Gilmore Girls - Seizoen 5

05-10-2006

7.8

Gilmore Girls - Seizoen 5 (DVD)

Lorelai Gilmore (Lauren Graham) is een vrouw woonachtig in Stars Hollow, Connecticut. Toen ze 16 jaar was raakte ze zwanger en beviel ze van een dochter genaamd Rory (Alexis Bledel). De zwangerschap zorgde ervoor dat ze geen contact meer zou hebben met haar ouders voor vele jaren. Ze verhuist naar het plaatsje Star Hollow waar ze haar kind alleen opvoedt. Moeder en dochter waren dan ook jarenlang onafscheidelijk, maar wanneer Rory zelf een tiener is verlaat ze het ouderlijk huis om te gaan studeren. Ook vinden beide vrouwen weer liefde, al loopt dit voor de één wat beter dan voor de ander.

Warner heeft in een jaar tijd vijf seizoenen uitgebracht van de serie Gilmore Girls. Dit is wel eens anders bij andere series, maar fans van deze show kunnen dus volop genieten van de beschikbare afleveringen en seizoenen. Dit vijfde seizoen kan misschien wel het beste seizoen van de reeks tot nu toe genoemd worden. In het vierde seizoen werd er een andere lijn ingezet door de makers en dit had niet zo\'n gunstig effect op de kijkcijfers. Ze komen echter sterk terug met dit vijfde seizoen hoewel de sfeer toch nog redelijk somber genoemd kan worden, vooral voor Rory. Voor haar loopt het allemaal niet zo positief en ze heeft dan ook wat problemen in de liefde en ook op school loopt het allemaal niet zo lekker. Voor Lorelai loopt het allemaal wat soepeler. In seizoen vier konden we zien hoe ze een relatie kreeg met Luke, iets waar veel fans op zaten te wachten en die relatie verloopt goed en ook haar onlangs geopende hotel loopt goed. Genoeg ingrediënten dus voor weer een seizoen lang genieten van de verwikkelingen van de inmiddels bekende personages. Ondanks de veranderingen blijven bepaalde bekende dingen van de show gewoon intact. Zo blijven de goed geschreven en flitsende dialogen gewoon voorbij komen en ook de typische humor is gewoon aanwezig.
Iets wat ook constant is gebleven zijn de optredens van de acteurs. Uiteraard krijgen Lauren Graham en Alexis Bledel veel speelminuten en zij zijn echt vergroeid met hun karakters. We hebben over de jaren heen de personages van Rory en Lorelai zien ontwikkelen en de twee actrices weten nog steeds de juiste noot te raken. Ook de rest van de cast is weer in topvorm.
Dit vijfde seizoen is uiteraard weer verplichte kost voor fans van de serie en hopelijk kunnen de makers dit hoge niveau nog even vasthouden. In Amerika loopt inmiddels het zevende seizoen van de show dus voorlopig kunnen we nog even vooruit hier in Nederland.
Seizoen vijf bestaat uit 22 afleveringen en die zijn allemaal weer te vinden in deze uitgave. Er is één verschil ten opzichte van de voorgaande seizoenen en dat is de verpakking. De eerste vier seizoenen werden uitgebracht in een mooi vormgegeven digipack, maar seizoen 5 bestaat uit drie duo slimcases.

Genre: Drama, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2004
Speelduur: 902 min
Verpakking: Duo Slimcase (3x)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931706865

• The Gilmore Girls Turn 100
  • Behind The Scenes Of The 100th Episode
  • Who Wants To Talk Gilmore

Wie onze eerdere recensies heeft gelezen van de eerste vier seizoenen weet inmiddels dat de kwaliteit van het beeld redelijk constant en hoog is gebleven. Ook dit vijfde seizoen is weer vergelijkbaar en ook nu staan de afleveringen weer in het formaat van 1.33:1 op de DVD\'s, het formaat waarin ze zijn uitgezonden op televisie. Het beeld is mooi scherp, softe momenten zijn hier en daar aanwezig. De kleuren ogen mooi natuurlijk en goed verzadigd, maar ook hier wat momenten waarop het allemaal wat soft oogt. Schaduwdetail en zwartniveau zijn dik in orde, evenals het contrast. Edge enhancement duikt een enkele keer op, maar vooral de grain die ook zichtbaar was bij de eerdere seizoenen, zorgt hier weer voor de grootste ergernis. Het is allemaal nog goed te bekijken, maar soms is het gewoon net iets teveel van het goede.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld gemogen.

Net als het beeld is ook het geluid weer te vergelijken met de eerdere seizoenen en dat betekent goed klinkende soundtracks die meer dan voldoende klinken. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig. De dialogen zijn goed te volgen en bij deze serie is dat toch extra belangrijk, zeker voor mensen die de serie zonder ondertiteling kijken. Ook de muziek wordt weergegeven en het geluid klinkt op deze momenten mooi vol en er is genoeg laag aanwezig om het allemaal niet te flets over te laten komen.
Een prima geluid dus weer en geheel overeenkomstig met zoals we dat gezien hebben bij de eerdere uitgaven.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Extra\'s zijn nooit het sterke punt geweest van de uitgaven van Gilmore Girls, met de uitgave van het vierde seizoen als dieptepunt. Ook dit vijfde seizoen loopt niet over van de extra\'s maar gelukkig nog altijd meer dan het vorige seizoen. Ook zien we deze keer wat extra\'s die we nog niet eerder tegenkwamen bij deze serie.

Disc 1

Sisterhood Of The Traveling Pants Trailer (32 sec.)
Een korte trailer van de film The Sisterhood of the Traveling Pants waarin ook Alexis Bledel te zien is. Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Disc 2

Dit is een extra die we nog niet eerder gezien hebben bij de Gilmore Girls, een audiocommentaar bij één van de afleveringen. Afleveringen 7, You Jump, I Jump, Jack is te bekijken met een commentaar van de bedenker van de show, Amy Sherman-Palladino en haar man Daniel Palladino, één van de show\'s producenten. Er wordt niet echt ingegaan op de betreffende aflevering aangezien er vooral verteld wordt over hoe de show tot stand is gekomen, hoe de afleveringen zich ontwikkelt hebben en meer onderwerpen die te maken hebben met de serie in het algemeen. Toch nog altijd erg interessant.

Disc 6

The Gilmore Girls Turn 100 (15 min.)
De cast en crew kijken terug op vijf jaar Gilmore Girls en het maken van honderd afleveringen. Door middel van interviews met de cast en crew en beelden uit de verschillende afleveringen krijgen we een goed beeld hoe de makers het hele proces ervaren hebben en hoe de serie zich ontwikkeld heeft.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Behind The Scenes Of The 100th Episode (5 min.)
Hier zien we wat beelden van de opnames van de honderdste aflevering van de show. Eén van de acteurs neemt ons mee achter de schermen en laat ons wat sets zien en ook praat ze wat met de acteurs en crew die betrokken zijn bij de serie. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Who Wants To Talk Gilmore (1 min.)
Deze extra hebben we eerder voorbij zien komen en ook nog krijgen we een korte compilatie van de leukste woordgrappen en dialogen van dit seizoen. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het vijfde seizoen van Gilmore Girls gaat verder waar het vierde ophield en ook deze keer krijgen we weer 22 hoogstaande afleveringen gepresenteerd. In het vierde seizoen werd een andere toon ingezet voor de show die hier nog enige navolging krijgt maar ook zijn er weer genoeg leuke en grappige momenten. Fans van de serie zullen zich sowieso wel vermaken met dit sterke vijfde seizoen dat behoort tot de besten uit de reeks tot nu toe. Beeld en geluid zijn weer zoals we ze gewend zijn en nu zijn er wat meer extra\'s te vinden op de uitgave waaronder een audiocommentaar bij één van de afleveringen. De verpakking is veranderd, Warner is overgestapt van een digipack naar enkele slimcases waarin de discs verpakt zitten.