Irresistible

15-10-2006

6.7

Irresistible (DVD)

Sophie Hartley (Susan Sarandon) is een succesvol illustrator en tekenaar. Ze is gelukkig getrouwd met Craig (Sam Neill) en samen met hem hebben ze twee kinderen. Als Sophie op een dag met de kinderen op straat speelt, bedenkt ze zich dat ze het strijkijzer aan heeft laten staan. Ze spoedt zich naar huis, waar blijkt dat het apparaat net uit is gezet. In eerste instantie denkt ze dat Craig dit heeft gedaan, maar die is al een tijdje zijn sleutels kwijt. Dit is het startsein voor een aantal bizarre en enge gebeurtenissen die plaats zullen vinden in Sophie’s leven. Sophie wijt al deze dingen aan Mara (Emily Blunt), een collega van haar man. Draait Sophie langzaam door of zit Mara daadwerkelijk achter deze zaken? En waarom?

Een goed begin is het halve werk, luidt het welbekende gezegde. Dit moeten de makers van Irresistible ook gedacht hebben. De film begint immers ijzersterk, als kijker zit je meteen in de actie en de onstaande spanning wordt goed vastgehouden. Jammer alleen dat er halverwege de film duidelijk een plottwist zit aan te komen die ervoor zorgt dat de spanning, vaart en aandacht uit de film verdwijnt. Het mag dus gezegd worden dat de Australische regisseuse en schrijfster van deze productie, Ann Turner (voor wie dit de eerste regieklus is sinds 10 jaar), een script heeft geschreven dat rammelt. Dit is een ongelooflijke zonde, aangezien de cast (met Sarandon en Blunt voorop) goed op dreef is. Hierbij hoort de kanttekening dat er een wespenscène (met nogal slechte CGI) in de film zit, waarbij Sarandon niet zo goed uit de verf komt. Verder kent de film een nogal warrig en vaag einde die extra kijkbeurten nodig heeft. Misschien dat er beter gekozen had kunnen worden voor een korte film van 45 minuten in plaats van voor een lange speelfilm. De film wordt aangeprezen als een verhaal dat geïnspireerd is op Roman Polanski’s Rosemary’s Baby. Enige (onduidelijke) raakvlakken zijn inderdaad te vinden, maar eigenlijk kennen de producties meer verschillen dan overeenkomsten. Wellicht een huurtip, maar men had zeker meer van deze film kunnen maken.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 98 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481862

De film heeft op deze DVD een anamorf beeldformaat gekregen van 1.78:1, wat een kleine afwijking is ten opzichte van het originele beeldformaat van 1.85:1. Alhoewel het beeldverlies marginaal is, is deze aanpassing feitelijk niet nodig. De algemene kwaliteit van het beeld is matig te noemen. Filmgrain is ruim aanwezig en ook is er edge enhancement toegepast. Hiernaast zijn er soms beschadigingen in de vorm van krasjes en vuiltjes waar te nemen, wat niet nodig is voor een film uit 2006. Ook de scherpte verdient zeker geen voldoende, het één en ander oogt een beetje wazig. De film is laag verdeeld in 6 chapterstops. De optionele, witte, Nederlandstalige ondertiteling staat iets te hoog in het beeld geplaatst en er is gekozen voor een iets te smal lettertype.

Bij de Engelstalige soundtrack is er de keuze uit een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) soundtrack. De 5.1 verdient duidelijk de voorkeur boven de 2.0, waarbij die laatste wel een stuk harder overkomt. Op het gebied van geluid hebben we weinig redenen tot klagen, behalve dan dat het geheel dof en hol over lijkt te komen in het begin, maar beschadigingen zijn niet te horen. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor muziek en omgevingsgeluiden. De altijd goed te volgen dialogen komen uit de centerspeaker en de muzikale soundtrack en overige geluiden komen uit de voorkanalen. Het LFE kanaal wordt amper gebruikt, soms alleen als ondersteuning van de muziek. Een soundtrack die prima volstaat voor een film als deze.

Het statische menuscherm staat in 1.33:1 op de schijf zonder achtergrondmuziek. Er zijn twee promotionele trailers terug te vinden van andere films uitgegeven door Bridge, maar echte extra’s met betrekking tot deze film staan er niet op.

De film Irresistible begin sterk, maar zwakt naarmate het verhaal vordert behoorlijk af. Na ongeveer de helft wordt alles ongeloofwaardiger en gooit men er een paar plottwists tegenaan. Zonde, want de cast bestaat niet alleen uit redelijke namen, ze zijn ook nog eens goed op dreef en redden de film eigenlijk. Technisch gezien valt bij deze DVD de beeldkwaliteit nogal tegen, maar kent de film wel een goede soundtrack. Extra’s heeft de film niet meegekregen. Een huurtip voor als je niets te doen hebt en de synopsis jouw interesse heeft gewekt.