Grand Prix (SE)

Alexander de Mol
26-10-2006

6.2

Grand Prix (SE) (DVD)

Grand Prix vertelt het verhaal van Formule 1 coureur Pete Aron (James Garner) die, sinds hij drie jaar eerder de Ferrari-renstal verliet, geen race meer heeft gewonnen. Aron veroorzaakt op Monaco een ernstig ongeval waardoor zijn Jordan-BRM teamgenoot Scott Stoddard (Brian Bedford) zwaargewond in het ziekenhuis belandt en daar moet vechten voor zijn leven. Stoddard wilde graag in de voetsporen treden van zijn oudere broer, maar niet op deze manier. Zijn broer was voormalig wereldkampioen, maar kwam om het leven door een raceongeval.
Aron wordt vanwege het veroorzaken van het ongeval prompt door het Jordan-BRM team ontslagen. Ondertussen pikt hij en passant nog even het liefje (Jessica Walter) in van de onfortuinlijke Scott Stoddard. Aron wil zijn raceoverall nog niet aan de wilgen hangen en gaat met een Japanse industrieel (Toshiro Mifune) en zijn Yamura-team in zee. Deze carrièremove legt hem geen windeieren want hij wint meteen zijn eerste twee races voor zijn nieuwe Japanse team, de Belgische GP op Spa Francorchamps en de Duitse GP op de Nurburgring.

Grand Prix is veertig jaar na dato in mijn ogen nog steeds de beste racefilm allertijden. Op de Oscar uitreiking in 1967 sleepte Grand Prix drie Academy Awards in de wacht. Het felbegeerde beeldje werd veroverd voor Best Sound, Best Effects/Sound Effects en Best Film Editing. En dat lijkt anno 2006 geheel gerechtvaardigd. De racescènes werden gefilmd vanaf een Ford GT-40 en via op de racewagens gemonteerde camera’s, waardoor de kijker een enerverende ervaring werd en eigenlijk nog steeds wordt geboden. De film werd gemaakt voor een slordige 9 miljoen dollar. Een astronomisch hoog bedrag in die periode.
Tussen de racescènes door zien we vooral soapachtige verhaallijnen in het privéleven van de coureurs. Bij een tweede kijkbeurt van Grand Prix zullen deze passages voor menigeen vermoedelijk de FFWD-behandeling krijgen. De muziek in Grand Prix is van de hand van Maurice Jarre, wiens muziek in vele films aanwezig is, waaronder Jacob’s Ladder, Doctor Zhivago en The Man Who Would Be King. Jarre is overigens de vader van de alom bekende synthesizer grootheid Jean-Michel Jarre.
De film is vanwege de speelduur van bijna drie uur verdeeld over twee DVD’s. Op de tweede disc staan tevens het overgrote deel van de extra’s.

Genre: Drama, Sport
Jaar: 1966
Speelduur: 168 min
Verpakking: Allaine Keep Case
Beeldverhouding: 2.20:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931791007

• Theatrical trailer
  • Pushing The Limit: The Making Of Grand Prix
  • Flat Out: Formula One In The Sixties
  • The Style And Sound Of Speed
  • Brands Hatch: Behind The Chequered Flag
  • Grand Prix: The Challenge Of Champions
  • Speed Channel

De beeldkwaliteit mag voor een veertig jaar oude film zeer goed genoemd worden. Het beeld op deze DVD heeft een verhouding van 2.20:1, dat gelijk is aan de originele Cinerama afmeting van Grand Prix. De scherpte is overwegend goed te noemen, evenals het schaduwdetail. ‘Filmgrain’ is aanwezig, maar veelal tot een minimum beperkt. De kleuren zijn prachtig gerestaureerd. De print is niet helemaal gevrijwaard van beschadigingen, zoals in het tweede screenshot is te zien (verticale baan in het midden). Daarnaast vertonen de openingscredits wat ‘telecine wobble’, maar over het algemeen ben ik toch zeker bijzonder onder de indruk van de beeldkwaliteit van deze vier decennia oude film. In de Verenigde staten is onlangs de HD-DVD uitgave van Grand Prix uitgebracht en deze werd door de schrijvende pers volledig de hemel in geprezen voor wat betreft de beeldkwaliteit. Warner heeft ook voor de Standaard Definitie (SD) versie een prima job verricht.

Het geluid voor Grand Prix heeft ook een opknapbeurt ondergaan. De nieuw geconstrueerde Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s) is prachtig uitgebalanceerd. Het was makkelijk geweest om de racegeluiden even flink op te voeren en wat pompeuze inzet van de subwoofer te vragen. Gelukkig is dit niet het geval. Warner heeft op zorgvuldige wijze het geluid opgewaardeerd, zonder daarmee ‘over the top’ te gaan. Iets dat gezien de materie een valkuil was. De voorkanalen spreiden een mooi stereogeluid ten toon. De achterkanalen worden op subtiele wijze gebruikt gedurende de racescènes, waardoor een zeer behoorlijke dynamiek ontstaat. Dit is mede te danken aan het gedoseerd gebruik van het LFE-kanaal. Op de achtergrond is een kleine, maar zo goed als te verwaarlozen ruis hoorbaar. Slechts zelden komt het geluid ietwat gedateerd over. Dialogen zijn gedurende de hele film uitstekend te volgen. Kortom, een uitstekende remastering die zonder enige vorm van twijfel het predikaat goed krijgt!

Deze dubbeldisc speciale editie van Grand Prix (SE) bevat de volgende extra’s:

Disc 1

Theatrical trailer (1:53 min)
De originele en nog steeds aansprekende trailer van John Frankenheimer’s Grand Prix.

Disc 2

Pushing The Limit: The Making Of Grand Prix (29:09 min)
Deze featurette werd special geproduceerd voor de 40e verjaardag van Grand Prix en toont een blik achter de schermen bij het maken van de film. Wijlen John Frankenheimer, op archiefbeelden, praat over zijn project en leden van de cast en crew geven ook hun reactie op hun mederwerking aan de beste racefilm allertijden (tot nu toe).

Flat Out: Formula One In The Sixties (17:26 min)
Interviews met Formule 1 grootheden als onder andere Jack Brabham, Stirling Moss, Phil Hill, Dan Gurney, F1 journalist Mark Hughes en F1 analist Peter Windsor van Speed Magazine. De reacties geven, tezamen met de beelden uit de zestiger jaren, een uitstekende indruk van wat Formule 1 racen toen betekende. Indertijd kwam het echt bijna alleen op stuurmanskunst aan. Tegenwoordig hebben de coureurs de nodige hulpmiddelen die het leven van een F1 coureur een stuk aangenamer maken.

The Style And Sound Of Speed (11:40 min)
Deze feature belicht het audiovisuele aspect van de raceklassieker, welke indirect het werk is van adviseur Saul Bass. Bass was bijvoorbeeld ook visueel adviseur bij de klassieker Spartacus en Psycho, waar de legendarische douchescène een idee was van Bass en Hitchcock. Bass is verantwoordelijk voor de indertijd baanbrekende en nog altijd flitsend ogende montage van de racescènes in de film. Ook de rol van het geluid krijgt de nodige aandacht in deze interessante feature.

Brands Hatch: Behind The Chequered Flag (10:36 min)
Een uitgebreide kijk op het legendarische Brands Hatch circuit aan de hand van ex-formule 1 coureur Jonathan Palmer. Brands Hatch was ten tijde van de opname het belangrijkste circuit in Engeland. In de feature belicht Palmer de eigenschappen van het circuit en wat ervoor nodig was om een raceauto over dit circuit te sturen. Ook Jack Brabham geeft uitgebreid zijn visie op het uitdagende circuit.

Grand Prix: The Challenge Of Champions (12:14 min)
Deze documentaire is een promotioneel getinte ‘achter de schermen’ featurette uit de zestiger jaren, waarbij de nadruk ligt op het prachtige Monaco stratencircuit, waar hedentendage ook nog altijd Formule 1 wedstrijden plaatsvinden. Hier wordt onder andere duidelijk gemaakt dat nog nooit eerder zoveel camera’s zijn gebruikt en dat men zich het eigenlijk niet kon veroorloven dat opnamen opnieuw moesten worden gemaakt. De druk was dus erg groot voor Frankenheimer en zijn gevolg.

Speed Channel (0:32 min)
Om enthousiastelingen, die na het zien van de film race neigingen hebben, enigszins te ontmoedigen is vermoedelijk deze commercial van het US Speed Channel inzake verkeersveiligheid op de disc gezet met de alleszeggende slogan: “You live to drive. Drive to live.”

Grand Prix is een absoluut kroonjuweel als het gaat om de racesegmenten van de film. Als we bedenken dat de film nu al zo’n 40 jaar geleden is opgenomen kunnen we alleen maar bijzonder veel respect hebben voor de wijze waarop Frankenheimer, die in 2002 op 72-jarige leeftijd overleed, de klus indertijd heeft geklaard. Het liefdesverhaal is minder opzienbarend, daar hebben we er uit die periode èn erna meer van gezien. De actiescènes zijn echter fantastisch.
Warner heeft de film met alle egards behandeld ten aanzien van de technische kwaliteit van deze jubileumuitgave van Grand Prix. De beeldkwaliteit is, op enkele minpunten, na uitstekend te noemen. Heerlijk om te ervaren dat een veertig jaar oude film er nog zo goed uit kan zien. De HD-DVD versie moet helemaal genieten zijn.
Ook geluidstechnisch zijn we erg tevreden met het resultaat van de remix van de originele soundtrack. Een zeer uitgebalanceerde soundmix is het gevolg, waarbij niet al te veel de leeftijd van de film wordt verraden. Uitstekend werk.
Bonustechnisch is ook de nodige bagage aanwezig. Een aantal zeer vermakelijke en informatieve features geven een uitstekend beeld van de Formule 1 racerij anno 1966. Er is daarom dan ook maar een conclusie mogelijk. Iedere raceliefhebber behoort deze film vanwege de actiescènes in de kast te hebben staan, ondanks de soapachtige verhaallijn. Punt.