat beelden van de bandleden die interviews geven aan de pers voorafgaand aan het optreden.

Tim Hardacre (7 min.)
Een interview met Tim Hardacre, advocaat van de band. Hij vertelt hoe hij de bandleden heeft ontmoet en wat hij allemaal meegemaakt heeft met ze.

The Jagger Wedding (5 min.)
Mick Jagger is getrouwd in St. Tropez jaren geleden en hier zien we een nieuwsverslag van die dag. We zien enkele bekende muzikanten waaronder Paul McCartney en Ringo Star het vliegtuig ingaan op weg naar de bruiloft en verder horen we hoe de gehele dag nogal uit de hand liep.

The Rolling Stones - Truth and Lies is een nogal negatief opgezette documentaire over één van de bekendste rockbands aller tijden, The Rolling Stones. In 85 minuten tijd wordt een snelle blik geworpen in de carrière van deze band en alle schandalen en problemen die over de jaren de revue gepasseerd zijn. Deze negatieve instelling gaat snel vervelen en ook wordt alles zo oppervlakkig behandeld dat het gewoon niet echt interessant genoemd kan worden. Beeld en geluid zijn voor een uitgave zoals in orde en er zijn enkele extra\'s toegevoegd die eigenlijk geheel in de lijn liggen van het hoofdprogramma.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.