North Country

09-10-2006

8.4

North Country (DVD)

Josey Aimes (Charlize Theron) zit in een relatie waarin ze mishandeld wordt. Op een dag is ze het zat en ze gooit haar kinderen in de auto een rijdt naar haar ouders in Minnesota. Ze vindt al snel een baantje als kapster maar hiermee verdient ze niet genoeg geld. Als ze zou gaan werken in de mijnen zou ze veel meer geld gaan verdienen en voor haar kinderen zorgen is het enigste dat ze wil. Ze solliciteert daarom naar een baan in de mijnen, maar de baas is hier niet echt blij mee. Hij vindt dat het werk meer geschikt is voor mannen, maar hij heeft geen zin in gezeur van de overheid en neemt Josey daarom aan. Josey\'s vader, die ook in de mijnen werkt, is ook niet echt blij met het besluit van zijn dochter, want ook hij vindt het mannenwerk. In de mijnen werken meerdere vrouwen, maar ze zijn nog altijd zwaar in de minderheid vergeleken met de mannen. Na een tijdje beginnen bij Josey de seksueel getinte opmerkingen en ze is hier niet echt blij mee. Ze kan echter op weinig steun rekenen wanneer ze dit aankaart bij haar baas. Op een dag wordt ze zelf aangerand en nu is de maat voor haar vol. Ze neemt ontslag en tevens een advocaat in de arm. Ze klaagt haar voormalige baas aan, iets dat haar niet geliefd maakt in het kleine stadje.

North Country is losjes gebaseerd op het boek van Lois Jenson, Class Action: The Story of Lois Jenson and the Landmark Case that Changed Sexual Harassment Law. Dat is een hele mond vol, maar het komt er op neer dat Lois Jenson werd lastiggevallen op haar werk, zowel verbaal als seksueel en hier als eerste Amerikaanse in de geschiedenis een aanklacht over indiende bij de rechtbank. Haar rechtszaak zou ruim tien jaar duren, maar de uitspraak van die zaak zou de wet voor wat betreft seksuele intimidatie op het werk voorgoed veranderen. Zoals gezegd is North Country losjes gebaseerd op dit boek aangezien er in de film een ander hoofdpersoon ten tonele wordt gevoerd Het onderwerp is echter wel hetzelfde gebleven en we zien Charlize Theron als de gekwelde Josey Aimes die naar de rechter stapt om haar gelijk te krijgen. De film behandelt dus een vrij serieus onderwerp en de prent is zelf dus ook erg serieus. Het verhaal springt heen en weer tussen de rechtszaak en de gebeurtenissen in de mijn en de scènes in de rechtszaal halen de vaart wat uit de film. Soms neigt het verhaal iets te veel door te slaan naar het gepreek en vooral het einde betekent een grote domper. Ook de mannen worden wat ééndimensionaal weergegeven. Er staat namelijk niemand op die het voor Josey op zal nemen, nee alle mannen zijn of zelf aanranders of sympathisanten van de aanranders. Dit alles voorkomt dat de film een echte topper genoemd kan worden, maar alles bij elkaar kunnen we zeggen dat het verhaal dermate pakkend en goed geschreven is dat je als kijker vol spanning zal blijven kijken. Dit is ook grotendeels toe te schrijven aan het sterke optreden van Charlize Theron die hiervoor haar tweede Oscarnominatie in de wacht sleepte. Eerder won ze het felbegeerde beeldje al voor haar rol in Monster, maar helaas moest ze hier de eer laten aan Reese Witherspoon voor haar rol in Walk the Line. Het optreden is erg sterk te noemen en ze draagt de film. Verder zien we Frances McDormand in een belangrijke rol en ook zij kreeg een nominatie voor een Oscar voor haar optreden. Voor haar was het haar vierde nominatie, maar ook zij won het beeldje niet in 2006. Gelukkig had ze er al één op haar schoorsteen staan voor haar rol in Fargo. Naast deze twee sterke en pakkende prestaties zien we nog Sean Bean, Woody Harrelson en Sissy Spacek voorbij komen. Een sterke cast dus en dat tilt een film vrijwel altijd naar een hoger plan.
Door het serieuze onderwerp en de manier waarop de film gemaakt is, is North Country niet echt geschikt voor een luchtig avondje filmkijken. Aan de andere kant krijg je een sterk verhaal, met hier en dat kleine minpuntjes, en sterke optredens van de cast te zien en daarom is de prent aan te raden aan iedere filmfan die wel houdt van serieuze films waarin sterk gespeelt wordt.

Jaar: 2005
Speelduur: 121 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, En vele andere
EAN: 7321932593402

• Theatrical trailer
  • Additional Scenes
  • Stories From The North Country

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is prima. Het beeld is mooi scherp en bevat veel detail. Edge enhancement heeft dit wel tot gevolg en is vrij vaak zichtbaar. De kleuren zien er goed verzadigd en natuurlijk uit, maar echt van het scherm spatten doen ze niet. Dit is grotendeels te wijten aan het gebruik van sombere kleuren. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook dik in orde. Naast de edge enhancement is hier en daar wat beeldruis te zien, vooral in de donkere scènes. Verder is het beeld mooi schoon en vrij van artefacts.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. De kwaliteit van de track is, ondanks de onnodig lage bitrate, erg goed te noemen. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen, vooral tijdens de scènes in de mijn. Hier komt de track echt tot leven en klinkt het geheel mooi dynamisch en vol. De achterkanalen laten de omgevingsgeluiden horen in split-surround. De dialogen zijn goed verstaanbaar, ook tijdens de scènes met wat meer lawaai en ze komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten de muziek en overige geluiden en ook hier een prima geluid. Het LFE kanaal laat een mooi diep laag horen tijdens de scènes in de mijn en soms is er wat ondersteuning tijdens wat andere scènes en voor de muziek. Het geluid klinkt helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Stories From The North Country (16 min.)
Een making of van de film die vrij kort is, maar waar toch nog redelijk wat informatie wordt gegeven. We zien vooral interviews met de cast en crew, maar ook komen mensen aan het woord die te maken hadden met de rechtszaak waarop de film gebaseerd is. Ook Lois Jenson komt aan het woord en hier wordt goed duidelijk hoe erg het geweest moet zijn voor haar.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed, 2.35:1 voor de beelden uit de film, en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Additional Scenes (11 min.)
Een reeks scènes, die de film niet gehaald hebben, komen achter elkaar voorbij.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer
De bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

North Country vertelt het verhaal van Josey Aimes die naar Minnesota verhuist om een relatie te ontlopen waarin ze mishandeld werd. Ze vindt werk in de plaatselijke mijnen na eerst als kapster te hebben gewerkt. Werken in de mijnen verdient een stuk beter, maar ze komt er al snel achter dat de mannen die er werken niet blij zijn met vrouwen op hun werkplek. Zelfs haar vader is het niet eens met haar keuze om in de mijnen te gaan werken. Josey en de andere vrouwen moeten constant seksueel getinte opmerkingen aanhoren en wanneer ze wordt aangerand is voor Josey de maat vol. Ze neemt ontslag en een advocaat in de arm om haar gelijk te krijgen. North Country is een serieuze en aangrijpende film met een zwaar onderwerp. De film weet goed te boeien, enkele kleine minpuntjes uitgezonderd. Ook profiteert de film van enkele sterke optredens van haar cast. Beeld en geluid van de DVD zijn prima te noemen en er zijn enkele korte extra\'s aawezig.