Grey’s Anatomy – Seizoen 1

18-10-2006

7

Grey’s Anatomy – Seizoen 1 (DVD)

Grey’s Anatomy is de Golden Globe winnende ziekenhuisserie die in Nederland op NET5 wordt uitgezonden. In deze serie worden vijf jonge artsen in het Seattle Grace Hospital gevolgd tijdens hun opleiding tot chirurg. Tijdens de zware, interne opleiding moeten de jonge artsen zien te overleven in de dagelijks terugkerende trauma’s en sociale valkuilen in zowel het ziekenhuis als het echte leven. Ondanks hun verschillende achtergronden en de competitie in het ziekenhuis, vormen zich hechte vriendschappen en steunen de jonge artsen elkaar in moeilijke tijden.

De serie startte in Amerika op 27 maart 2005. Het eerste seizoen bestaat uit negen afleveringen van elk ongeveer 42 minuten. De afleveringen zijn in deze seizoensuitgave samengenomen op twee DVD’s.

DVD 1
1. A Hard Day\'s Night
2. The First Cut Is The Deepest
3. Winning a Battle, Losing the War
4. No Man\'s Land
5. Shake Your Groove Thing

DVD 2
6. If Tomorrow Never Comes
7. The Self Destruct Button
8. Save Me
9. Who’s Zoomin’ Who?

In de pilotaflevering A Hard Day’s Night maak je kennis met hoofdpersoon Meredith Grey (Ellen Pompeo), dochter van de beroemde chirurg Ellis Grey. Zij start haar eerste dag op het Seattle Grace Hospital met een kater als zij erachter komt dat Derek Shepperd (Patrick Dempsey), de man waar ze net de nacht mee door heeft gebracht, haar nieuwe baas is. Samen met vier andere geselecteerde studenten beginnen ze aan het opdoen van praktijkervaring in het ziekenhuis. Deze vier zijn de zeer ambitieuze Christina Yang (Sandra Oh), de onzekere George O\'Malley (T.R. Knight), het voormalig model Isobel “Izzie” Stevens (Katherine Heigl) en de botte, seksistische Alex Karev (Justin Chambers). De groep wordt begeleid door Dr. Miranda Bailey (Chandra Wilson), die de bijnaam \"The Nazi\" heeft omdat ze niet schuwt de jonge studente keihard aan te pakken. De chirurgische staf staat onder leiding van Dr. Richard Webber (James Pickens Jr.). De twee hoofdchirurgen zijn de ambitieuze Dr. Preston Burke (Isaiah Washington) en de rustige Dr. Derrek Shepperd. Zij begeleiden de studenten in het opdoen van ervaring en selecteren bij elke operatie een gelukkige uit het team die hen daarbij mag assisteren. Preston Burke ziet zichzelf als de toekomstig opvolger van Dr. Webber. Natuurlijk is het vallen en opstaan voor de studenten, waarbij de wanhoop ook regelmatig toeslaat. Maar gaandeweg het jaar groeit hun vertrouwen in zichzelf maar ook in elkaar. Dat laatste ondanks de onderlinge competitie, want niet iedereen zal het jaar afmaken. De onderlinge relatie kan hen daarbij ook nogal eens dwars zitten en Ieder van hen heeft ook zo hun eigen problemen.
De serie is een creatie van schrijfster Shonda Rhimes. Vanaf de eerste aflevering is de serie een groot succes gebleken. Het eerste seizoen kreeg drie nominaties voor een Golden Globe; voor regisseur Peter Horton voor zijn regie van de eerste aflevering, voor Sandra Oh voor haar rol als Christina Yang en verder een nominatie voor de uitstekende casting. Het tweede seizoen kreeg vervolgens elf nominaties, waarvan één Golden Globe werd verzilverd. De laatste wederom voor de uitstekende casting. Een aardige bijzonderheid van de afleveringen is dat de titels allemaal songtitels zijn. Deze lijn is in het tweede seizoen ook doorgezet. In Amerika is Grey’s Anatomy ondertussen al aan het derde seizoen begonnen.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 370 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Zweeds
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418101190

• Onder het mes: achter de schermen bij Grey's Anatomy
  • Anatomie van een pilot
  • Grey's Anatomy ontleed: unieke scenes
  • Alternatieve titel

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. Het beeld van deze serie is zeer goed. Het beeld oogt mooi, natuurlijk en is kleurrijk met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. De scherpte van het beeld is eveneens goed, waarbij het beeld ook voldoende gedetailleerd is. In het beeld is beeldruis zichtbaar aanwezig, maar niet in echt storende mate. De negen afleveringen van elke ruim 42 minuten zijn verspreid over 2 DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in acht chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie heeft een zeer fraai klinkende surround geluidstrack, die op de DVD in Dolby Digital 5.1 surruond (bitrate 384 kb/s) voor handen is. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk met prima definitie. Nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden voornamelijk voor de ruimtelijk sfeer gebruikt, zowel met betrekking tot de muziek als bij de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal geeft in het laag van de muziek goed ondersteuning. De dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn terug te vinden op de tweede DVD en hebben 1.33:1 standaard beeldformaat. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.

Onder het mes: achter de schermen bij Grey\'s Anatomy (11½ min)
Een kijkje achter de schermen bij de serie. Aan de hand van interviewfragmenten wordt door schrijvers en producenten uitgelegd wat men met de serie wilde bereiken. Prima informatief, helaas een beetje kort.

Anatomie van een pilot (11 min)
Een wat misleidende titel, want wat je te zien krijgt is een verzameling van scènes die niet gebruikt zijn in de pilotaflevering.

Grey\'s Anatomy ontleed: unieke scenes (5 min)
Een vijftal apart te selecteren scènes gerelateerd aan drie afleveringen, die niet gebruikt zijn.

Alternatieve titel (31 sec)
De zeer korte en krachtige introfilm bij elke aflevering, die na ongeveer vijf minuten wordt gespeeld, duurt ongeveer 30 seconden. Hier kun je een andere begintitel zien, die de producenten ook overwogen hebben maar uiteindelijk niet gekozen hebben.

Helaas missen we het audiocommentaar bij de pilotaflevering dat wel op de regio 1 release van deze serie staat. Evenals een korte bijzondere trailer van de serie.

De 2-DVD keepcase is voorzien van een kartonnen slipcase met dezelfde opdruk als de cover.

Het eerste seizoen van de ziekenhuistelevisieserie Grey’s Anatomy was meteen een groot succes. In de negen afleveringen tellende serie volgen we de lotgevallen van vijf medische chirurgiestudenten in het Seattle Grace Hospital. De jonge artsen moeten zien te overleven in de dagelijks terugkerende trauma’s en de sociale valkuilen in zowel het ziekenhuis als het echte leven. Ondanks hun verschillende achtergronden en de competitie in het ziekenhuis, vormen zich hechte vriendschappen en steunen de jonge artsen elkaar in moeilijke tijden. Buena Vista heeft dit eerste seizoen uitgebracht op een dubbel DVD in een standaard keepcase verpakking. Het beeld is breedbeeld 1.78:1 en is van goede kwaliteit. Het geluid is een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 surround track. Op een tweede DVD staan enkele korte extra’s. Een prachtige serie uitgebracht op een nette DVD release.