Masters of Horror vol. VI

Wilbert Rietman
24-10-2006

4.5

Masters of Horror vol. VI (DVD)

Masters of Horror is een Amerikaanse Emmy-winnende televisieserie bedacht door Mick Garris (die we vooral kennen als regisseur miniseries naar verhalen van Stephen King). Elke aflevering staat op zichzelf en wordt telkens door een ander geregisseerd. Deze regisseurs (en schrijvers) zijn de mensen waar Masters in de titel op slaan. In Nederland zijn de afleveringen ook uitgebracht verspreid over zes sets van elk 2 DVD’s. DVD 1 bevat in dit geval 3 afleveringen en DVD 2 bevat extra’s met betrekking tot de 3 aflveringen. De afleveringen die op deze volume VI staan zijn:

Dance of the Dead (regie: Tobe Hooper, 60 min.)
In een toekomstige, half vernietigde wereld waarin de bevolking is onderverdeeld in twee groepen (namelijk de “zieken” en de “normalen”) bloeit een onmogelijke liefde op tussen de verlegen en lieve Peggy (Jessica Lowndes) en de stoere, drugs verslaafde relschopper Jak (Jonathan Tucker). Jak neemt Peggy tegen de wil van haar moeder mee op een nachtje uit, waarin Peggy erachter komt hoe de echte wereld in elkaar zit en waarbij zieke mensen dienen als vermaak voor de “gezonde” mensen (screenshots 1 en 2).

Fair Haired Child (regie: William Malone, 53 min.)
Tara (Lindsay Pulsipher) is een 15 jarig meisje (altijd het pispaaltje en ouders die niet naar haar omkijken) dat ontvoerd wordt door Anton (William Samples) en zijn vrouw Judith (Lori Petty). Ze wordt door het stel opgesloten in een kelder. In deze kelder ontmoet ze de jongen Johnny (Jesse Haddock) met wie ze een gelijk een klik heeft. Het lijkt erop dat er iets huist in de kelder en dat Johnny en Tara elkaar nog hard nodig gaan hebben om dit te overleven (screenshot 3).

Chocolate (regie: Mick Garris, 60 min.)
Eigenlijk geen horror, maar een thriller. Door middel van flashbacks wordt ons duidelijk dat Jamie (Henry Thomas, Elliot uit E.T. The Extra-Terrestrial) een nogal vreemde ervaring achter de rug heeft. Vanuit het niets ervaart hij waarnemingen van een onbekende en wel een vrouw. Hij proeft wat zij eet, voelt wat zij voelt (ook op seksueel gebied) en ziet wat zij ziet. Langzaam maar zeker wordt hij zelfs verliefd op haar en gaat naar haar op zoek. Voelt zij hetzelfde als hij? En is hij wel welkom? (screenshot 4 en 5)

Op volume VI in de Masters of Horror-reeks zijn respectievelijk afleveringen 3 (Dance of the Dead), 9 (Fair Haired Child) en 5 (Chocolate) terug te vinden. Ondanks de grote namen die aan deze afleveringen hebben meegewerkt, weten ze de middelmatigheid maar net te ontstijgen.
Er wordt begonnen met Dance of the Dead geregisseerd door horrorveteraan Tobe Hooper (bekend van onder andere Poltergeist, Salem’s Lot en The Texas Chain Saw Massacre (1974)). Dance of the Dead is een post-apocalyptische thriller die te snel gaat. Veel dingen blijven onuitgelegd en ook kent het plot de nodige gaten. Eigenlijk is het enige interessante aan de film de rol van Robert Englund (Freddy Krueger uit A Nightmare on Elm Street). Het is aan het vakmanschap van Tobe Hooper en de stroboscoop-achtige beelden te danken dat je als kijker niet aan slaap valt, maar van Hooper zijn we zeker beter bekend. De score werd trouwens gecomponeerd door Billy Corgan van The Smashing Pupkins.
Dan het sterkere Fai Haired Child van regisseur William Malone (House on Haunted Hill en FeardotCom). Malone heeft zich duidelijk laten inspireren door klassiekers als Pet Sematary en The People Under the Stairs. Dit verhaal houdt de spanning vanaf minuut één tot en met de laatste vast en had als full length film zeker uit kunnen groeien tot klassieker. Feitelijk is dit de enige film die deze DVD-set de moeite waard maakt. Het acteerwerk is top, de soundtrack oké en het verhaal steekt vakkundig in elkaar. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit het beste werk is dat William Malone tot nu toe heeft afgeleverd (wat ook wel wat zegt van zijn oeuvre).
Als laatste verhaal is Chocolate op disk 1 te vinden en deze aflevering in de reeks is geregisseerd door de baas van het gebeuren zelf, namelijk Mick Garris. Deze man heeft veel Stephen King verfilmingen (waarnaar veel verwijzingen in Chocolate) op zijn lijst staan alsmede een aantal sequels zoals Critters II en Psycho IV. Hij is degene die op het idee van de Masters of Horror-reeks kwam en alle namen bij elkaar bracht. Als producent en schrijver is hij verbonden aan een groot gedeelte van de afleveringen. Ook heeft hij inmiddels seizoen 2 achter de rug en zijn er plannen voor een derde seizoen. Het is dan weer ironisch dat “the man with the plan” de slechtste aflevering van het eerste seizoen op zijn naam heeft staan. Misschien dat hij teveel petten op had en uit het oogpunt heeft laten verdwijnen wat een goede horrorfilm maakt of had hij gewoon weer een verhaal van Stephen King als inspiratie moeten gebruiken. Henry Thomas weet overigens ook niet te overtuigen in de dragende rol in dit verhaal. Misschien met een beter uitgewerkt script en een betere cast dat het wat beter was geworden, want dat Garris beter kan bewijst één blik op ’s mans filmografie.

Genre: Horror, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 173 min
Verpakking: Double transparant keep case
Uitgever: Three Lines Pictures
EAN: 8712806994026

• en nog veel meer
  • Working With a Master: Tobe Hooper
  • Interview With Tobe Hooper
  • On Set With Robert Englund
  • Visual Effects: Dance of the Dead
  • Behind the Scenes: Dance of the Dead
  • Working With a Master: William Malone
  • Interview With William Malone
  • Visual Effects: Fair Haired Child
  • Behind the Scenes: Fair Haired Child
  • Malone Makes a Movie
  • Working With a Master: Mick Garris

De drie afleveringen worden weergegeven in hun oorspronkelijke verhouding van 1.78:1 anamorf. De kwaliteit van het beeld onderling is nagenoeg gelijk en vergelijkbaar met de andere delen uit de reeks, doch lijkt hier het beeld iets beter. Beschadigingen in de vorm van krasjes of vuiltjes zijn niet aanwezig. Filmgrain is echter wel aanwezig en ook is er in lichte mate edge enhancement toegepast. Echt scherp is het beeld niet altijd te noemen, met name bij de lichtere shots. Het beeld ziet er soms \"dubbel\" uit, wat waarschijnlijk duidt op interlacing, iets wat vaker aan de orde is bij Amerikaanse televisieproducties op DVD (dit wordt pas echt zichtbaar wanneer de films bekeken worden op de PC of via een beamer). De kleuren ogen zeer natuurlijk en het gebruik van licht (of juist het duister) bij de drie vertellingen draagt zeker bij aan de sfeer. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat iets te hoog in het beeld en kent onnodige spelfouten.

Op geluidsgebied hebben we weinig reden tot klagen over deze DVD-set en is vergelijkbaar met de andere delen uit de reeks. De drie filmpjes staan alledrie met een origineel Engelstalige Dolby Digital 5.1 audiotrack met een bitrate van 384 kbit/s op de disk. Het geluid volstaat prima voor de drie verhalen en verdient dan ook een ruime voldoende. Beschadigingen in de vorm van ruis, gepiep of gekraak zijn niet te horen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn altijd goed verstaanbaar. Bij het totale geluidsbeeld (zowel de muzikale soundtrack als de bijgeluiden) verzorgen de voor- en achterkanalen uitstekend (ondersteunend) werk, waarbij er een heerlijk beklemmend gevoel onstaand bij Fair Haired Child. Het LFE-kanaal doet ook prima zijn werk, zeker bij Dance of the Dead. Uitstekende soundtrack die geen redenen tot klagen geeft.

Deze set bestaat uit twee DVD’s waarbij de twee films op de eerste schijf staan. De statische menuschermen staan in beide gevallen in 1.78:1 anamorf op de schijf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s). Hieronder een overzicht van de extra’s, die allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling en te vinden zijn op de tweede schijf:

Working With a Master: Tobe Hooper (17:49 min.)
Een portret van Tobe Hooper in de vorm zoals we die kennen van de andere delen van Masters of Horror. Dit wil zeggen, veel mensen met wie Hooper heeft meegewerkt in het verleden aan het woord en er wordt een overzicht van zijn carrière gegeven tot en met zijn bijdrage aan de serie. Opvallend veel complimentjes worden er gegeven aan Hooper alsof men hem niet voor de hoofd wil stoten.

Interview With Tobe Hooper (21:44 min.)
Aan de hand van een lang interview met Tobe Hooper, afgewisseld met beelden vanachter de schermen van Dance of the Dead, krijgen we een overzicht van zijn werk voorgeschoteld en horen we iets over zijn werkwijze. Hiernaast vertelt Hooper hoe het was om Dance of the Dead te maken en zijn krijgen we zijn positieve mening over Masters of Horror.

On Set With Robert Englund (13:05 min.)
Een interview met horrorheld Robert Englund vanaf de set van Dance of the Dead (screenshot 6). Hij vertelt over zijn medewerking aan het project, zijn rol, Tobe Hooper, zijn visie op horror en zijn zienswijze op Masters of Horror.

Visual Effects: Dance of the Dead (2:54 min.)
Van Lee Wilson, de Visual Effects Supervisor van Dance of the Dead, krijgen we uitleg over hoe sommige scènes tot stand zijn gekomen qua effecten. Interessant als je van computereffecten houdt, maar aan de korte kant.

Behind the Scenes: Dance of the Dead (8:21 min.)
Net als bij de andere delen, een B-roll voorzien van geluiden vanuit de soundtrack van de film zonder enig commentaar. Dit filmpje doet wel heel erg aan als een videoclip.

Working With a Master: William Malone (19:39 min.)
Ditmaal een hoop interviews met vrienden en (ex-)medewerkers van William Malone met de bedoeling om via deze weg inzicht te krijgen in de manier waarop Malone zijn films maakt. Wat interessant is om te weten, is dat Malone een goede beeldhouwer is en al vanaf jongs af aan zelf horrormaskers maakt.

Interview With William Malone (25:27 min.)
Een interview met regisseur van dienst William Malone. Wederom vergelijkbaar met de andere interviews met de regisseurs van de afleveringen van Masters of Horror oftewel, Malone vertelt over zijn vroegere werk en hoe het was om een aflevering (in zijn geval Fair Haired Child) te maken en hoe het is om een “Master of Horror” te zijn, de beelden van Malone worden ook hier afgewisseld met beelden vanchter de schermen van zijn project.

Visual Effects: Fair Haired Child (3:42 min.)
Lee Wilson vertelt ons hoe de effecten in Fair Haired Child tot stand zijn gekomen aan de hand van computerbeelden.

Behind the Scenes: Fair Haired Child (7:43 min.)
De welbekende B-roll qua geluid voorzien van de muzikale soundtrack van de film, maar niet van commentaar.

Malone Makes a Movie (2:12 min.)
Een film uit de Malone archieven. Dit is namelijk een stukje van de versie van Dr. Jekyll & Mr. Hyde die Malone maakte op 13-jarige leeftijd. Gesproken wordt er niet in dit filmpje, er staat muziek onder de beelden.

Working With a Master: Mick Garris (19:21 min.)
Het houdt het wel overzichtelijk dat alle regisseurs die deel namen aan dit project een soortgelijke documentaire hebben gekregen. Als kijker leer je de regisseur beter kennen en aangezien het allemaal verschillende regisseurs zijn, gaan deze filmpjes niet direct vervelen. Kortom: een overzicht van de films van Mick Garris aan de hand van interviews met (ex-)medewerkers, voornamelijk acteurs.

Interview With Mick Garris (20:22 min.)
Hier geldt hetzelfde als voor de vorige feature. Je kent de structuur al, maar omdat het telkens iemand anders als middelpunt heeft, is het toch weer anders. Mick Garris aan het woord dus over zichzelf, Masters of Horror en Chocolate.

Behind the Scenes: Chocolate (19:59 min.)
Deze feature is een beetje nutteloos. Een B-roll van de betreffende film, zonder commentaar, maar met een irritant muziekje eronder. Dit filmpje in het bijzonder is iets saaier als de andere vanwege zijn lengte.

Als laatste moet er opgemerkt worden dat er aan de binnenkant van de cover nog enkele informatie over de regisseurs te vinden als alsmede informatie van andere titels uit de Masters of Horror-reeks.

Het zesde en voorlopig laatste deel in de Masters of Horror-reeks kent wel de grote namen, maar een hoog niveau wordt niet gehaald. De veteranen Tobe Hooper en Mick Garris presteren ondermaats, terwijl op papier de minste van de drie, William Malone, zichzelf overstijgt. Vermaak wordt er zeker geboden, maar of alles wel geschikt is voor de die hard horrorfan valt te betwijfelen, daarvoor kent deze set meer thrillers dan horrors. Qua beeldkwaliteit is dit deel iets beter dan de vorige en op het gebied van geluid is er weinig verandert (wat ook niet had gehoeven). Aan extra’s heeft ook dit deel weer een (interessante) karrenvracht meegekregen, al is het soms wel weer veel van hetzelfde. Een huurtip voor de geïnteresseerden, maar niet meer dan dat.