Slither (SE)

19-10-2006

6.2

Slither (SE) (DVD)

In Amerika ligt het een kleine plaatsje Wheelsy. Een typisch plattelands stadje dat rustig is en waar de mensen een hechte gemeenschap vormen. De rust wordt echter wreed verstoord wanneer er een meteoriet neerstort met aan boord een agressieve levensvorm. Grant Grant (Michael Rooker), zo\'n beetje de rijkste man van de stad, maakt als eerste kennis met de levensvorm wanneer hij met een avontuurtje door de bossen loopt. Grant en zijn avontuurtje Brenda (Brenda James) zien een wormachtig wezen door de bossen kruipen en wanneer Grant probeert uit te zoeken wat het is, wordt hij in de borst geschoten door het slijmerige beest. Er blijkt een worm zich in hersens genesteld te hebben en dit verandert zijn gedrag radicaal. Ook qua uiterlijk vinden er enkele veranderingen plaats en wanneer Grant Brenda zwanger maakt wordt Wheelsy overspoelt door duizenden agressieve wormen die de bevolking willen overnemen. De plaatselijk sheriff Bill Pardy (Nathan Fillion) en de vrouw van Grant, Starla (Elizabeth Banks), moeten samen met enkele anderen alles op alles zetten de opmars van de wormen tegen te gaan voor ze de hele stad overnemen.

Slither is een horrorfilm in de sfeer van de jaren 80 en dit was ook de bedoeling van regisseur James Gunn. Gunn was eerder verantwoordelijk voor enkele films bij Troma Entertainment, een onafhankelijke filmmaatschappij die garant staat voor veel cultfilms van een dermate bedenkelijk niveau dat het allemaal weer leuk wordt. Ook schreef Gunn het script voor de remake van Dawn of the Dead uit 2004. Met zijn ervaring in het horrorgenre zit het dus wel goed en dat is zeker terug te zien tijdens het kijken naar Slither. Hij liet zich voor deze film inspireren door klassiekers als The Fly, The Thing en Halloween. Het verhaal stelt niet veel voor en lijkt een samenraapsel te zijn van enkele klassiekers uit het genre zoals The Blob en Invasion of the Body Snatchers. Dit is op geen enkel moment een bezwaar en de film is leuk om naar te kijken en duidelijk met veel plezier gemaakt. Het eerste wat opvalt is dat er veel humor in de film zit en dit werkt vrijwel elke keer goed. De humor komt vooral uit enkele situaties en ook lopen er enkele personages rond die goed geschreven zijn en voor veel humor zorgen. Het tweede dat opvalt is dat er vrijwel geen door de computer gegenereerde effecten te zien zijn. Alleen de rondkruipende wormen komen uit de computer, verder vertrouwde Gunn op ouderwetse special effects. Dit zorgt ervoor dat horrorfans ruimschoots aan hun trekken komen met enkele vieze en vooral slijmerige scènes die er goed uitzien. Ook worden er wat hoofden en ledematen afgeblazen en zien we de bevolking van het stadje, die bezeten door de wormen veranderen in een soort zombies, uitgebreid kauwen op allerlei soorten vlees en lichaamsdelen. Het enige wat de film tegenhoudt een echte topper te worden is dat het nergens echt spannend wordt. Er zijn momenten waarbij je als kijker denkt, hier gaat het leuk worden, maar deze scènes zetten helaas niet door en vervalt Gunn te snel terug in de humor die door de film verweven zit. Iets meer horror en iets minder humor had de film zeker goed gedaan dus.
De rollen worden door de betrokken acteurs goed neergezet en ze kunnen zich lekker uitleven in allerlei rare typetjes. Zo zien we Michael Rooker voorbij komen, die gedurende de film steeds meer begint te lijken op het wezen waardoor hij besmet is. Verder zien we Nathan Fillion (Serenity) en Elizabeth Banks (Spider-man, The 40 Year Old Virgin) voorbij komen.
Slither is een ideale film voor een anderhalf uur vermaak zonder daarbij al te veel na te hoeven denken. Gewoon gaan zitten en genieten van al het vieze en humoristische dat voorbij gaat komen.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Speelduur: 91 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664037508

• Behind the Scenes
  • Interviews Cast & Crew
  • Photo Gallery
  • extended scenes
  • Featurettes
  • Video Diary
  • Liner Notes
  • TV Clips
  • Also or Soon Available
  • Fillion Set Tour

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1, wat slechts licht afwijkt van het originele formaat van 1.85:1. Grote gedeelten van de film spelen zich af in het donker maar al deze scènes zijn prima te volgen. Het contrast en schaduwdetail zijn dan ook erg goed te noemen. Het beeld is verder mooi scherp en bevat veel detail. De kleuren komen natuurlijk en goed verzadigd over en ook het zwartniveau is prima te noemen. Verder zijn er niet tot nauwelijks artefacten aanwezig, slechts hier en daar wat beeldruis en edge enhancement. Een prima beeldkwaliteit en vooral het feit dat de donkere scènes goed te volgen zijn, is een pluspunt.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiotracks in de originele Engelse taal. Ten eerste een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en ook nog een DTS 5.1 track (754 kb/s). Beide tracks klinken erg goed en mooi ruimtelijk. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen waar de muziek en omgevingsgeluiden goed tot hun recht komen. De surroundspeakers worden gebruikt voor wat sfeergeluiden en hier en daar wat effecten in split-surround. Het LFE kanaal ondersteunt de scènes met wat meer actie met een goed gedoseerd laag. De DTS track krijgt een lichte voorkeur boven de Dolby Digital track aangezien hier wat meer detail hoorbaar is en het aanwezige laag wat gecontroleerder klinkt.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze 2 Disc Special Edition bestaat uit twee schijven waarbij alle extra\'s op de tweede schijf te vinden zijn. Op de eerste schijf zijn alleen wat trailers te vinden van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Twee trailers van de film. Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Negen tekstschermen waarin wat te lezen is over de totstandkoming van de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

TV Clips
Zes trailers gemaakt voor televisie. Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Behind The Scenes (6 min.)
Een hele korte blik achter de schermen tijdens de opnames van de film. Er wordt geen uitleg gegeven over hetgeen we zien en eigenlijk dus gewoon een kijkje op een filmset.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interviews Cast & Crew (29 min.)
Negen leden van de cast en crew reageren kort op enkele vragen die wij niet te horen krijgen. Ze vertellen wat over de film en over de karakters die ze spelen of de functie die ze hadden tijdens de opnames van de film.

Welcome To The Set Of Slither (2 min.)
Een korte rondleiding over de set van Slither door leden van de cast en crew.

Recipe For Blood (3 min.)
Kurt Jackson is mede verantwoordelijk voor de special effects van Slither en in deze korte featurette leert hij ons kijkers hoe je thuis bloed kunt maken.

The Effects Of Slither (18 min.)
Hier krijgen we een kijkje in de keuken van het special effects team en zien we hoe de effecten tot stand zijn gekomen. Erg interessant en leuk om te zien.

Making Of (10 min.)
Door middel van interviews met de cast en crew en beelden van achter de schermen zien we hoe de film tot stand is gekomen. We horen onder andere hoe regisseur James Gunn geïnspireerd werd tot het maken van de film en hoe de cast het vond om aan de film te werken.

Fillion Set Tour (4 min.)
Acteur Nathan Fillion die de rol van sheriff Bill Pardy speelt leidt ons rond over de set van de film en stelt ons voor aan leden van de cast en crew.

Extended Scenes (7 min.)
Vier verlengde versies van scènes in de film die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar.
Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

LLoyd Kaufman’s Video Diary Of His Experience On The Set Of James Gunn’s Slither (8 min.)
De directeur van Troma Entertainment en regisseur van enkele films uit hun oeuvre Lloyd Kaufman heeft een videodagboek bijgehouden van zijn ervaringen op de set van Slither. Kaufman gaf een jonge James Gunn, de regisseur van de film, zijn eerste kans en als dank heeft Gunn hem uitgenodigd op de set en tot het spelen van een klein rolletje.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen afkomstig uit de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Also Or Soon Available
Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

Bij het kleine plaatsje Wheelsy stort een meteoriet neer en al snel wordt één van de inwoners overgenomen door een wezen dat op de meteoriet aanwezig was. Zijn gedrag verandert snel onder invloed van het wezen en hij wil maar één ding en dat is zich voortplanten. Dit lukt hem ook bij een scharrel die hij heeft opgedoken en wanneer zij bevalt van honderden wormachtige wezens is het stadje en zelfs de hele wereld in gevaar. De wormen gaan namelijk op zoek naar gastlichamen om zich ook weer verder voort te planten en zo de wereld over te nemen. Slither is gemaakt door regisseur James Gunn als een soort hommage aan de jaren \'80 horrorfilm en als film zeker geslaagd. Er is lekker veel gore aanwezig en ook zit er veel humor in de film. Echt spannend wordt het nergens maar toch valt er genoeg te genieten voor de horrorfans onder ons. Beeld en geluid zijn dik in orde en ook zijn er redelijk wat interessante extra\'s aanwezig. Een goede kijktip voor een avondje griezelen en lachen zonder al te veel na te denken.