Annapolis

25-09-2006

4.2

Annapolis (DVD)

Jake Huard (James Franco) verdient de kost als dokwerker in het plaatsje Annapolis in Maryland, Amerika. Zijn leven lang koestert hij een grote droom; toegelaten worden tot de marineacademie Annapolis, een van de meest intensieve militaire opleidingsinstituten ter wereld. Tegen alle verwachtingen wordt hij toegelaten tot de academie, vooral omdat hij over een uitzonderlijk bokstalent beschikt en omdat hij er bij de gouverneur tot vervelens toe om gevraagd had. Maar om de academie met goed gevolg af te ronden is meer nodig dan goed boksen. De opleiding is hard en slopend. Van iedereen wordt uiterste inspanning en doorzettingsvermogen verwacht. Jake moet alles op alles zetten om het eerste jaar met goed gevolg af te leggen en als stille eenling moet Jake nog veel leren. Hoewel niemand het echt verwacht, niet zijn vrienden, niet zijn vader en zeker niet zijn compagniecommandant, de meedogenloze en genadeloze marinekorporaal Lt. Cole (Tyrese Gibson), houdt Jake het op de opleiding vol tot het kerstreces. Om zich te bewijzen en om iedereen aan te tonen dat hij wel degelijk op Annapolis thuishoort, besluit Jake zich in te schrijven voor het beruchte Brigade Championships bokstoernooi. Bij de voorbereiding op dit toernooi wordt Jake geholpen door de aantrekkelijke vrouwelijke instructrice Ali (Jordana Brewster). Ook de geharde Cole doet mee aan dit keiharde bokstoernooi.

Annapolis schaart zich in het rijtje films waarin het verhaal gaat over een hoofdpersoon die dankzij grote inzet er in slaagt zijn idealen te verwerkelijken. Uiteraard moeten eerst wat tegenslagen overwonnen worden. En ziet het er halverwege eerst naar uit dat de hoofdpersoon het toch niet gaat redden. Voorspelbaarheid troef met patriottisme en een positief ingesteld opvoedkundig moraal in overvloed. Dat is Annapolis. Maar och, als je van dit soort films houdt dan geen centje pijn. Je wordt hier op je wenken bediend. In Annapolis speelt James Franco de doorzetter die zijn levensdoel wil bereiken. Hij doorstaat daarmee de keiharde drill opleiding, waar Tyrese Gibson als luitenant Cole zijn grootste nachtmerrie lijkt. Maar steun krijgt van de aantrekkelijke Jordana Brewster in de rol van instructrice Ali, waar een vleugje romantiek niet mag ontbreken. Maar op de een of andere wijze pakt de mix van het voorspelbare verhaal, de onmiskenbaar clichés, de af en toe zwaar aangezette dramatiek, de boksscènes en de verwezenlijking van een Amerikaanse droom toch op een aardige wijze uit. En nogmaals, voor liefhebbers van dit genre biedt Annapolis een sfeervol in beeld gebracht succesverhaal.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 99 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418095819

• Gesproken toelichting
  • Eerste jaar: Het Verhaal van Annapolis
  • De Brigades

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. Het is een recente film, dus volgens verwachting een goede beeldkwaliteit op deze DVD. Het beeld is qua sfeer aangepast, waarbij het kleurenpalet een warme uitstraling heeft. Het beeld zelf heeft een enigszins grofkorrelig uiterlijk. De kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het beeld is voldoende scherp met evenzo voldoende detaillering en heeft een goed contrast. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is netjes verdeeld in 16 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype maar staat helaas te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. Ook de soundtrack met de sfeervolle en heroïsch klinkende muziek klinkt gewoon goed. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt; er is voldoende laag in de soundtrack aanwezig. De dialogen zijn goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Zoals gebruikelijke bij Buena Vista uitgaven start ook deze DVD eerst met promotie trailers. Een druk op de menutoets is genoeg om ze over te slaan. De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn in 1.33:1 standaard beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, tenzij anders vermeld.

Eerste Jaar Het Verhaal van Annapolis (11 min)
Een promotieachtige ‘making of’ featurette met beelden op de set, filmfragmenten en de nodige korte interviewfragmenten, waarin verhaal en karakters aan bod komen.

De Brigades (10 min)
In deze featurette staan de boksscènes centraal, waarbij bokser Macka Foley de cast en crew van adviezen diende.

Deleted Scenes (11 min)
Een zevental niet gebruikte scènes. Naar keuze apart te bekijken of aaneengesloten via de alles spelen optie. En optioneel met een toelichting van regisseur Justin Lin, acteur Dave Collard en filmeditor Fred Raskin.

Gesproken Toelichting
Je kunt de film bekijken met een gesproken toelichting van regisseur Justin Lin, acteur Dave Collard en filmeditor Fred Raskin.

In Annapolis speelt James Franco de doorzetter die zijn levensdoel wil bereiken. Hij doorstaat daarmee de keiharde drill opleiding, waar Tyrese Gibson als luitenant Cole zijn grootste nachtmerrie lijkt. Maar steun krijgt van de aantrekkelijke Jordana Brewster in de rol van instructrice Ali, waar een vleugje romantiek niet mag ontbreken. Buena Vista heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd enkele extra’s met achtergrondinformatie. Een aardige film over het verwezenlijken van je eigen dromen.