Freedomland

11-10-2006

6.1

Freedomland (DVD)

Op een avond komt de hysterische Brenda Martin (Julianne Moore) de Eerste Hulp van het ziekenhuis binnen met ernstige sneewonden aan haar handen. Ze is het slachtoffer geworden van een roofoverval waarbij haar auto is gestolen met haar 4-jarige zoontje Cody nog op de achterbank. Agent Lorenzo Council (Samuel L. Jackson) slaat groot alarm en er wordt een grote zoektocht opgezet naar de auto en het kind. Ze zouden meegenomen zijn door een jonge zwarte man die woont in een overwegend zwarte wijk. De wijk die Lorenzo kent als geen andere, wordt door de politie hermetisch afgesloten. Met harde hand gaat de overwegend blanke politie, waaronder de broer van Brenda, in de wijk op zoek naar de dader. De spanningen in de wijk nemen ras toe en Council vreest dat er niet veel voor nodig is om de bom te laten barsten. En als enige twijfelt hij aan het verhaal van Brenda …

Is Freedomland zomaar een thriller over een vermist, mogelijk ontvoerd, kind? Het begin van de film doet dat wel vermoeden. Maar Freedomland is meer, veel meer. Freedomland is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Richard Price. Price bewerkte de roman zelf naar een filmscript. Aangezien de roman ongeveer 550 pagina’s telt, kun je begrijpen dat het niet meevalt hiervan een film van ruim 1½ te maken. Dat betekent dat de kunst van het weglaten is toegepast en dat gaat natuurlijk altijd ten koste van het originele verhaal. In dit geval betekent het dat bepaalde ontwikkelingen of keuzes niet uitentreuren uitgewerkt zijn. Is dat erg? Een beetje, want nu lijken sommige zaken wat minder geloofwaardig. Freedomland is niet zomaar een thriller over een vermist kind. Dieper achter het verhaal ligt het racisme vraagstuk, wat hier door de confrontatie tussen de zwarte wijkbewoners en de overwegend blanke politie nadrukkelijk aan bod komt. Zeer fraaie rollen worden neergezet door Julianne Moore en Samuel L. Jackson. Julianne Moore speelt een goed doorleefde rol als de hysterische moeder die haar kind kwijt is. En Samuel L. Jackson als de doorgewinterde politieman, die niet alleen denkt dat de zaak anders in elkaar steekt maar ook de nodige problemen heeft met zijn collega’s en de wijkbewoners van ‘zijn wijk’. En hier wordt nog een andere aspect aangesneden, beide karakters worden geconfronteerd met de gevolgen van eerder gemaakte keuzen. Freedomland is niet in de Nederlandse bioscopen verschenen. Met deze DVD release van Sony Pictures kun je deze fraaie film met een sterk verhaal en twee prima spelende acteurs toch nog gaan bekijken.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609682694

• Featurettes
  • Verwijderde Scène

De film is op Super 35 mm film geschoten. Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.39:1 staat met (nagenoeg) dezelfde beeldverhouding anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. De scherpte en detaillering van het beeld zijn beide eveneens prima. In het beeld is een heel lichte beeldruis waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 29 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt erg goed. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen subtiel worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack komt heel goed tot uiting bij de beelden van de racistische onlusten. Het LFE kanaal ondersteunt dit alles subtiel en wordt af en toe aangesproken. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen en komen uiteraard via de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn deel geanimeerde schermen met achtergrondgeluid.

Adapting Himself – Writing Freedomland (9 min)
Schrijver Richard Price geeft een toelichting op zijn verhaal en de wijze waarop hij gekomen is tot het filmscript.

Race on the Job (12½ min)
Rechercheur Calvin Hart van New Jersey City politie, die zelf undercover narcotica werk heeft gedaan, vertelt wat het is om een zwarte politieman te zijn en welke problemen je dan tegenkomt.

The Look of Freedomland (12½ min)
Diverse betrokkenen vertellen welke sfeer en uitstraling met de film wilde meegeven en hoe dit uiteindelijk gerealiseerd werd.

Deleted Scene: You Can’t Hit Her (4½ min)
Een niet gebruikte scène. Geen toelichting op het hoe en waarom van sneuvelen van deze scène. Beeldformaat is 2.40:1 niet anamorf.

Met keuze uit een aantal trailer van andere Sony releases, waaronder Click en The Da Vinci Code. De trailer van Freedomland ontbreekt helaas.

In het verhaal van Freedomland staan racisme en de gevolgen van gemaakte keuzen centraal. Een zwarte politieman onderzoekt de verdwijning van een blank jongetje. Volgens de moeder is zij slachtoffer geworden van een roofoverval, maar de politieman denkt dat er meer aan de hand is. De verdwijning heeft tot gevolg dat een complete zwart woonwijk door de politie hermetisch wordt afgesloten, als zij op zoek zijn naar de zwarte dader. De hoofdrollen worden gespeeld door Samuel L. Jackson en Julianne Moore. Deze DVD release van Sony Pictures heeft zeer goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s bieden hierbij wat achtergrondinformatie, maar zijn wat aan de korte kant. Freedomland is niet in de Nederlandse bioscopen verschenen, maar met deze DVD release kun je deze fraaie film alsnog gaan bekijken.