Mission: Impossible - Seizoen 1

19-11-2006

6.8

Mission: Impossible - Seizoen 1 (DVD)

De I.M.F. of \"Impossible Missions Force\" bestaat uit een groep geheim agenten die allerlei missies moeten uitvoeren. Deze missies bestaan onder andere uit het bevrijden van gijzelaars, het infiltreren van criminele organisaties en het verijdelen van aanslagen op het land. Het team wordt geleidt door Daniel Briggs (Steven Hill) en al naar gelang de missie kiest hij de best geschikte leden voor het samenstellen van zijn team. Enkele van deze leden zijn Rollin Hand (Martin Landau), een meester in vermommingen, Cinnamon Carter (Barbara Bain), een model, sterke man Willy Armitage (Peter Lupus) en elektronica-expert Barney Collier (Greg Morris). Elk lid heeft zijn eigen sterke punten en talenten en samen zorgen ze ervoor dat de wereld een veilige plaats blijft en dat de missie zo goed mogelijk verloopt.

We kennen allemaal wel de Mission: Impossible films met in de hoofdrol Tom Cruise. Deze films zijn gebaseerd op de hier besproken serie die voor het eerst in 1966 op de buis te zien was. De opzet van de films en deze serie is vrijwel gelijk. Een groep van geheim agenten, met ieder hun eigen talenten, moet een missie uitvoeren die in eerste instantie onmogelijk lijkt, maar met de gecombineerde talenten van het team tot een goed einde gebracht kan worden. Hoewel wij tegenwoordig gewend zijn aan de manier waarop de nieuwe Mission: Impossible films gemaakt zijn, doet deze show toch niet onder voor zijn nieuwere broers. Op veel punten overtreft de serie zelfs de films en iets dat vooral opvalt is hoe goed de afleveringen in elkaar zitten. Uiteraard kan de show qua uiterlijk en vormgeving niet op tegen de modernere en met een veel hogere budget gemaakte films, maar feit is wel dat dit gewoon een erg sterke serie is. Zoals gezegd zijn de afleveringen goed geschreven en zitten ze erg goed in elkaar. De show moet het ook hebben van het verhaal en niet van de actie zoals de prenten met Tom Cruise en daarin ligt het grootste verschil. Toch zijn de afleveringen spannend en manieren waarop de leden van het team steeds weer de klus klaren is goed gevonden. Ze hebben hiervoor de beschikking over allerlei gadgets en ook de talenten van de teamleden geven vaak de doorslag. Voor een serie in de jaren \'60 was deze show zijn tijd ver vooruit. De cameravoering, special effects, muziek en algemene vormgeving waren voor die tijd erg goed en ook nu is dat nog terug te zien, hoewel het nu wel wat gedateerd overkomt. Als kijker moet je de aandacht er goed bijhouden en wordt er van je gevraagd dat je wel oplet, anders snap je er al snel niet veel meer van. De show zou uiteindelijk zeven seizoenen lopen en was tijdens die gehele rit erg populair. De samenstelling van de cast wisselde hier en daar gedurende de looptijd, maar hier kunnen we genieten van de eerste cast die de personages tot leven mocht wekken.
Bekendste gezicht is ongetwijfeld Martin Landau, een inmiddels erg ervaren acteur met tientallen projecten achter zijn naam. Voor Mission: Impossible had hij vooral carrière gemaakt in het spelen in televisieseries dus hij was hier op bekend terrein. Dit was echter zijn eerste vaste rol en hij kan in dit eerste seizoen één van de steunpilaren genoemd worden. Ook de rest van de cast speelt hun rollen naar behoren en iedere kijker zal zijn eigen favoriet hebben dankzij de verschillende karakters en hun talenten.
In deze uitgave zijn alle afleveringen van het eerste seizoen te vinden, dus de pilot en de volgende 27 afleveringen. Verdeeld over zeven schijven staat deze box garant voor veel kijkplezier en mensen die houden van klassieke series komen hier volop aan hun trekken. Fans van de serie zullen sowieso erg blij zijn met het uitkomen van de show op DVD en voor hen is dit een feest van herkenning. De bekende begintune, de populaire zin \"This tape will self-destruct…\" komen uiteraard voorbij. Ook mensen die de serie nog nooit gezien hebben en vele jaren na het uitkomen van de serie geboren zijn, zullen zich niet vervelen. Uiteraard moet rekening gehouden worden met de tijd waarin het allemaal gemaakt is, maar de afleveringen zijn goed geschreven en zitten goed in elkaar.

Genre: Actie, Avontuur, TV
Jaar: 1966
Speelduur: 1344 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865553060

De afleveringen staan in hun originele formaat van 1.33:1 op de DVD\'s. De kwaliteit van het beeld is, zeker voor een serie van 40 jaar oud, prima te noemen. De kleuren ogen mooi natuurlijk en lekker fel. Ook de scherpte is ruimschoots voldoende en het beeld bevat vrij veel detail. Ook is het beeld mooi schoon en hoewel er hier en daar wat kleine vlekjes en beschadigingen te zien zijn, blijft dit allemaal beperkt. Beeldruis is aanwezig, maar echt afleiden doet het nergens. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn tenslotte ook allen ruim voldoende. Naast de beeldruis zijn er eigenlijk geen artefacten te vinden. Een goede beeldkwaliteit en één die bijdraagt aan het kijkplezier.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD\'s. Het is te prijzen dat Paramount een 5.1 track heeft toegevoegd, maar echt overtuigend klinken doet het allemaal niet. Uiteraard is een track als deze niet te vergelijken met die van een recente film, maar in dit geval was een 2.0 track ruim voldoende geweest. Het geluidsbeeld klinkt namelijk wat onnatuurlijk doordat al het geluid door de drie voorste kanalen wordt weergegeven. De centerspeaker geeft de dialogen weer, maar ook muziek en alle overige geluiden. De frontspeakers worden ook gebruikt voor het weergeven van de muziek en overige geluiden. De surrounds worden niet tot nauwelijks gebruikt en het LFE kanaal heeft ook weinig te doen. Het geluid klinkt wel mooi helder, hier en daar is wat lichte ruis te horen. Al met al toch wel voldoende, zeker voor een serie van 40 jaar oud.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en er is geen achtergrondgeluid te horen.

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze uitgave. Misschien waren er niet echt veel extra\'s voorhanden maar een terugblik van de makers en acteurs was wel leuk geweest.

De I.M.F. of Impossible Missions Force is een groep geheim agenten met elk een eigen talent. Samen moeten ze ervoor zorgen dat geheime missies, die per band doorgegeven worden, tot een goed einde worden gebracht. Zo moeten ze infiltreren in criminele organisaties, gijzelaars bevrijden en meer van dit soort gevaarlijke missies. Op deze uitgave is het complete eerste seizoen te vinden van de serie die als basis diende voor de bekende films met in hoofdrol Tom Cruise. Qua verhaal en de manier waarop de afleveringen geschreven zijn kan de show moeiteloos concurreren met de nieuwere films. Uiteraard ziet het er allemaal wat gedateerd uit, maar voor die tijd was de show zijn tijd ver vooruit. Ook nu valt er nog genoeg te genieten en blijft dit een serie die garant staat voor kwaliteit. De beeldkwaliteit is prima te noemen, het geluid is wat minder overtuigend, maar nog altijd voldoende. Er zijn geen extra\'s op de uitgave te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.