Not the 9 O’Clock News, The Best Of – Deel 2

31-10-2006

5.8

Not the 9 O’Clock News, The Best Of – Deel 2 (DVD)

Rowan Atkinson, Pamela Stephenson, Mel Smith en Griff Rhys Jones zijn te zien in Not the 9 O\'Clock News, een succesvolle Engelse comedyserie waarin allerlei sketches elkaar in rap tempo opvolgen. Daarbij wordt regelmatig, op al dan niet politiek correcte wijze, ingespeeld op de actuele thema\'s uit het nieuws. En dan bedoelen we de actualiteiten van 1979 tot 1982, want toen werd de serie uitgezonden. In totaal draaide Not the 9 O\'Clock News vier seizoenen lang. Op de hier besproken DVD vindt je een dik anderhalf uur aantal hoogtepunten uit de verschillende seizoenen, waaronder \'McEnroe\'s Breakfast\', ‘Not the Parrot Sketch’, \'Deaf Telephone\', \'I Like Truckin\', \'Hollywood Salutes Solidarity’ en \'Union Negotiation\'.

Eerder bespraken we al het eerste deel van Best of Not the 9 O\'Clock News, waarop de hoogtepunten uit de succesvolle Britse comedyserie verdeeld waren over vier afleveringen. Op het tweede deel zijn dat er eveneens vier, met een totaal van 98 minuten aan materiaal. De afleveringen bevatten wederom een overdaad aan komische en satirische sketches, variërend in duur van seconden tot minuten, met uiteenlopende (al dan niet controversiële) onderwerpen. Daarbij wordt zoals gezegd ook aandacht besteed aan de actualiteiten, bijvoorbeeld wat betreft de toenmalige Engelse politiek. Dit materiaal is uiteraard geen voorbeeld van de tijdloosheid van Engelse humor, zodat deze grappen hun doel zullen missen bij de meeste niet-Engelsen. Maar dan blijven er nog genoeg andere, niet op actualiteiten gebaseerde sketches over. Helaas is ook het overige materiaal niet het sterkste wat Atkinson, Stephenson, Smith en Rhys Jones ooit gemaakt hebben. Vergeleken met de eerste Best of Not the 9 O\'Clock News valt er dan ook wat minder te lachen. Waarmee niet gezegd is dat bij het bekijken van dit tweede deel de mondhoeken zich continu in de neerwaartse positie zullen bevinden. Want er zijn wel degelijk geslaagde en scherpe sketches op de DVD te vinden. Maar stel dat je zou moeten kiezen tussen de aanschaf van deel 1 en 2, dan gaat de voorkeur duidelijk uit naar eerstgenoemde. Maar dat zal de echte fans
waarschijnlijk niet van de aanschaf weerhouden. Totdat de volledige seizoenen op DVD verschijnen (mocht dat nog ooit gebeuren) zijn deze twee schijfjes immers de enige manier om de honger naar Not the 9 O\'Clock News te stillen.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1979
Speelduur: 98 min
EAN: 7321932867411

Kwalitatief gezien is er op beeldgebied weinig verschil met de eerste \'Best Of\'-DVD. De weergave van het tweede deel, die de oorspronkelijke 1.33:1 verhouding heeft, varieert wederom in kwaliteit. Ook nu is er weer een duidelijk onderscheid tussen in de studio opgenomen materiaal (acceptabele scherpte, weinig vuil) en buitenopnames en archiefmateriaal (minder scherp, veel vlekjes en krasjes). Andere tekortkomingen zijn een gevolg van de digitalisering van het beeld, en dan doelen we met name op compressie-artefacting en edge enhancement. Al deze zaken zijn gelukkig niet dermate storend dat het beeld niet om aan te zien is. Bovendien ligt het in de lijn de verwachting dat een TV-serie van meer dan 25 jaar oud op beeldgebied de nodige ouderdomskwaaltjes vertoont. Met dat in het achterhoofd is de beeldkwaliteit aanvaardbaar.

Op de cover van deze tweede The Best of Not the 9 O’Clock News staat, net als bij de eerste, dat het monogeluid als Dolby Digital 1.0-track op DVD zou staan. Het blijkt echter om een DD 2.0-track te gaan, met een bitrate van 224kbit/s. Niet dat dat veel uitmaakt; aangezien het geluid goed in fase is komt het via ProLogic netjes uit het midden. Het gaat hier om een oudere serie en dus is het niet vreemd dat de klank ietwat iel is. Maar gelukkig zijn de dialogen altijd prima verstaanbaar. En dat is het belangrijkste bij een dialooggedreven serie als dit. Bovendien is er geen hinderlijke ruis hoorbaar. Acceptabel geluid.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Deel 2 van The Best of Not the 9 O\'Clock News bevat een dik anderhalf uur aan hoogtepunten uit de gelijknamige Engelse sketch-serie, die liep van 1979 tot 1982. Castleden Rowan Atkinson, Pamela Stephenson, Mel Smith en Griff Rhys Jones zijn te zien in tal van komische sketches, vol controversiële onderwerpen en satirische blikken op de actualiteiten. Vergeleken met de eerste \'Best Of\'-compilatie is de humor wat minder sterk, maar toch zijn er wel degelijk een aantal erg leuke sketches aanwezig. De DVD-uitgave levert op audiovisueel gebied acceptabele prestaties, rekening houdend met de leeftijd van het materiaal. Extra\'s zijn er niet. Al met al niet zo leuk als de eerste compilatie, maar toch een aardige DVD voor de liefhebber.