All Stars

07-07-2001

3.3

All Stars (DVD)

Zeven vrienden verliezen zich al vijftien jaar iedere zondag op een koude grasmat in hun gemeenschappelijke liefde: voetbal. Ondanks al het plezier dat ze beleven, gaat hun leven buiten het veld een steeds belangrijkere rol spelen. De verschillen tussen de vrienden worden gaandeweg groter. In de dagen voor en tijdens hun historische 500ste wedstrijd leren de jongens elkaar de waarde van hun vriendschap en vooral zichzelf kennen.

Na diverse jaren waarin een droogte was ontstaan op het gebied van goede Nederlandse films kwam regisseur Jean van de Velde in 1997 met All Stars, een film met als onderwerp een van de grootste sporten in ons kleine kikkerlandje. Met deze film, over zeven vrienden en de verwikkelingen rond hun wekelijkse potje voetbal, zullen zowel voetballiefhebbers als -haters zich kunnen vermaken. Het voetbalspel dient namelijk slechts als drijfveer achter de vele grappige en emotionele situaties waarin de vrienden belanden, en een passie voor de sport is dus absoluut geen vereiste om van de film te kunnen genieten. Het verhaal bevat een aantal leuke wendingen en er wordt over het algemeen goed geacteerd door de veelal jonge acteurs, die zichtbaar plezier in hun rollen hebben. Het is dan ook jammer dat het einde zo abrupt komt, want wat mij betreft had de film nog wel wat langer door mogen gaan. Al met al is All Stars een zeer grappige en op momenten gevoelige film over vriendschap, die voor iedereen het bekijken waard is.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Arabisch
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: -

• Bioscooptrailer
  • Videoclip “Toen ik je zag” van Hero
  • Aflevering All Stars TV serie (25 min)

Op beeldgebied presteert de DVD van All Stars niet onaardig. De anamorfe 1.78:1 weergave heeft een goede helderheid en contrast. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn eveneens in orde. Door het gebruik van kleurenfilters heeft het beeld vaak een blauw tintje, wat passend is voor het regenachtige Nederlandse sfeertje. Toch is de transfer (letterlijk) niet vlekkeloos: er zijn namelijk regelmatig wat vuil en vlekjes in het beeld te bespeuren, wat soms afleidend werkt. De scherpte had bovendien iets beter gekund en ook is af en toe wat filmgrain zichtbaar. Verder is er geen mogelijkheid om de film te ondertitelen, iets wat voor slechthorenden toch wel een gemis is. De DVD is goed ingedeeld in 17 tracks, die vreemd genoeg niet via het menu geselecteerd kunnen worden.

Het geluid van All Stars is weliswaar geen Dolby Digital 5.1, maar het aanwezig Dolby Surround geluid voldoet voor een dialoogfilm als deze prima. Zoals meestal het geval bij dit soort films gebeurt er weinig in de zin van langsrazende geluidseffecten die het uiterste van de geluidsinstallatie vergen. Het achter-kanaal wordt dan ook voornamelijk gebruikt voor muziek en omgevingsgeluid om het geluid wat voller te laten klinken. Dit resulteert in een goed geluidsbeeld, waarin ook de dialogen altijd goed te verstaan zijn.

Op de DVD is slechts een gering aantal, maar goed verzorgde, extra’s terug te vinden. Alle extra’s hebben beeldverhouding 1.78:1 (anamorf) en Dolby Digital 2.0 geluid.
Zoals veel mensen waarschijnlijk weten is er na het succes van de film ook een televisieserie gemaakt van All Stars, met grotendeels dezelfde cast (het personage van Danny de Munk wordt in de serie vertolkt door Roeland Fernhout). In deze serie kan de kijker genieten van diverse belevenissen van de voetballende vriendengroep. Als extra is op deze DVD een enkele aflevering van de serie aanwezig. Het betreft de aflevering “Alle Menschen werden Brüder”, waarin onze vrienden het op moeten nemen tegen een Duits elftal. Zonder veel te verklappen kan ik zeggen dat dit niet loopt zoals verwacht, wat resulteert in veel grappige en gevoelige situaties. Wat de aflevering zo bijzonder maakt, is dat deze in Amerika een Emmy (de bekendste Amerikaanse TV-prijs) in de wacht heeft gesleept. Op de kwaliteit van beeld en geluid valt weinig aan te merken en men kan dan ook concluderen deze extra een zeer welkome toevoeging vormt.
Als tweede extra kan de videoclip van het nummer “Toen ik je zag” bekeken worden. Dit nummer, dat ook in de film gebruikt wordt, wordt gezongen door Antonie Kamerling’s personage Hero en was bij het uitbrengen van de film een klein hitje.
Als afsluiting van de kleine hoeveelheid extra’s is de bioscooptrailer aanwezig.

Het beeld van deze DVD is behoorlijk en het geluid voldoet prima. Ook het klein aantal aanwezige extra’s, waarbij vooral de met een Emmy Award bekroonde aflevering uit de TV-serie een zeer leuke aanvulling vormt, wordt gekenmerkt door goede beeld- en geluidskwaliteit. Persoonlijk vind ik All Stars bovendien een erg geslaagde film (iets wat van weinig Nederlands producties gezegd kan worden), waardoor deze DVD in mijn ogen een leuke aanvulling op de collectie vormt.